Sander5113 Startet 8.Mars.2015 Del på Facebook Startet 8.Mars.2015 noen med en god ide som kan si den her på hvordan man får billig strøm i seilbåt tenkt på: vindmølle solscellepanel efoy kombi av vind og sol alt hjelper skal ha det på en banner 33 Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Du har vel nevnt det som er, her... Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Jobber med samme problemstilling i egen båt, foreløpig står vi uten innenbordsmotor, men har ett håp om at vi får på plass en i løpet av våren. Vi har vel kommet frem til at vi går for solcelle som tillegg/alternativ til motor. Vindgenetator vurderes også på sikt, men skal du ha både solcelle og vindgen. Er det vel ikke lenger i kategorien billig? Personlig ville jeg gått for solcelle, så stort og kraftig som du har plass og råd til... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Hvis du har motor i båten får du ladet en stor batteribank raskt med PDAR laderegulator koblet på alternatoren. Denne vil da fungere som en meget kraftig smartlader. Jeg har to 65A alternatorer i båten og får da bulklading på 130A. Supereffektivt og desidert billigst. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Billig=solceller Sitér dette innlegget Link to post
Sander5113 Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Jobber med samme problemstilling i egen båt, foreløpig står vi uten innenbordsmotor, men har ett håp om at vi får på plass en i løpet av våren. Vi har vel kommet frem til at vi går for solcelle som tillegg/alternativ til motor. Vindgenetator vurderes også på sikt, men skal du ha både solcelle og vindgen. Er det vel ikke lenger i kategorien billig? Personlig ville jeg gått for solcelle, så stort og kraftig som du har plass og råd til... Da har vi samme problem Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Billigst er nok solcelle kombinert med stømgjerrige forbrukere som LED-lys, skikkelig kjøleboks mm. Bytter du ut eksisterende 10w halogen/ glødepærer til 1,3w led, så er det betydelig. Du nevnte ikke slepegenerator.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Som Eureka så klokt påpekte så er forbrukssiden også noe å tenke på. Hvilken "vei" ønsker du å gå med din båt? Skal det være elektrisk vannpumpe, elektrisk dopumpe, dieselvarmer som drar strøm, autopilot. Eller kan du leve med fotpumpe til vann, håndpumpe på do, ovn som klarer seg uten strøm (finnes det?), vindror. Om jeg hadde en fremtidig plan om feks langtur ville jeg tenkt "i begge ender". Gjort meg minst mulig avhengig av strøm og samtidig økt tilgangen vha feks solceller, bedre dynamo/regulator/batteriløsning. For mer standard helge- og feriebruk ville jeg kanskje unnet meg flere elektriske løsninger. På den andre siden, har fotpumpe i båten vi har nå og tenker ikke over at jeg bruker de engang. Og jeg kan pumpe ut vann til morrakaffen uten å vekke hele båten. Samme med toalett, elektriske løsninger bråker, særlig i en "sovende båt". Førstemann som tapper vann eller går på do vekker resten av båten når alle løsningene er elektriske. Så jeg vet ikke helt, syns ikke alle elektriske løsninger nødvendigvis er en forbedring, kanskje billigere eller noe...? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Ovn uten strøm? -klart det, det er jo sånn med pipe rett opp. . -dog gir den ikke ny, frisk luft inn på samme måte som luftvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Ovn uten strøm? -klart det, det er jo sånn med pipe rett opp. . -dog gir den ikke ny, frisk luft inn på samme måte som luftvarmer. Du akkurat det er det mange som sier/skriver. Men det er en umulighet. Om så var tilfelle ville ovnen slokke ganske kjapt når lufta i båten var brukt opp (og mannskapet dødt). En forbrenningsovn med pipe trekker inn betydelig mengder frisk luft, like mye som den trøkker ut pipa, og den gjør det gjennom båtens ventilasjon og andre "hull". Så tvert i mot vil jeg hevde at en forbrenningsovn med pipe har den fordelen at den bruker båtens eksisterende ventilasjon, som jo er godt gjennomtenkt og plassert i utgangspunktet. Ingen ulempe at man trekker luft gjennom ventil på do osv når man fyrer. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Det er mulig det Pinkvin. Skal ikke være skråsikker. :) Uansett: Pri 1: lavt forbruk, led etc Pri 2: god lading Pri 3: stor batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
WillItFloat Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Noe annet å tenke på, er om det er plasseffektivt.Denne ser jo litt interessant ut: http://fki-solar.dk/vindgeneratorer/le-v50.html Sitér dette innlegget Link to post
