Jump to content

Dimensjoner naust på land

fladen

Recommended Posts

Jeg er i gang med å søke kommunen om utvidelse av dagens naust for å romme en Skarpnes 9100. Dagens naust er 3x10, men bare 2m høyt, og jeg ønsker da å bygge et naust som både rommer båten men også har en annen etasje for oppbevaring av utstyr.

Hvilke dimensjoner ville dere da søkt om i første etasje?

Finnes det noe standarder på mål av naust?

Vil 6x10 og 3m under taket i første etg være tilstrekkelig?

Guest Avmønstret#

Ja det stemmer.

Men det er uansett kommuneplan som gjelder, med mindre det er laget en reguleringsplan.

Snakk med kommunen så får du nok svar [emoji106]

Nja, om verden var så enkel :-) Her jeg bor er det, som du sier, den kommunale reguleringen som gjelder. Men 1 meter fra tomtegrensa er det 100 meter til innsjø. Innenfor 100 meteren gjelder en egen regulering som fylkesmannen er instans til, dvs all bygging osv. må søkes via fylkesmannen, uansett omfang. Og siden dette er ved/i marka i Oslo gjelder også Markaloven, men da kun innenfor 100 meteren.

100% enig i det du sier til slutt. Snakk med kommunen. Det kan også være en god start å sjekke hjemmesidene til kommunen, noen har mye og god informasjon der.

Hei, Dei fleste naust er store nok i lengde og breidde. takhøgda er det mange som slit med. Mitt eget naust er 10 x6 m .Takhøgda er mellom 5 og 5.5m. Den øverste ca 1.5 m er smalere. Dørene er altså opp i mot mønet. Mitt råd: bygg så høgt som du får lov til. I mitt tilfelle er det nok å legge ned VHF antenna .så er det rett på vogna å trille den inn i naustet.

Når du tar kontakt med kommunen, kom med to alternativer:

1 bygge ut/om eksisterende naust

2 rive eksisterende og bygge nytt

Det er byråkrater som jobber med forvaltning av kommunens regler, for dem er det stor forskjell på disse framgangsmåtene til et større naust. Både når det gjelder pris på gebyrer og godkjenning.

Bare et tips :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Eg har fått opp ringmuren på mitt. 1,5 meter høg. Deretter 2,5 meter trevegg. Blir 4 meter høgde på vegger. 40 grader vinkel på tak. 2/3 av naust blir nesten full takhøgde. 1/3 med hems. Eg bygger av ipe200 stål konstruksjon på del med full takhøgde. Deretter kler eg dette og stender 60/60cl. Det vil ikkje vise stål etter det er klart. Blir løfte bjelke i tak. Kan utføre motor bytte etc. Holder meg under 70 kvadrat da det gjorde prosessen enklere. Står ansvarlig sjøl. Har tegnet alt i detalj. Starter innen 1mnd å bygge videre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...