fladen Startet 8.Mars.2015 Del på Facebook Startet 8.Mars.2015 Jeg er i gang med å søke kommunen om utvidelse av dagens naust for å romme en Skarpnes 9100. Dagens naust er 3x10, men bare 2m høyt, og jeg ønsker da å bygge et naust som både rommer båten men også har en annen etasje for oppbevaring av utstyr. Hvilke dimensjoner ville dere da søkt om i første etasje? Finnes det noe standarder på mål av naust? Vil 6x10 og 3m under taket i første etg være tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Hva sier reguleringsplanen for området? De pleier å ha begrensninger for størrelsen på bygg. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Du kan be om forhåndsmøte m kommunen/teknisk så slipper du å planlegge for søppeldunken. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Dersom det er i et område som ikke er regulert vil kommuneplanen gjelde med de begrensninger som ligger der. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Nja... er ofte egne regler koblet til bygging i strandsonen, dvs 100 meter fra sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Ja det stemmer. Men det er uansett kommuneplan som gjelder, med mindre det er laget en reguleringsplan. Snakk med kommunen så får du nok svar [emoji106] Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Vil 6x10 og 3m under taket i første etg være tilstrekkelig? Veit ikkje høyden på båten, men 4m høyde er vel nærmere Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Ja det stemmer. Men det er uansett kommuneplan som gjelder, med mindre det er laget en reguleringsplan. Snakk med kommunen så får du nok svar [emoji106] Nja, om verden var så enkel :-) Her jeg bor er det, som du sier, den kommunale reguleringen som gjelder. Men 1 meter fra tomtegrensa er det 100 meter til innsjø. Innenfor 100 meteren gjelder en egen regulering som fylkesmannen er instans til, dvs all bygging osv. må søkes via fylkesmannen, uansett omfang. Og siden dette er ved/i marka i Oslo gjelder også Markaloven, men da kun innenfor 100 meteren. 100% enig i det du sier til slutt. Snakk med kommunen. Det kan også være en god start å sjekke hjemmesidene til kommunen, noen har mye og god informasjon der. Sitér dette innlegget Link to post
fladen Svart 12.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2015 Jeg har allerede naust, men det er lite og gammelt så jeg vil rive det og bygge større. Det er ikke noe i kommuneplanene som regulerer størrelsen på naust ut fra hva jeg har funnet ut, spørsmålet er mer takhøyde i første etasje for å dra inn en båtkrybbe med en 30 foter.. Sitér dette innlegget Link to post
ec3 Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Hei, Dei fleste naust er store nok i lengde og breidde. takhøgda er det mange som slit med. Mitt eget naust er 10 x6 m .Takhøgda er mellom 5 og 5.5m. Den øverste ca 1.5 m er smalere. Dørene er altså opp i mot mønet. Mitt råd: bygg så høgt som du får lov til. I mitt tilfelle er det nok å legge ned VHF antenna .så er det rett på vogna å trille den inn i naustet. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Når du tar kontakt med kommunen, kom med to alternativer: 1 bygge ut/om eksisterende naust 2 rive eksisterende og bygge nytt Det er byråkrater som jobber med forvaltning av kommunens regler, for dem er det stor forskjell på disse framgangsmåtene til et større naust. Både når det gjelder pris på gebyrer og godkjenning. Bare et tips :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
skhauge Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Eg har fått opp ringmuren på mitt. 1,5 meter høg. Deretter 2,5 meter trevegg. Blir 4 meter høgde på vegger. 40 grader vinkel på tak. 2/3 av naust blir nesten full takhøgde. 1/3 med hems. Eg bygger av ipe200 stål konstruksjon på del med full takhøgde. Deretter kler eg dette og stender 60/60cl. Det vil ikkje vise stål etter det er klart. Blir løfte bjelke i tak. Kan utføre motor bytte etc. Holder meg under 70 kvadrat da det gjorde prosessen enklere. Står ansvarlig sjøl. Har tegnet alt i detalj. Starter innen 1mnd å bygge videre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.