Sander5113 Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 vi har en san ovn på diesle men snaker om dieselvarmer Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Jeg er imponert over effekten av Solcelle, med tanke på at jeg ligger på Vestlandet med mye gråvær. Har 100W solcelle på rekka. Det gir alltid toppladet batteri til jeg skal på tur. Jeg kan sette på kjøleskapet dagen før jeg skal på tur og fortsatt ha toppede batterier når jeg drar dagen etter, og da er pilsen allerede kald . Om sommeren trenger jeg knapt ha motor i gang i det hele tatt. Lange lyse dager og lite bruk av varmer gir bortimot balanse i energiregnskapet, selv med mye seiling og bruk av autopilot (men jeg har 100 Amp dynamo, så når vi kjører motor inn og ut av ankringsplass + litt for varmtvannet så booster nok det litt også). Om vinteren tappes batteriene i løpet av en helg, men mye senere enn om jeg ikke hadde solcelle uansett. Jeg har byttet alle lamper til LED, men autopilot, kjøleskap, varmeapparat, TV/video etc trekker fortsatt endel, men det går forbausende bra Mitt 100w semifleksible solcelle på 2 Kg og 3mm tykkelse gav jeg i overkant av 2000,- for + regulatoren da. Synes det var en billig penge for å slippe å tenke mer på strøm. Har ikke hatt landstrømen tilkoblet siden panelet kom ombord. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Ok, la oss være konkrete. 100W Sunwind solcellepanle fra seasea.no koster 1495,- http://seasea.no/El/Batteri_Solcell/Solcellspaneler/SOLPANEL_100W_SW100_1127x676mm 10A Battriregulator koster 399,- på Claes http://www.clasohlson.com/no/Batteriregulator/36-4452 Altså 1900,- for 100W solcelle med regulator. Det er faktisk veldig billig. Greit det er en "dum" regulator, men billig er billig. Trenger du mer strøm så er solcelle så billig nå at du tjener på å kjøpe mer celle og dum regulator fremfor "smart" regulator, hvis du har plass på båten. Er plassen brukt opp så kjøp smart regulator og få mest mulig ut av solcellene du har. Sitér dette innlegget Link to post
Sander5113 Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 ja det høres bra ut Men bare helt ut i fra det blå har du noen tips til hvor det kan henge henn eg tenkte på de som tåler og bli traket på og kan bøyes så eg kan lime de på dekk rundt båten så de og seasea.no men vis du har en god ide så er det meget aktuelt har litt efaring med regulator det er ikke alle som er like bra det er en på hyttetorget.no som er veldig bra med batteri måler vuderer det min onkel har det på hytten sin med et pannel på 120w det går aldri tomt for strøm med en bank på 240 ah holder lenge Sitér dette innlegget Link to post
Sander5113 Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Jeg er imponert over effekten av Solcelle, med tanke på at jeg ligger på Vestlandet med mye gråvær. Har 100W solcelle på rekka. Det gir alltid toppladet batteri til jeg skal på tur. Jeg kan sette på kjøleskapet dagen før jeg skal på tur og fortsatt ha toppede batterier når jeg drar dagen etter, og da er pilsen allerede kald . Om sommeren trenger jeg knapt ha motor i gang i det hele tatt. Lange lyse dager og lite bruk av varmer gir bortimot balanse i energiregnskapet, selv med mye seiling og bruk av autopilot (men jeg har 100 Amp dynamo, så når vi kjører motor inn og ut av ankringsplass + litt for varmtvannet så booster nok det litt også). Om vinteren tappes batteriene i løpet av en helg, men mye senere enn om jeg ikke hadde solcelle uansett. Jeg har byttet alle lamper til LED, men autopilot, kjøleskap, varmeapparat, TV/video etc trekker fortsatt endel, men det går forbausende bra Mitt 100w semifleksible solcelle på 2 Kg og 3mm tykkelse gav jeg i overkant av 2000,- for + regulatoren da. Synes det var en billig penge for å slippe å tenke mer på strøm. Har ikke hatt landstrømen tilkoblet siden panelet kom ombord. hvor kjøpte du det panelt har to batterier på 150 ah hva er det du har hørtes veldig bra ut Sitér dette innlegget Link to post
Sander5113 Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Ok, la oss være konkrete. 100W Sunwind solcellepanle fra seasea.no koster 1495,- http://seasea.no/El/Batteri_Solcell/Solcellspaneler/SOLPANEL_100W_SW100_1127x676mm 10A Battriregulator koster 399,- på Claes http://www.clasohlson.com/no/Batteriregulator/36-4452 Altså 1900,- for 100W solcelle med regulator. Det er faktisk veldig billig. Greit det er en "dum" regulator, men billig er billig. Trenger du mer strøm så er solcelle så billig nå at du tjener på å kjøpe mer celle og dum regulator fremfor "smart" regulator, hvis du har plass på båten. Er plassen brukt opp så kjøp smart regulator og få mest mulig ut av solcellene du har. ja det høres bra ut Men bare helt ut i fra det blå har du noen tips til hvor det kan henge henn eg tenkte på de som tåler og bli traket på og kan bøyes så eg kan lime de på dekk rundt båten så de og seasea.no men vis du har en god ide så er det meget aktuelt har litt efaring med regulator det er ikke alle som er like bra det er en på hyttetorget.no som er veldig bra med batteri måler vuderer det min onkel har det