Jump to content

Krybbedaviter på badeplattform - Vårens prosjekt


Adriane II

Recommended Posts

Etter å ha fått 0 svar på erfaringer med krybbedaviter til Fairline Targa 34 har jeg nå tatt en sjanse og kjøpt inn daviter fra Hurley Marine i USA. For de som vil ha litt tips og se hvordan den fungerer, så vil denne tråden kanskje være til hjelp.
Som sagt, så valgte jeg Hurley Marines H20 vippedaviter. Andre muligheter var TG-daviter eller en løsning fra Nautley marine. I fht størrelse, vekt og montering så tror jeg Hurley H20 er det beste valget, men det gjenstår å se.
Fordelene slik jeg ser det så langt er i hvertfall lav vekt (kun 2,5 kg!! pr daviterarm), få deler og at de er ganske rette slik at man kan få lagt dem vekk når jolla er ute.

bilde

 

Fint om det blir seende sånn ut, men badeplattformen min er nok ikke fullt så stor. Går nok mot at jeg må ut på Finn med riben som er 310. Nedgradere til ca 270-275 er nok nærliggende.

 

Ikke mange deler, virker veldig solid og bygget i syrefast polert stål + kompositt. Her er alle deler:

 

bilde

 

Daviterne sklis inn på festet og låses med låsepinnen:

 

bilde

 

Det skal da en gjennomgående bolt gjennom "hodet" på festene nærmest. Siden plattformen er avrundet bak, så måtte jeg få et lokalt firma til å lage disse vinkeljernene:

 

bilde

 

3 mm syrefast - 975,- pr stk......

 

Tenkte å få montert disse til helga, men selve daviterne får jeg ikke prøvd før båten er på vann i slutten av april. Så gangen i det blir montering av fester nå, deretter testing av størrelsen på riben. Hadde jo vært en lykke om det gikk - Suzumar MX 310 m 9,9 Suzuki. Når den er på må jeg nok montere på noen nedfelte kroker i plattformen slik at jeg får surret skikkelig. I den forbindelse: Vet noen om det er noen av de "vanlige" butikkene som selger rustfrie jekkestropper? Altså Monter, Jula, Biltema e.l?

 

Prøver å oppdatere til helga hvis været er godt nok til å montere på vinkeljernene.

 

Link to post
Share on other sites

Kan si meg enig i god service. Fikk også god pris i fht den høye kursen nå. Bestilte og fikk god info underveis i fht hvor pakken var. Måtte betale på forskudd etter at pakken var bekreftet hos Fredly. Men rask og god ekspedisjon der og kun en hundrelapp i frakt fra dem til meg.

Link to post
Share on other sites

Da er daviterne på plass. Trengte kun 1 nytt hull i plattformen, da det var vinkeljern på weaver snap-daviter der fra før. For å få det ordentlig rent før montering vasket jeg først med Extreme Clean og flekkfjerningssvamp. Dette er et dyrt middel til ca 300,- for 1 liter, men det varer lenge. Flekkfjerningssvamp kan man kjøpe på Kiwi e.l der de kommer i 2-pack for ca 30,-. Det er veldig effektivt på gelcoat, spesielt hvit. JEg bruker det alle veier, også på skinn, syrefast, til å få riben ren osv.

bilde

 

Blir ganske "ren" plattform med kun festene montert, ikke mye som stikker opp til å snuble i.

 

bilde

 

Her er daviteren på - armen man drar opp jolla på har hjul. Forskjell fra f.eks TG, er at der er ikke noe låsefeste her når jolla er dratt opp. Man må vel sørge for å få tyngdepunktet innerst i hvertfall slik at den ikke tipper ut igjen. Tenker mulgens at TG har låsing pga tyngden til armen lengst ut fra båten. Her er ikke det tema, da daviterne som sagt kun veier 2,5 kg hver. I tillegg er selve vippemekanismen litt "treg".

 

bilde

 

Begge på:

bilde

 

bilde

 

Lite deler når man tar dem av. Kun en låsesplint trekkes ut og man sklir dem så ut av festet. Så når kona får sydd en liten bag til dem blir de lette å stue vekk under salongen bak i båten.

