Jump to content

Problem med propellaksel - hva er dette?

tobixen

Recommended Posts

Jepp. Det var visst ikke helt trivielt å få ut alt av bolter, og dessuten hadde jeg ikke tilstrekkelig med verktøy ombord. Mellomleddet var skikkelig bøyd og måtte byttes ut. Dette er kompatible greier med det de fører hos powertrain.no, så servicemannen (som nå har dratt tilbake for å hente reservedeler og kontrollere flensen) kunne love at jeg kom meg ut på sjøen igjen i løpet av dagen.

bilde

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Bra det løser seg.

Viktig at boltene blir sittende denne gangen. De skruene (rikelig lange) burde egentlig vært selvlåsende med riktig tiltrekkingsmoment, men jeg ville nok brukt Loctite. Hva sier servicemannen om det, og om årsaken til havariet?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Nå er jeg "fri" igjen :-)

Servicemannen mente at havariet skyldtes at det ikke var blitt brukt locktite da ting ble skrudd sammen sist - pluss at motor og aksel ikke står helt eksakt på linje, noe som fører til varmgang i mellomleddet, som igjen medfører at boltene faller fortere ut.

Jeg har fortsatt ulyder som jeg antar kommer fra propellen ved "høye" turtall, jeg tenker at disse vibrasjonene også er med på å bidra.

Mulig disse kan hjelpe deg: http://www.powertrain.no/no/

Glemte vel å kommentere at dette ble svaret for min del. Positiv opplevelse, de leste eposten før jeg rakk å ringe, de rykket kjapt ut med servicemann og fikk løst problemet mitt. Regningen ble høy, over åtte båtlapper, det var vel egentlig omtrent der jeg forventet at det ville havne.

Redigert av tobixen (see edit history)

Servicemannen mente at havariet skyldtes at det ikke var blitt brukt locktite da ting ble skrudd sammen sist - pluss at motor og aksel ikke står helt eksakt på linje, noe som fører til varmgang i mellomleddet, som igjen medfører at boltene faller fortere ut.

Jeg har fortsatt ulyder som jeg antar kommer fra propellen ved "høye" turtall, jeg tenker at disse vibrasjonene også er med på å bidra.

Rettet ikke servicemannen opp motoren når han først var i gang??

Det høres ur som om ting er utenfor det leddet fra Powrtrain kan takle.

Og da er det snart på an igjen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Å flytte på motoren eller flytte på propellakselen er ingen lett oppgave, og mulighetene til å gjøre slikt begrenser seg, gitt båtens geometri. Jeg antar at propellstøyen skyldes problemer med selve propellen og ikke akselen ... men hva vet vel jeg, dette er langt utenfor mitt kompetanseområde.

Servicemannen mente at havariet skyldtes at det ikke var blitt brukt locktite da ting ble skrudd sammen sist - pluss at motor og aksel ikke står helt eksakt på linje

Hadde det stått på linje hadde vel et fleksibelt ledd vært overflødig..

kan vel vanskelig se form meg at båten har en geometri som umuliggjør

justering av motorlabbene noen grader.. :wink:

Redigert av dude (see edit history)

Hvis servicmannen sa ""- pluss at motor og aksel ikke står helt eksakt på linje, noe som fører til varmgang i mellomleddet, som igjen medfører at boltene faller fortere ut.""

​Da burde en flink mekaniker ha sagt at en må rette opp motoren ellers så ødelegger du det nye mellomleddet også.

Blir det bli varmgang i mellomleddet så er motor - alsel så skakt at en er uten for det område som leddet takler.

Setter en inn et mellomledd så skal normalt labbene også byttes.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Jeg får prøve å sjekke om leddet der blir varmt eller ikke. Men du har utvilsomt rett i at dersom det blir veldig varmt, så er ikke ting på stell.

Siden du fremdeles har ulyd og vibrasjoner, kan det fort koste 8 lapper til hvis du skal bruke varmgang i leddet som parameter.

Få sjekket opp at alt er etter manualen til leddet ditt, før du ødelegger mer..

