Jump to content

Kuleventil hendel rustet, potensiell fare?


Dykker

Recommended Posts

Er det fare hvis akselfeste til kuleventil er rustet? På flere båter ruster ofte akselen til hendelen etter noen år (vel og merke som oftest septik). Da vet man ikke om kuleventilen er i åpen stilling eller ikke. Typiske kjennetegn er at akselen til hendelen ruster og at hendelen kjennes "lett" når man vender den. Man ser også at rustvann lekker fra selve akselen til hendelen.

 

Ringte flere maritime butikker, samt noen båtverft om dette. Til svar sa de felles at dette var et vanlig problem. Men man må skifte kuleventil. På spørsmål om vann kunne lekke fra skroggjennomføring og ut av akselen, var svaret nei. De sa at hadde dette vært et problem, hadde vel mesteparten av fritidsbåter i Norge ha gått ned.

 

Når jeg har gransket kulrventiler i båtbutikker, synes jeg allikevel at de kan lekke fra inntak og gjennom aksel.

 

Noen synspunkter på dette?

Hvis skroggjennomføring er ok, smart og skifte til Tru Design i kompositt?

 

 

 

Link to post

Hvis tetningen i ventilen er ok kan det ikke komme vann fra inntaket/gjennomføringen og ut i spindelen, eller aksel som du sier, på ventilen. Kula tetter mot en ring av teflon eller annet termoplastmateriale som er presset inn i godset på ventilhuset. Når ventilen er i stengt stilling vil det være et innesperret volum med vann rundt kula, og dette begrensede volumet kan lekke ut gjennom spindeltetningen. Dersom kula er i åpen stilling vil et noe mindre volum med vann fremdeles være stengt inne mellom kula og ventilhuset. Dersom det er en lekkasje fra spindeltetningen er det kun denne begrensede væskemengden som kan lekke ut. Forutsatt som sagt at tetningene mot kula er ok.

 

Lagt til:

Dersom du er usikker på om tetningene mot kula er ok kan du bore et hull i ventilhuset som drenerer ut vannet rundt kula når du stenger ventilen. Dersom det fortsetter å kommer vann ut fra dette hullet når ventilen er stengt er tetningene defekte og ventilen må skiftes. Andre årsaker til å skifte ventiler er korrosjon, mange andre tråder om det her inne :yesnod:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Ei billig forsikring. Skift ALLE bunninntak og ventiler hvert 5.år. Det finns masse typer og kvaliteter, -også "såkalt" rustfrie, men også disse tærer i stykker. Så se nøye på disse hvert år og bytt etter 5 år!

Etter 5 år ?, hørtes nå noe dramatisk ut. Kompisen skifta bunnventilen for kjølevanns inntaket, i forbindelse med motorbytte i en Nidelven 24.. Ved nærmere øyesyn viste det seg at ventilen i bronse var like fin som ny. Den hadde stått i over 30 år.

Link to post

Da ville jeg ikke skiftet den heller. Større sjans for at den nye man setter inn har kortere levetid enn den gamle som var 30 år. For folk flest kan det nok være vanskelig å si sikkert om den gamle gjennomføringen er av messing eller bronse, men hvis den ikke viser antydning til korrosjon spiller det kanskje ingen rolle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...