 

bilde

 

Men jeg trenger nok en mindre jolle. Tenker på Grand 275 s. Hvis noen har erfaringer angående denne så hyl ut. Evt vil bytte en mot en Suzumar MX 310.....

 

Neste oppdatering nå blir nok ikke før båten er på vann, men en av seilbåtene som sperrer meg inne på opplaget var satt på idag så det er ikke sikkert det går så lenge over påske før man kan sjøsette. Det kribler jo litt når man har skyfri himmel og + 10 som idag, selv om kalenderen sier noe annet...

Link to post
Share on other sites

Monterte akkurat de samme daviterne i fjor, men da med forlengere slik at kjølen på rib'en ligger 30 cm utenfor plattformen. Fungerer perfekt for min Grand 300

1426378541.jpg

Ser veldig interessant ut. Har du flere bilder? Hvor lett er det å passere jolla på vei inn/ut av båten?
Link to post
Share on other sites

Ser bra ut dette. Har tenkt å anskaffe lik jolle som deg. Og moderskipet ser også likt ut. Kan forlengerne raskt demonteres, og sitter det i så fall igjen noen beslag/tåknusere i plattformen? Er jolla trukket så langt til babord at enden på pongtongene stenger for muligheten til å entre moderskipet babord?

Link to post
Share on other sites

Forlengerne festes på akkurat samme måte som du ser lenger oppe på bildene til Adriane, men du trenger to fester pr. arm, ett i bakkant og et ytterst på plattformen. Jeg har prøvd å felle de litt ned i teakdekket, men vurderer om jeg skal lage noen små avrunnede klossser som kan settes på for å beskytte tærne...

Jolla står helt inntil på babord side for å gå klar ankeret på styrbord side.

Litt pluss og minus er det jo, men totalt sett svært godt fornøyd med denne løsningen.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt hvilken båt du har. windy, eller er det FT 37? Ser jo at din 300 er innenfor skrogavslutningen, så da har du nok noe mer bredde enn meg. Har satset uten de forlengerne, siden min plattform er ca 100 cm dyp med brakettene. Regner med å få 20-30 cm til å passere på. Men litt smalt ja. Får ikke testet med båten på land....

Link to post
Share on other sites

Heldig med dollarkursen da i fht nå ihvertfall.... Har du stropp kun på pontongen nærmest båten? Bildene dine viser kanskje ikke jolla helt klar for 30 knop. Har sett hva Hurley anbefaler i fht festing, og lurer på om jeg må felle ned noen kroker i plattformen. Blir jo ikke så raskt å få jolla på vann hvis den må svinebindes...

Link to post
Share on other sites

Ser fint ut det du har gjort. Jeg har de samme på min båt, men utfordringen her er at det er så høyt ned til vannet at systemet ikke fungerte. Jeg greide rett og slett ikke få dratt/vippet opp RIBen som er en SunRider 350 med Yamaha 9,9. For å få den opp måtte jeg dra den med baugen først, litt skrått opp fra den ene siden. Så vær litt obs om det er høyt ned til vannet og RIBen er tung :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Da er Daviterne på plass, og båten sjøsatt. Ble prøving med Suzumar 310 først. Den ble for stor og tung dessverre så den ble solgt på Finn. Ny Grand S 250 passer bra. Litt kjipt at den faktisk gikk litt dårligere enn den større og 30 kg tyngre enn 310en... med samme motor. Var tyngre enn jeg trodde å få i plan m 1 voksen og et barn. Men, men, det blir vel kidsa som primært vil bruke den. Den var lett å dra opp og ga god plass rundt.

Ikke testet i fart enda da jeg må montere et par "øyer" til å feste den ned mot plattformen.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar om stropper Brisling. For å få jolla surret ned mot Daviterne ser det faktisk ut som om jekkestropp blir for lang. Tenker da på delen som har selve jekken fast i seg. Det ble veldig lite avstand ned til plattform fra krokene i jolla. Sikkert fordi jolla ble såpass liten. Må tenke litt og se meg litt rundt på BT, Clas eller Jula. Bor 3 min fra alle tre så jeg finner nok noe der. Kanskje noe litt elastisk hadde vært tingen, for å få god stramming?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...