Jump to content

Problem med propellaksel - hva er dette?

tobixen

Recommended Posts

Sitter et CV-ledd mellom gearet og akslingen din.

Dette "mellomstykket" som er festet med unbraco-bolter til flensene i begge ender.

Har tydeligvis løsnet inn mot gearet.

Endelokket ligger i bunn under gear-armen. Ser ut som det er revet av ved en av boltene.

Kan hende du har funnet årsaken til vibrasjonene under jule-turen.

Mulig disse kan hjelpe deg: http://www.powertrain.no/no/

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Og ellers, jeg fikk nok kraft på propellen til at jeg fikk lagt til på et vettig vis, til tross for at ting ikke står på linje.

dette må du ikke kjøre en omdreining mer med før du

har funnet skruene som mangler og satt de inni igjen..

sikkert bare universlleddet som er løsna av vibrasjoner.

Enig med "dude" - finn skruene som mangler og evt erstatt ødelagte ved å handle nye på maskinforretning. Skru på flensen mot girkassen igjen - med locktite gjengelåsing. Forhåpentligvis er det alt som skal til :) - Sjekk samtidig at ikke motorlabbene er løse og at linjen ikke er helt ute å kjøre. Det er noe misfarging under den ene labben - kan det være at motor vandrer og er løs?

Redigert av dante (see edit history)

Her er jeg også helt enig med dem som mener at du først burde se om det ikke bare er å skru delene på plass igjen. Det virker helt sansynlig at årsaken er at koblingen har arbeidet seg løs etter hvert.

Håper du er heldig og at deler og gjenger ikke har tatt skade. :thumbsup:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kald natt - det var 6C i båten på første forsøket jeg gjorde på å stå opp 05:45, så det var bare å tenne dieselvarmeren og komme seg tilbake til sengs igjen. Og nå er ettåringen våken. Det er slettes ikke sikkert jeg får gjort noe som helst med henne her - alternativene er å ringe etter profesjonell hjelp eller vente til hun tar seg en dagblund, ca kl 11.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg hadde tilsvarende ledd fra Powrtrain i min forrige båt.

Boltene i endene var standard unbraco-bolter. Skulle trekkes til med moment. Etter det jeg forsto har de større styrke enn tilsvarende bolter med sekskant-hode.

Lokket i enden som har falt av hos deg hadde ikke annen oppgave enn å holde det tett inn til lageret. Dvs holde fettet inne og møkk ute.

Jeg ville byttet alle boltene i den enden hvor det har løsnet.

De kan ha ha blitt utsatt for relativt store krefter når de har løsnet og falt ut.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...