Jump to content

Problem med propellaksel - hva er dette?

tobixen

Recommended Posts

Ser at noen ledd har 5 grader og noen 8 grader og at de anbefaler ekstra myke motorlabber.

Jeg fikk en brosjyre ... og faktura. Så jeg har altså fått CV 115.

Temperaturen må aldri være høyere enn 70 ° leser jeg.

Hvor leser du det? Det er jo litt i strid med det som ble sagt på telefon.

The 105 to 115 Series are designed mainly for pleasure craft.

The specifications given are for pleasure boats (used less than 200 hours per year).

Jeg må sjekke opp - men jeg tror jeg har passert 200 driftstimer på motoren siden jeg tok over. Men ... brosjyren fortsetter ...

For commercial applications, we recommend going up one size

CV 115 er beregnet for motorer på 60-115 hk ... står det ett sted i brosjyren. Et annet sted står det "for practical purposes suitable for engine power up to approx 90 hk", samt "max 75 hk @ 1000 rpm". Uansett - min motor er på 55 hk, og jeg pleier jo svært sjeldent å ta ut så mye, så da bør den takle i overkant av 200 driftstimer pr år :-)

Så står det ...

Both the CV-joints can take up to 8 degrees. This simplifies the installation dramatically. The alignment can be done by visual estimate.

På websidene står det "16 grader".

Det står også noe om "max 5 grader" ... men det gjelder ikke CV-leddet, det gjelder noen kulelagre ("thrust bearing (...) mounted directly in the hull").

Det som bekymrer meg er ...

To achieve a very long lifetime (thosands of hours) the CV style is not a good solution

Jeg må jo si at jeg forventer flere tusen driftstimer ut av dette leddet! Jeg forventer at det varer i ti år, med i overkant av 200 driftstimer pr år ... hm.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er litt avvik, ja. Motoren kan nok flyttes slik at det blir stående litt mer på linje, det er jo bare snakk om millimeter ... men jeg har nok av andre problemer og utfordringer som har høyere prioritet.

Hvordan justerer man opp tomgangsturtallet, og hvordan finner jeg ut om den er ihht spesifikasjon eller ikke?

Sitat

Hvordan justerer man opp tomgangsturtallet, og hvordan finner jeg ut om den er ihht spesifikasjon eller ikke?

Motormanualen er rette plassen.

Mener de 70 gradene stå i denne

http://www.powertrain.no/images/uploads/hydradrive.pdf

A plunging constant velocity ( CV ) joint is producing heat if used with an angle.
The temperature must never be higher than 70 ° C. (USA : 160° Fahrenheit )
A USEFUL RULE OF THUMB IS: RPM ( speed ) x angle = less than 11000
Example 1: 5 ° x 1400 rpm = 7000 ( Ok )
Example 2: 8 ° x 1600 rpm = 12800 ( Not Ok )
Hydradrive of the Cardan type:
The two angles have to be as equal as possible. A difference of 1° is acceptable.
If the speed is less than 900 rpm the difference may be up to 2°.
The max angle on the cardan type is 5°. If a larger angle is needed we please
ask you to contact customer service.
Thrust bearings:
All thrust bearings from 105 - 130 are equipped with a spherical type of bearing. The max angle
must never be more than 4°. If a larger angle is wanted, please contact customer service.
All Thrust bearings from 142 - 200 do not have a spherical type of bearing. An alignment is
therefore an important part of any installation of a Hydradrive. The alignment of a small bearing
is a lot easier than the alignment of a complete Engine!
You will find installation manuals on www.powertrain.no
All drawings are available for download in several formats, or can be ordered as a CD-rom.
Spare parts: All parts are available from stock. Contact customer service
Adapters: All adapters for the different gearboxes ( Transmissions ) to be found in
the pricelist. Most adapters have a length of 30mm ( 1,181” )
Special lengths on request. Some adapters are made to avoid the hydraulic
pump on the transmission ( special shape ). Drawings can be ordered
at customer service.
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg fikk en brosjyre ... og faktura. Så jeg har altså fått CV 115.

Jeg må jo si at jeg forventer flere tusen driftstimer ut av dette leddet! Jeg forventer at det varer i ti år, med i overkant av 200 driftstimer pr år ... hm.

Når reklamen sier under 200 timer i året er vel 5 år 1000 timer det en kan forvente, men det står og faller med oppretting

og vedlikehold.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 1 måned senere...

Jeg har først prøvd å måle litt med et IR-termometer, og også prøvd å ta rett på CV-leddet etter at motoren er stoppet. Leddet har vært "kaldt" - målte 31 grader med IR-termometeret, sikkert mindre enn gjennomsnittstemperaturen i motorrommet.

Nå har jeg riktignok ikke brukt motoren i flere timer eller kjørt motoren på høyt turtall, og jeg har også latt det gå 5-10 minutter fra motoren ble koblet i fri og til jeg fikk kommet meg ned til akselen. Jeg må stressteste dette mer på et senere tidspunkt, men jeg tror altså at jeg er godt innafor.

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

For meg ser det ut til at du har presentert et liknende bilde tidligere. Anbefaler å lese innlegg #45, og følge rådet.