på hytten sin med et pannel på 120w det går aldri tomt for strøm med en bank på 240 ah holder lenge Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Du kan vel nesten bruke så mye penger du vil på solcelle, det jeg viste til var det billigste jeg fant. Fleksible som kan trøs på koster x antall ganger mer...Antar det er en aluminiumsramme på det billige. På snekka jeg hadde så kjøpte jeg syrefaste hengsler på BT og festet panelet på hyttetaket slik at jeg kunne vippe det opp etter sola. Er det plass så kan du kanskje henge det på rekka bak? Evt rigge en eller annen løsning slik at det står mer horisontalt bak? Sesea selger også fester. Du må nesten bruke fantasien litt. Ta et billedsøk på google og se hvordan folk har løst det. Ang. regulator, den jeg viste til er den billigste jeg vet om over disk. Også ifht regulator kan du bruke veldig mye penger, hvis du vil. Men skal du ha mest mulig watt for pengene så er antagelig et billig panel til og en billig regulator den rimeligste løsningen. Samlet sett gjør nok panelet og regulatoren jeg viser til jobben sin. Du har topplada batterier når båten skal brukes og greit påfyll underveis når du ikke bruker motor. Vi vet jo ikke noe om forbruket ditt så du må komme med mer fakta før en kan beregne behovet bedre. For sånn vanlig helge/ferie opplegg hvor en seiler en del, går en del for motor osv vil jeg tro det gjør susen. For langtur eller mange døgn i uthavn med kjøleskap osv må du antagelig ha mer. Men en god start er det nok uansett. Om du ser at vil trenge et panel til så kanskje det blir riktig å kjøpe en regulator som klarer to 100w panel med en gang? Men det lille jeg har sett er jo temmelig dyrt da... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Se innlegg 59 i denne tråden for å se hvordan mitt solcelle panel er plassert : https://baatplassen.no/i/topic/107012-noen-flere-spoersmaal-rundt-solcelle-panel/page-3 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Steini Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Sjølv har eg handla mppt controller og 100w solcellepanel på: eco-worthy.com Har hatt da på huset eit år, og det har fungert bra. Skal montera da på båten no straks. Men eg har ikkje hatt nokon andre typar panel og samenligna med. Så kor bra desse er i forholdt til slike dyre merker, veit eg ikkje. God pris er det, og gratis frakt på det meste fra denne sida. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Sander5113 Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Sjølv har eg handla mppt controller og 100w solcellepanel på: eco-worthy.com Har hatt da på huset eit år, og det har fungert bra. Skal montera da på båten no straks. Men eg har ikkje hatt nokon andre typar panel og samenligna med. Så kor bra desse er i forholdt til slike dyre merker, veit eg ikkje. God pris er det, og gratis frakt på det meste fra denne sida. ja det høres bra ut men vet du hvor det er best og feste det på en seil båt 33 fot Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Det varierer vel ein del, kor da er best å festa panelet. Eg for min del skal ha ein stk 100w panel liggande flatt på dekk. Så blir da kansje også nokre som henger på sida, mellom rekkestøttene, som ein evt kan skifta om fra stb til bb. Ellers er det egne "master" som ein kan montera på hekker, for panel, men om desse er sterke nok for kuling og kastevind, veit eg ikkje. Ein targa bøyle hadde vert supert, for min del. Minuset er self at det er dyrt å få laga ein targabøyle. Nokon lager jo også til ein slags bøyle over kalesja, og monterer panel der. Om ein har klaring til bommen. Så er det jo også noko som seier at ein helst ikkje skal ha skygge på panela. Så da er ein del ting å tenka på ang plassering. Skal båten ligga mykkje i ro, så er det jo lett å plassera mot sør, men ikkje lika enkelt om du skal seila mykkje rundt om kring. Var sikkert ikkje so mykkje fornuftig svar på spørsmålet ditt, men du berre finna den plassen, der det får mest sol, og samtidig er minst i "veien" for deg. Redigert 10.Mars.2015 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Sander5113 Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Eg kan ha en på vær side av båten på rekkverket er det en god ide eller? er ikke så veldig fand av og ha det ligenen løst på dekk det kan bli traket på og mye mye mer men litt frammen på siden tenker eg er en god plassering kanskje det kan være smart eg evt ikke men det med sygge ka mennes med det Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Effekten reduseres drastisk så snart panelet ikke er rettet mot solen, helst vinkelrett. Jeg har to 68W paneler fastskrudd på fordekket (motorbåt). Men jeg hadde fått nesten det samme med kun et slikt 68W panel dersom jeg til en hver tid hadde rettet det inn vinkelrett mot solen. Redigert 10.Mars.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.