Det jeg trenger er at noen som har kunnskap om aksel og propell blir med en tur, lytter på lyder og vibrasjoner og kommenterer. Det kan jo godt hende at det jeg irriterer meg over egentlig er ganske så normalt - motordrift bråker jo en del mer enn seil :-)

Dernest er det vel å sjekke propellen visuelt. Båten må opp på land snart uansett.

Varmgang på leddet er noe jeg kan sjekke selv, uten særlig med utstyr og kompetanse, det blir nesten for dumt å la være.

(men dersom noe ryker innen de neste månedene, tenker jeg at det er saklig reklamasjonsgrunnlag. kan jo evt sende en mail til powertrain og høre hva de mener).

Motoren ble installert i 2008 mener jeg det ble sagt, da er det vel rimelig å anta at akselen ble installert samtidig. Jeg har uansett ikke tenkt å forfølge saken den veien. Da jeg sa jeg ønsket bilder av den bøyde akselen spurte servicemannen om det var for å tyne penger fra selger, men det anser jeg som helt uaktuelt :-)

Jeg har sendt mail til powertrain nå.

Redigert av tobixen (see edit history)

Ikke for å tyne selger, men det kunne hvert interessant å vite og jobber er hjemmegjort eller satt bort.

Er den satt bort , må en forvente at alt var på stell og at firma har papirer på det.

Dette havariet kommer av at du ikke har rutiner på enkelt vedlikehold.

Og at oppretting mulig ikke har hvert på stell.

Her høres det ut som en bør sjekke alt.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Svar fra powertrain (med forbehold om feilsitering - jeg var på en bråkete T-bane og forsøkte å holde ettåringen på plass mens jeg tok telefonen) ...

• Mellomleddet jeg har fått er beregnet for opptil 8 graders deviasjon (jeg hørte 80, men det er jo noe drøyt ...)
  • Deviasjonen min ble ikke målt, men øyemålet tilsier at det er godt innafor
  • Normal arbeidstemperatur på leddet ligger mellom 70 og 80 grader, men peaktemperaturer på opptil 100 grader er innenfor det akseptable
  • Vibrasjoner fra propellen kan godt ha bidratt til at boltene falt ut, men hovedårsaken var uansett at det ikke var brukt locktite

Leddene tåler max. 4 grader pr. knute. Det er angitt innenfor et turtallsområde. Gjengelåsing er greit, men kan være vanskelig grunnet fett som kliner seg på skruene på vei inn. Bruk stoppskiver. Unbrakoskruene har lett for å skru seg ut på motorsiden på venstreroterende drifter. Sjøsiden på høyreroterende. Vibrasjon fra propellen tror jeg ikke bidrar. Deviasjon er et fint ord. Det handler om summen at parallell- og vinkelavvik.

• Mellomleddet jeg har fått er beregnet for opptil 8 graders deviasjon (jeg hørte 80, men det er jo noe drøyt ...)
  • Deviasjonen min ble ikke målt, men øyemålet tilsier at det er godt innafor
  • Normal arbeidstemperatur på leddet ligger mellom 70 og 80 grader, men peaktemperaturer på opptil 100 grader er innenfor det akseptable

Ser at noen ledd har 5 grader og noen 8 grader og at de anbefaler ekstra myke motorlabber.

Temperaturen må aldri være høyere enn 70 ° leser jeg.

The 105 to 115 Series are designed mainly for pleasure craft.
The specifications given are for pleasure boats (used less than 200 hours per year).

Godt innenfor 8 grader på øyemålet ???

Enig med Hulda propell akslen er jo lagret opp inne i båten, hvis det er gjort rett . må akslen være banan eller

propellen hvert borti moder fjell for å lage vibrasjoner.

Det ser ut som du har en Volvo Penta D2-40 som gir fra seg ca 38 hk på full gass. I båten din som er 44 fot og sikkert 7 -9 tonn tung skal du ikke kjenne en eneste vibrasjon når motoren går mellom 1500 og 2800 omdreininger/min. Jeg har samme motor og er veldig fornøyd med at den går så stille og vibrasjonsfritt. Hvis du har vibrasjoner som blir sterkere med større turtall så er det et tegn på at noe er galt. Vibrasjoner går ikke over av seg selv, det lønner seg å finne årsaken før neste havari..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...