Oppretting er det ikke alle som behersker. De vinkelavvikene som produsentene oppgir bør anses som maksimalavvik, ikke egnet for kontinuerlig drift. På Hulda ligger den ene knuten på 1 grad, den andre på noe under 2 grader. Maksimalt er 4 grader pr. knute og dette tallet er linket opp mot last og turtall. Man bør altså ha et par saker i tankene på en gang. Tallene fra Hulda er maksimaltall, og kan ikke verifiseres mer nøyaktig med det utstyret jeg har.

Hvis det ikke er verre enn hva bildet synes å fortelle, er ikke dette noen feriestopper. En mekaniker som vet hva han driver med, fikser dette i løpet av fem timer. Inkludert oppretting og verifikasjon av resultater.

jeg har samme leddet i båten selv. jeg brukte ikke noen form for gjengelås på skruene ved montering.har ikke monteringsmanualen foran meg nå,men mener det sto at alle deler skulle være lett oljet. det var et mål på hvor langt aksel skulle tres inn i bosset også siden denne ikke skulle bånne i huset før riktig spenn var oppnådd. jeg trakk alle skruene med moment. etter 20t innkjøring av motoren ettertrekte jeg i gjen,men det var ingen endring.. så nå i disse dager skal jeg ettertrekke boltene i gjen som en kontroll. det ser ut som det er klem konen din som har løsnet. når man da setter gir i revers så trekkes jo aksel bakover. er skruene som spenner konen løsnet så slipper den. leddet tar bare vinkel avvik. kraft linjen gjennom leddet må være sentrert/på linje. er kraftlinjen ute av linje får leddet både vinkel avvik og senter avvik å jobbe med. det er det ikke designet for.

CV-leddet ser ganske ødelagt ut, så jeg må vel ha nytt.

Ringer powertrain i morgen tidlig. Dersom de ikke kan bistå med umiddelbar assistanse, hvilke lokale aktører i Moss kan hjelpe? Har de mekanikere i Fuglevik, mon tro?

Så agendaen blir vel å justere posisjoneringen av motoren (hvordan gjør man det? jekker den opp?), sette inn nytt CV-ledd, kvalitetskontrollere, samt at mekaniker også blir med ut en tur og lytter til ulyder.

Det slo meg aldri, men ankomsten til Moss må jo ha vært litt dramatisk. Jeg var i Oslo en tur, og ikke ombord da det skjedde - fruen, fire småbarn og ei besøkende dame uten maritim erfaring - medstrøms, medvinds, med kanalbrua rett forut, sikkert en del andre båter og ingen propelldrift. Fruen sa at hun brukte trusterene aktivt og fikk hjelp fra land.

Jeg tror ikke cutlesslageret er defekt, men det står på lista mi å bytte den.

En ting som kanskje er utslagsgivende er at vi etter juleturen ofte har kjørt motoren med litt høyere turtall enn tidligere.

Nåh, klokka er allerede 10:30, og fortsatt ikke noe hell med å få tak i mekaniker. Alle i powertrain er på ferie, men lederen der sa at han skulle undersøke andre muligheter og ringe meg tilbake. Jeg har også undersøkt noe "HP Marine" som ble anbefalt av en kar på Elias, men på telefon kommer jeg ikke igjennom (talemeny, og uansett hva jeg velger blir jeg satt rett over til "Telenor Talepostkasse" elns, ikke særlig tillitsvekkende), og da jeg forsøkte å spore de opp på besøksadressen på websidene (Værftsgata 13) finner jeg ut at den adressen er midt i industriområdet til Aker Solutions, bak tunge piggtrådgjerder. Merkelig. Jeg fant også en annen bedrift som driver med motorservice på Jeløya, på vei inn ble jeg nesten drept av en måse (muligens fordi jeg nesten tråkket på ungen), på døra var det et skilt med "alle våre mekanikere er ute, men du kan gjerne ringe", men ingen svar på telefonnummeret.

Å bytte selve CV-leddet kan jeg sikkert gjøre selv (det tar bare mye tid, kløning og banning, samt antageligvis mye tidsbruk på å kjøpe mer verktøy), men f.eks. å rette opp motoren, det har jeg ikke peiling på hvordan jeg gjør, og det trengs nok også profesjonell hjelp for å kvalitetssikre jobben.

Kanskje et alternativ kunne vært å fikse selv så godt jeg kan her på stedet, og fortsette jakten på mekaniker i Sverige. Ta det rolig da, minst mulig motorbruk og minst mulig turtall ved motorbruk.

Nå har vi endelig forlatt Moss.

En av nestorene (han var med som gründer) fra Powertrain kom med et nytt CV-ledd på kvelden. Han kunne ikke skjønne hvordan dette har gått for seg, og hadde heller ikke sett noe lignende før. Han mente at det umulig kunne ha blitt strammet godt nok sist skruene ble skrudd i. Han mente at det ikke var noe vits i å justere posisjonen på motoren, det var "helt innafor normalen" og godt innafor hva CV-leddet er ment å tåle.

På hans anbefaling har vi nå brukt dobbelt opp med skiver, byttet ut orginalboltene i syrefast stål med biltemabolter med sekskanthode og skal også se til å etterstramme etterhvert. I tillegg tenker jeg å be en mekaniker bli med ombord og vurdere om støyen fra propell/aksel er innafor normalen eller ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...