bergetun Startet 9.Mars.2015 Del på Facebook Startet 9.Mars.2015 Har en liten saltvannslekkasje rundt endelokket på varmeveksleren på begge motorene mine. Ikke noe store greier, men nok til at jeg får saltvannsavleiringer og rust. Er det noen her som har hatt dette problemet og vet om man må bytte o-ringene i hele varmeveksleren, eller om det går an å kun bytte o-ringen rundt endelokket. I teorien så skal man jo bytte alle o-ringer når man løser skruen som holder disse på plass. Lekasjen er rundt 5,6,7 (Se tegning) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Den lekkasjen er vel i oljekjøleren.Ville skiftet o ringene,da det mest sansynlig drypper ned på noen mindre alulokk som kan begynne å tære så så det kan bli oljelekkasje.Reparerte noe lignende for eitt år siden,husker ikkje alle detaljer Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Når du først må åpne kjøleren ville jeg skiftet alle ringene. Du må bare huske og smøre de med grease eller syrefri vaselin før du setter den sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Årsaken til lekkasjene skyldes mest sannsynlig oppbygging av saltavleiring inne i varmeveksleren. Hvor gammel er motoren din? Varmeveksler og ladeluftkjøler skal rengjøres hvert 5. år, hvis dette ikke gjort vil de før eller siden gå tette. Skal du gjøre det ordentlig må begge tas av og rengjøres dette er en omfattende jobb. Ny o-ringer koster ca. 2700 kr pr. motor. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Jeg ville begynt med å bare bytte den ene o-ringen som sitter i plastlokket bakerst på varmevekslerene. Skal du ta alle blir det en mye større jobb. Da må nemlig varmevekslerene demonteres fra motorene og det kan være vanskelig å få ut registeret uten å ødelegge noe. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Som tidligere sagt: Din tegning er vel af oliekøleren og ikke varmeveksleren? Eller tager jeg fejl? Er langt fra ekspert som andre herinde... Oliekøleren sidder på bb side af motoren lige under oliefiltrene mens varmeveksleren sidder på bb side helt bagerst. (Jeg har haft læk begge steder...) Redigert 10.Mars.2015 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Varmeveksleren er øverst og oljekjøleren nederst på skissen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Det er helt riktig som major Andy skriver at nummer 7 på tegningen er oljekjøleren. Den sitter bak på varmeveksleren men dette kan betraktes som en enhet. For å demontere registeret, enten oljekjøler eller hovedvarmeveksler må hele enheten tas av motoren og i bakkant er altså huset til oljekjøleren montert i blokka sammen med oljefilterhuset/ trykkregulatoren/oljedistribusjonshuset. Sjøvannet kommer inn gjennom plastlokket i bakkant og går igjennom rørene i registrene for så å vende i messinglokket i framkant før det går tilbake igjennom rørene til plastlokket bak. Det sitter totalt åtte av disse store o-ringene i hver varmeveksler men det er kun en i bakkant og en i forkant som tetter for sjøvann, de andre tetter for hhv kjølevæske og olje. Redigert 10.Mars.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Blir det ikke da bare å utsette problemene ved å skifte o-ringen? Årsaken til lekkasjen er vel da at oljekjøler/varmeveksler er tett og at trykket i oljekjøleren blir for høyt? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Det trenger slett ikke å være tilstopping og medfølgende trykkøkning som skaper lekkasjen men hvis du tar av lokket i framkant kan du enkelt forsøke å stake opp rørene. du får da en indikasjon på om dette er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 DieselDahl : Vet du om det er mulig å skru ut hele enheten (varmeveksler og oljekjøler) som helhet? Rett og slett for å levere den inn til noen som kan reparere/ ta service på disse. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Jada, ikke noe problem. Først må sjøvannspumpen og sjøvannsfilteret fjernes, så kan varmeveksleren løsnes fra blokka. Noen av boltene går gjennom oljefilterhuset og her må du passe på å tette hullene i blokka så ikke noe skitt kommer inn. I framkant er det et 90 grader rørbend som går i inngrep med et hull i blokka til kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 DieselDahl : Takker for svar :) Byttet du endelokkene som (var av plast) til messing når du gjorde dette? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Nei, tror ikke det bakre lokket finnes i messing. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Skal du gjøre det ordentlig må begge tas av og rengjøres dette er en omfattende jobb. Ny o-ringer koster ca. 2700 kr pr. motor. Det var en voldsom pris, det hadde jeg aldri betalt! Jeg ville sjekket O-ring katalogen til f.eks. Otto Olsen eller James Walker, de skaffer det meste. Er det mange forskjellige diametere, men begrenset antall diametere på selve gummien er det en mulighet å kjøpe lisser og klippe og lime selv. Dette blir like sterkt som en hel O-ring, og er den nøye limt (uten saksing) blir det tett. Vær obs på at det er innerdiameter på ringen som oppgis, og at O-ringsporet normalt er bredere enn det er dypt. Det er for at gummien skal ha et sted å ekspandere når den blir komprimert. Hvis f.eks. sporet er 4,2mm dypt er det en 5mm O-ring. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DieselDahl Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 O-ringene er i svart nitrilgummi og måler 110x3mm Otto Olsen har men jeg vet ikke om de driver detaljhandel. Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Hva om du reingjør sjøvannskretsen med kjølerne uten å demontere dem. Har gjort det selv og det er ikke så vanskelig. Koble en slange som går inn etter impelleren på motoren og la den gå opp i en stamp. Koble av slangen til eksosbendet og led denne slangen opp i den samme dunken. Monter på en lensepumpe på den ene slangen som er i stampen. Ta ut sink anodene. Fyll opp sjøvannsiden med rent varmt vann og tilsett systemrens og saltsyre samt sitronsyre.( husk syre er kraftige saker, bruk verneutstyr ) Start lensepumpen og la den gå en stund for å sirkulerer vannet. La dette stå i motoren to til tre dager mens du av og til lar lensepumpen gå, og spyl godt med rent vann for å få ut all møkka. Husk og steng kranen til propellhylsen. Pakninger og oringer tåler denne behandlingen og når du er ferdig så tøm syrevatnet i toalettet og send det inn i septiktanken. Det er enormt med avleiringer på ferskvannsiden også så der har jeg nettopp tatt motorrens også, og motortempen sank betraktelig. Det ligger noen filmsnutter på you tube om hvordan dette utføres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.