ebonita Startet 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2015 (redigert) I samband med annat arbete har jag rodren på min p40 demonterade. Det är bronsroder gjutna i ett stycke med 1 3/4" axel. Axeln som är c:a 400 mm lång är lagrad i vita plastbussningar uppe och nere. Jag gissar att det är Acetal/POM. Den nedre plastbussningen har en invändig o-ring 44,15 x 2,62 mm och den övre plastbussningen har en utvändig 51 x 3,5 mm o-ring och två 44,2 x 5,7 mm invändiga o-ringar. Jag skall byta de nedre bussningarna men de övre verkar i gott skick trots 25 000 nm så jag tänkte bara byta o-ringarna där. Nu till min fråga: Det nedre lagret verkar vara vattensmort, men utrymmet mellan de inre o-ringarna och bronsroderaxeln i de övre bussningarna var fyllt med någon form av (svart?) fett som fanns kvar och verkade i gott skick trots att rodret inte varit ute på många år /sedan nytt?/. Någon smörjkopp finns inte. Det hela har ju fungerat bra och alltid hållit oklanderligt tätt så konstruktionen är ju att anse som lyckad. Det övre lagret sitter strax under vattenlinjen. Är det någon som har förslag till vad detta kan vara för fett? Kan givetvis fråga Princess, men det är inte alltid att dom man pratar med orkar ta reda på svaret. Redigert 7.Mars.2015 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Jeg kan nok ikke hjelpe deg med hva som er brukt originalt, men det meste burde vel fungere. Vanlige O-ringer er normalt i nitril og er bestandig mot olje og fett. Det er heller ikke noe problem med POM foringene. Jeg ville gått for et vannfast fett av god kvalitet. Hva som er best vet jeg ikke, men jeg har god erfaring med Omega. Har en patron i garasjen som jeg bruker på påhengeren osv., mener det er Omega 57, men har også brukt mye Omega 77. Mente den var vannbestandig den også. Men i følge denne oversikten: http://www.relekta.no/sm%C3%B8refett-2278.aspx så skulle Omega 73 være tingen. 57 er blå og litt transparent, 77 er rød, også den noe transparent. Begge er utrolig klissete og nesten håpløse å få av fingrene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.