tobixen Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Det kan bety noe så enkelt som at MPPT-regulatoren tåler høyere effekt og dermed krever mer kjøling, Nei, MPPT-regulatorer har adskillig mer kjøleribber enn tradisjonelle regulatorer med samme effektkapasitet. Jeg kan ikke forstå annet enn at effekttapet i selve regulatoren kan være betydelig i en MPPT-regulator mens det er ubetydelig i en tradisjonell regulator. Altså, en tradisjonell regulator kan umulig "svi" av volt. Tipper det er switching, panelet kobles av/på/av/på slik at batterispenningen ikke overstiger 14.4V/13.8V. Når batteriene er "halvfulle" vil det bare være på, ikke av. Jeg må vel komme meg ut til båten igjen og verifisere hypotesen. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 (redigert) Eventuelt lese wikipedia - https://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation - det er akkurat som jeg tenkte, av/på/av/på slik at gjennomsnittspenningen på batterisiden aldri kommer over terskelverdiene (typisk 13.8V for floatlading, 14.4V for absorbasjonslading), og moderne pwm-teknologi gir minimalt med effekttap i selve regulatoren - altså "svies" ikke effekt av i regulatoren. (men at MPPT antageligvis gir bedre utnyttelse av panelene, det har jeg aldri bestridt. Nå finnes det imidlertid paneler med lavere optimal arbeidsspenning enn 17V, da kan PWM gi best utnyttelse av panelene). Redigert 12.Mars.2015 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dykker Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Litt avsporing fra det teoretiske til litt maritim hverdag. Bilde av båtens solcellepanel i havnen akkurat nå. Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Tobixen, jeg vet at du har en båtwiki der du legger ut alt mulig om båt. Når det gjelder strøm i båt, hvordan kvalitetssikrer du det? jeg skulle gjerne visst din bakgrunn innen faget strøm i båt. Har du en faglig ballast/utdannelse innen dette, er det jo en stor fordel. Dersom ikke? Jeg har nevt det tidligere: Tro kan en gjøre i kirken. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Lars: Poenget med en wiki er at man selv kan gå inn og korrigere. Om du vil supplere eller redigere noe som står i båtwiki så kan du gjøre det. Veldig enkelt og greit å skrive selv. Å gå på forfatter er en omvei og ødelegger for den dugnaden en wiki er. Om enhver som skrev på en wiki skulle få personlige krav om kompetanse og irettesetter på innhold vil dugnaden dø. Derfor må man selv korrigere/supplere om man mener innholdet er feil eller har andre mangler. I den sammenheng blir de krav du stiller til Tobix for å kunne skrive på en wiki ufine. Har du kompetanse til å korrigere eller supplere så gjør det selv. En wiki er et dynamisk dokument og en kan ikke ta for gitt at alt innhold er riktig så man bør uansett sjekke det mot flere kilder om man er i tvil. Enig i at man kan holde sin tro i kirka. Link to post
kodalse Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Jeg monterte et 140W solcellepanel som holder for mitt bruk uten landstrøm i perioden 1. april - 15. september. Det står da koblet gjennom en 10A MPPT regulator. Jeg kobler da fra landstrøm i slutten av mars og kobler til igjen rundt midten av september. Link to post
tobixen Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Tobixen, jeg vet at du har en båtwiki der du legger ut alt mulig om båt. Når det gjelder strøm i båt, hvordan kvalitetssikrer du det? Mye av det som er skrevet om elektro er skrevet av Eiaro. Artikler som ikke har blitt behørig kommentert eller diskutert bør være merket på toppen med "Denne artikkelen har få bidragsytere og bør kvalitetssikres. Om du vet mer om temaet kan du hjelpe Båtwiki ved å lese igjennom og korrigere den". jeg skulle gjerne visst din bakgrunn innen faget strøm i båt. Bachelor i fysikk, så jeg har en del teoretisk kunnskap - men hvilken rolle spiller det? Angrip ballen, ikke personen; hva eksakt har jeg skrevet som er riv, ruskende galt? Tro kan en gjøre i kirken. Jeg tror at gjennomsnittsspenningen på solcellesiden og batterisiden av en PWM-regulator er lik så lenge batterispenningen (ladespenningen) ligger et godt stykke under floatspenning. Dette er en testbar hypotese, en tro jeg lett gir opp dersom jeg ser bevis på det motsatte, og dermed ikke et religiøst spørsmål. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Lars: Poenget med en wiki er at man selv kan gå inn og korrigere. Om du vil supplere eller redigere noe som står i båtwiki så kan du gjøre det. Veldig enkelt og greit å skrive selv. En wiki er et dynamisk dokument og en kan ikke ta for gitt at alt innhold er riktig så man bør uansett sjekke det mot flere kilder om man er i tvil. Men faren med en slik wiki er at leserne tror at det er et "vitenskapelig dokument". I dette tilfellet har Tobixen startet opp noe som for uvitende kan fremstå som den absolutte sannhet! Og ja, jeg kan selv gå inn med mine egne synspunkter om hva jeg "tror" om lading eller har "hørt" om lading bare jeg gjør det på en overbevisende måte. Blir det noe bedre av det? At en wiki er avhengig av at noen gidder å kommentere det som står der, er en svakhet i seg selv. Mye av det som er skrevet om elektro er skrevet av Eiaro. Artikler som ikke har blitt behørig kommentert eller diskutert bør være merket på toppen med "Denne artikkelen har få bidragsytere og bør kvalitetssikres. Om du vet mer om temaet kan du hjelpe Båtwiki ved å lese igjennom og korrigere den". Jeg tror at gjennomsnittsspenningen på solcellesiden og batterisiden av en PWM-regulator er lik så lenge batterispenningen (ladespenningen) ligger et godt stykke under floatspenning. Dette er en testbar hypotese, en tro jeg lett gir opp dersom jeg ser bevis på det motsatte, og dermed ikke et religiøst spørsmål. Nå kjenner jeg ikke til hvem denne "Eiaro" er, men muligens han er en fagmann på emnet, hva vet jeg? Og at ting er debattert med et flertall av synsere på baatplassen.no er null verd. Du sier: "Denne artikkelen har få bidragsytere og bør kvalitetssikres" Men så gjør det da, før du legger ut hypoteser og synsinger! Denne wikien din om båt, vil jeg på det sterkeste fraråde som et oppslagsverk med seriøst innhold. Det er utrolig mye jeg kunne plukke i filler, men du kan ikke forvente at jeg orker å gå gjennom alt. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Jeg tror ikke det er mange som tar en wiki for å være vitenskapelig. Men noe helt annet. Du Lars er et oppkomme av kunnskap innen mange felt og det ville vært veldig kjekt om du satt klørne litt i båtwiki og skreiv litt :-) En liten stund nå og da så kan enda flere få glede av din kunnskap. BP fungerer greit til oppslag, men ikke mer enn greit. Wiki er enklere. Link to post
tobixen Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 (redigert) Dette er en enorm avsporing fra trådemnet, så jeg er litt i tvil om det er riktig av meg å kommentere videre eller ikke. Jeg har kommet med et innlegg om solcellepaneler og uteffekt - ja, det er mye tro i det og lite viten, men når jeg sammenligner med ditt tidligere innlegg så er den eneste forskjellen at jeg tror at batterispenningen og panelspenningen vil være lik med en PWM-regulator når ladespenningen ligger under float, mens du påstår regulatoren "svir av" noen volt. Selve begrepet "svir av" er upresist, men det må være hevet over enhver tvil at varmeutvikling over PWM-regulatoren er lav. Jeg har sannsynliggjort påstanden min, påstanden min er verifiserbar, og jeg har ikke sett noen argumenter eller observasjoner som tyder på at jeg tar feil. I stedet avsporer du med å kritisere Båtwiki'en? Hvor får man tak i vitenskapelig informasjon om båtliv? For enkelte spørsmål finnes det tilstrekkelig med empiri og uangripelige teorier - men på mange felter har en båteier ikke annet valg enn å basere sine beslutninger på synsinger, tradisjon og anekdotiske bevis (aka erferinger). Hvorvidt en PWM-regulator "svir av" volt eller ikke under allminnelig lading kommer inn under den type spørsmål som lett kan verifiseres eller motbevises gjennom empiri. Den store styrken i en wiki er at allmennheten kan