Sander5113 Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 ja men det er ikke så lett på en båt og ha den mot rett vinkel tenker eg Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 (redigert) Jeg så en gang et opplegg der panelet sto i en ramme på en stang med to små steppmotorer som via et dataprogram og kompass til en hver tid rettet panelet mot solen både i høyde og sideretning. Dette kan en jo mekke til selv og justere retningen sånn innimellom etter hvert som solen går over himmelen. Når en ligger i ro, burde dette funger. En trenger jo ikke justere for hver grad solen flytter på seg. Underveis blir det noe annet. Derfor har jeg montert panelene horisontalt på fordekket og heller montert to paneler. Men prinsippet er at en får betydelig mer strøm når det vender mot solen. Så får hver kompromisse på sin egen måte. Og jeg har ikke kompromisset med en billig regulator som ikke utnytter det som utnyttes kan. Så veldig kostbar er jo heller ikke en god regulator, og det er jo en engangsinvestering. Redigert 10.Mars.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Så lenge båten er en bevegelig plattform blir det veldig vanskelig å finne en plassering som vil gi optimal lading uansett. Vi ligger mye for svai når vi er ute på sjøen, og jeg har valgt å ikke skru/lime fast mitt panel. Dermed kan jeg legge/sette/henge det der det fanger mest sol uavhengig av hvor solen står i forhold til båten. Jeg har ikke panelet oppkoblet når båten ligger i havn. kun når vi er utpå. Vi har 20-30 minutter for motor ut fra og inn til plassen vår før vi evt. får heist seil, så vi har ikke hatt problemer med strømmangel på de tre årene vi har hatt båten. Jeg måtte følge litt med de to første årene, men i 2014, med solcellepanelet, så var vi aldri i fare for å tømme tanken og kunne "sløse" med strømmen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Erik Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Eg kan ha en på vær side av båten på rekkverket er det en god ide eller? Har du fulgt linken i mitt svar fra i går? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Jeg har ikke panelet oppkoblet når båten ligger i havn. Og hvorfor ikke det? jeg har panelet tilkoblet 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Og hvorfor ikke det? jeg har panelet tilkoblet 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Eneste grunn er vel egentlig at det ikke er fastmontert. Det må stroppes fast, men det kunne jo ligget bakerst oppå taket på cockpit-teltet som stort sett alltid er oppe når båten ikke er i bruk. Jeg har ikke stresset med det så lenge vi ikke har hatt problemer med lite strøm. Vurderte å ha det liggende under presenningen i vinter for å se om det klarte å generere noen få ampere pr. døgn, men endte opp med å la det være. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Har ikke helt trua på dette med manuell vinkling mot sola osv. Hvis man er heldig nok til at man får det montert slik at man får god vinkel når båten ligger på sin faste plass så "be happy" tenker jeg. Hadde mulighet for å vinkle panelet på snekka men gjorde det i praksis aldri, nesten. Tenkte ikke på det, det bare var der og ga strøm. Ville heller satset på å få nok panel(er) og trimmet forbrukssiden slik at rett vinkel mot sola for panelet/ene gjennom dagen ikke hadde noen praktisk betydning. Lå engang i en bukt hvor en stor carabincruiser dro opp mange panel og kabler. Ordnet og mikket så det stod paneler overalt på fordekket mot sola. Utover dagen gikk han rundt og justerte mot sola. Vel, greit nok om man ikke har annet å gjøre kanskje... ofte så gjør man jo ikke så vettuge ting på en fin soldag i en uthavn uansett så :-)) Men på en seilbåt er det kanskje greit å få det ordentlig festet med en gang og bare la det virke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Har ikke helt trua på dette med manuell vinkling mot sola osv. Tro kan en gjøre i kirken! Effekten er enkel å beregne. Den er cosinus til feilvinkelen mot solen. Bommer du med 10gr. får du 98%, med 30gr. 87%, med 60% 50% ut av panelet. Så