tommybakke Startet 9.Mars.2015 Del på Facebook Startet 9.Mars.2015 Hei. Holder på å pusse opp en gammel Nidelv 24. Har en Yanmar motor med ca 30hk diesel . Men vet rett og slett ikkje hvilken motor det er... Slenger med noen bilder og håper det er noen som kan hjelpe meg med dette.. Har startet motoren og den går og putrer fint. Stått på land i 7-8 år.. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Ett eller annet sted på blokka skal det vel være ett serienr? Finner du det skulle jeg tro det var mulig å få det meste av informasjon om motorn, modellnavn, årsmodell etc... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Har den stått tørr i 7 til 8 år (uten frostvæske) må du regne med at den inneholder litt av hvert av rust og ulumskheter. Gamle sjøvannskjølte motorer er ikke alltid noe å satse på. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Synes dette likner veldig på en Yanmar 3QM. Disse har vel en stor svakhet - Toppen. Og med saltvannskjøling ville jeg nok plukket av toppen og sjekket nøye.... Trygve Sitér dette innlegget Link to post
tommybakke Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Hvor er det typisk at serienummeret på motoreb står? Har dette skiltet men det er vel for giren? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Dette er en 3QM30, helt garantert! Har hatt samme selv! Sitér dette innlegget Link to post
tommybakke Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Då satser vi på det! Hvilken erfaringer hadde du med denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Vil anbefale deg å demontere toppen og stake ut rust av alle kjølekanalene. Disse motorene er kjent for sprukne topper pga varmgang, og nye er langt fra billige... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rogeri Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Denne motoren har som tidligere nevnt, en svakhet i toppen. Det skyldes ikke ene og alene at den er gjenngrodd i kjølekanalene. Min motor var ferskvannskjølt og fikk likevel sprekk i toppen mellom to ventilseter. Det ene ventilsete løsnet og forårsaket betydelig skade på motoren. I utgangspunktet har jo denne motoren alle forutsetninger for å kalles en seiglivet sliter, lavt turtall og effekt uttak i forhold til vekt og volum. Det er særdeles viktig at man ikke får overoppheting generelt, men disse er ekstra sårbare. Ville montert temp.måler i tillegg til alarmen som er standard. Rensing av alle kjølekanaler anbefales sterkt. Ellers en grei og god motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.