står det feil i både horisontal og vertikal retning, blir det fort mye tap. Midt på dagen når det er høysommer i Sørnorge står vel solen nesten 60gr. over horisonten, så da blir det ikke så mye tap, en får 87% med horisontalmontert panel, men tidlig på morgenen og ut på eftermiddagen når solen står lavt, blir det ikke mye futt i panelet. Og bedre blir det ikke tidlig på våren og sent på høsten med lav solhøyde selv midt på dagen. Derfor spyttet jeg i og kjøpte to så store paneler jeg kunne få plass til på fordekket. For å drive å snu på panelet, gidder ikke jeg heller. Men jeg tenkte litt på et motorisert opplegg slik at det kunne rette seg inn automatisk. Det ble med tanken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Du misforstår meg med vilje Lars. Jeg vet det med effektiviteten. Har bare ikke tro på at man i praksis vil fly rundt og justere paneler på en seilbåt. Om man er på langtur og skal ligge for en halser over lang tid så kanskje, men ellers... har ikke trua på at man i praksis kommer til å drive med det. Så da er vel egentlig en horisontal montering det enkleste, og ferdig med det ;-) TS ønsket tips til ulike måter å montere. Google er din venn: https://www.google.no/search?q=solar+panel+mount+sailboat&espv=2&biw=1366&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=NYH_VKHnEce_ygPx_4CgBA&ved=0CAYQ_AUoAQ Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Jeg har også kommet frem til at solcellepaneler er billigst. EFOY er ganske uaktuelt dersom man prioriterer økonomi. Se ellers http://www.baatwiki.no/wiki/Energikilder Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
kjetillunde Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Solcelle er tingen. Jeg har et 10w solcellepanel (300kr) og billig regulator (50kr), begge kjøpt på ebay fra Kina. Sammen med et 72ah bilbatteri (100kr hos bilskraperen) har dette opplegget holdt hele familien med mobillading og noen led lys på hytta vår som ikke har strøm. :) Skal oppgradere til større anlegg denne sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Tro kan en gjøre i kirken! Effekten er enkel å beregne. Den er cosinus til feilvinkelen mot solen. Bommer du med 10gr. får du 98%, med 30gr. Det er teori, og så er det praksis . Jeg var veldig opptatt av et justerbart feste da jeg monterte mine solceller for å få max utbytte. Flere her sa glem det, du gidder ikke i praksis. De fikk rett. Mitt panel henger loddrett og permanent hele året, og produserer nok strøm for mitt bruk selv om det nok sjelden er 100 % rett på sola og derfor ikke yter max av sitt potensiale. Det henger på solsiden i hjemmehavn, men det er nok få timer i året det er perfekt vinkel, og de få timene er det mest sannsynlig overskyet uansett Men i praksis har jeg alltid toppladete batterier før jeg starter turen, selv med kjøleskapet tjuvstartet ett døgn før, og jeg har mer strøm å rutte med underveis, for selv om vinteren når forbruket overskrider ladingen, så er det med å bremser utladingen. Jeg vil derfor heller gå litt opp i størrelse på panelet og så feste det permanent. 100w panel som bommer med 30 grader gir jo fremdeles like mye som ett på 87w som er perfekt innstilt (hvis jeg regner rett nå, hvilket jeg tviler på, men prinsippet er det samme ), Ett loddrett plassert panel vil yte best om høst og vår, spesielt så langt nord som Norge. Ett vannrett panel vil yte best om sommeren, og også hvis man drar på langtur mot ekvator. Den perfekte gjennomsnitts vinkelen er nok ett sted midt i mellom, men det er upraktisk å få til, ihvertfall på en liten båt som min. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Popeye70 Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Det hele koker vel ned til personlig preferanse. Jeg fant ingen fornuftig plassering for mitt panel for permanent plassering. De siste tre somrene har jeg hatt tre forskjellige båtplasser og i år får jeg den fjerde. Båten har ligget i alle himmelretninger, så loddrett fastmontering hadde jeg måttet endre hver sesong uansett. Flat montering på lukegarasjen går ikke fordi panelet er for stort. Jeg kunne nok fått plassert det mellom lukegarasje og mast, men da ligger det rett under en ganske tykk bom med seil. Derfor har jeg valgt et løst panel som jeg kun bruker når vi er på tur, og det koster meg ikke mange kaloriene å justere det litt én eller maks to ganger i løpet av en dag hvis jeg mener at jeg bør eller trenger det. Eneste plass for semipermanent plassering mens båten ligger i havn er i praksis oppå taket på cockpitkalesjen, og der kunne de ligget med relativt god soltilgang uten alt for mange skyggepunkter (stort sett bare masta og kanskje enden på bommen). Jeg har vurdert det, men har enn så lenge ikke giddet å stresse med det. Er bl.a. litt nervøs for om panelet vil ødelegge kalesjestoffet hvis det blir liggende og gnisse. Skulle jeg valgt igjen, og kjøpt panel for permanent plassering hadde jeg nok valgt to mindre panel så jeg kunne festet ett på lukegarasjen og ett mellom lukegarasjen og masta. Da hadde jeg nok også valgt paneler som er litt mer solide enn de semifleksible jeg har nå. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sander5113 Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Har du fulgt linken i mitt svar fra i går? Nei så den ikke før etter på desvere men det var en god ide må eg si det er veldig aktuelt må eg si Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Etter ca ett år erfaring er jeg meget fornøyd. Ikke nevneverdig i veien, og gir nok strøm. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sander5113 Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 flott men det er et fleksipannel som var på bilde der sant Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Ja, semiflexi, men det hadde sikkert gått med ett i ramme og, bare det ikke blir for tungt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 hvor lagrer dere panelene når de ikke er i bruk?. Hadde sett for meg et fleksibelt, tynt panel som kan stikkes under madrassen i en av akterkøyene, Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 (redigert) hvor lagrer dere panelene når de ikke er i bruk?. Hadde sett for meg et fleksibelt, tynt panel som kan stikkes under madrassen i en av akterkøyene, Det kan helt fint ligge under madrassen i en av køyene. Jeg tipper vårt er kanskje 3 mm tykt og det måler 54 x 108 cm, så det vil ikke merkes hvis det legges under fotenden, ihvertfall. Koblingsboksen bygger kanskje 10 mm utover panelets høyde, men det finnes paneler med tynnere bokser. Vårt panel står som regel oppetter innerskroget når det ikke er i bruk, så slipper jeg å løfte på madrassene i tide og utide. Redigert 11.Mars.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tobixen Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 (redigert) Jeg har litt dårlige erfaringer med paneler som slutter å fungere. Et panel ga 25% av spesifisert effekt under relativt optimale forhold etter tre år, og jeg har et panel på båten nå som bare gir etsifret antall volt under greie forhold - aner ikke alder, det fulgte med båten. Ganske synd, det ligger i en skreddersydd treramme, så det spørs jo om jeg finner et nytt med eksakt samme mål. Redigert 11.Mars.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Mitt står på hele tiden, året rundt. Ett år nå, ser ut som det har tålt tilværelsen bra sålangt. Nina nappet av flagglinen jeg har festet med i ene hjørnet, men panelet stod det fint av likevell. Har ikke målt effekten enda i år da, men skal sjekke til helga, da er det overnattingstur og solvarsel :-) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
offpist Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Min morningstar MPPT 60 er koblet opp mot 4G routeren så jeg kan logge på i blandt å se statusen på batteriet og hvor mye den lader. Kjøleskapet står alltid på, og landstrøm laderen er slått av. De som er ekstra observant vil se jeg hadde et lite problem på dag -4, med 51V spenning på ladekursen. Det var vind generatoren som ble frikoblet. Spenningen gikk aldri inn på batteriet, eller til kurser i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.