bidra - og jeg innrømmer gjerne at Båtwiki'en ikke er der enda, det er dessverre blitt tilnærmet et enmannsprosjekt, det var aldri tiltenkt å være slik. Dersom hver og en debattant her på BP hadde tatt for seg én artikkel og kommentert/redigert vekk åpenbare feil, så hadde wiki'en blitt langt bedre. Eller for å sitere Linus Thorvalds: "given enough eyeballs, all bugs are shallow". Jeg har mer tro på en wiki hvor hvem som helst kan rette opp feil eller kommentere feil, sammenlignet med et typisk trykt verk (bok, magasin) som presenterer "sannheter" uten mulighet for publikum å kommentere. Den kritikken som føres mot Båtwiki ble også ført mot Wikipedia i sin tid, hvor berettiget er den kritikken? Wikipedia er blitt et svært godt oppslagsverk. Selvfølgelig må man ta forbehold og utvise kildekritikk også når man leser Wikipedia. Redigert 13.Mars.2015 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Farco Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Det er tydelig at de færreste vet hvor stor betydning panelenes temperatur har, og hvilke konsekvenser seriekobling / delvis skygge / lav innstråling / lav lysintensitet har på ytelsene til et solcellanlegg ved valg av MPPT eller PWM regulator. Victron har laget et "Whitepaper" hvor de forsøker å forklare dette på en vitenskapelig måte, i tillegg til grafikk og noen konklusjoner i klartekst. Vi har dessverre ikke rukket å oversette dette til norsk, men for de som er "litt mer enn gjennomsnittlig interessert", og komfortable med engelsk, kan dette gi svar på mange av spørsmålene som har kommet opp i denne tråden. M.a.o. litt "pappapermisjonslitteratur" for Tobixen. Whitepaper which solar charge controller PWM or MPPT. En litt artig "kalkulator" for beregning av panel(er) / regulator kan lastes ned her. Forklart i denne bloggen. Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Roger jo Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 (redigert) En måling i 2008 av et 95 W Sunpower SPR-95 og Steca PR 1515 15A regulator Koplet til batteribank ”B” 2x 140AH Byttet også kjøleskap inn med et Isotherm 85 ltr ASU. Etter 30 dager`s ferie viser regulatoren 304AH inn på batteriet og 876AH ut av batteriet. 304AH tilsier vel at det må ha hver lite sol. ca. 5 soldager i følge loggen. Det var kun Kjøleskap Isotherm 85 ltr ASU som er forbruker, Det skulle bli i snitt 1,2166A/t . Ved senere "synsing" og det er sol kan vi "ligge lenge" i uthavn, forbrukere TV ,toalett, Fv pumpe og kjøleskap batteriene går i "pluss" hvis jeg flytter på panelet. etter sola. . Redigert 13.Mars.2015 av roger-jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
FrodeB Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Takk for mange bra svar... fortsatt åpen for flere erfaringer. Link to post
Erik Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 (redigert) Da jeg fortøyde båten i går kveld etter helge turen, så manglet det 24Ah på batteriene iflg battmeteret. Grunnen til at det ikke manglet mer var nok Balmar 100Amp dynamoen som fikk kose seg en liten time på vei hjem,, men uansett. Det var vel en knapp time igjen av dagslyset da vi stengte motor, men været var usedvanlig grått, med regn og skodde og rett og slett dårlig sikt. I dag har det vært veldig grått også og redusert sikt også, men rundt klokka 2 begynte det å lysne, og i tretiden kanskje brøt sola gjennom. På det tidspunktet var imidlertid sola passert bak båten min (der den ligger på vinterplass og ikke er optimalt rettet med solcellene), så solcellene fikk nok ikke direkte lys da heller. De har mao ikke fått en eneste solstråle med direkte sollys hele dagen, kun indirekte dagslys. Da jeg kom i båten litt før klokka 17 var batteriene allerede fulle. At det lades over 24 Ah på en (arbeids) dag uten sol er for meg minst like interessant som hva det teoretiske max potensialet under optimal vinkel og solhøyde måtte være. For det betyr at jeg får ladet mer enn 25 Ah på en gråværsdag, eller mer enn 100 Ah på 4 slike dager. Som betyr at batteriene alltid vil være fulle ved helgestart. Uten at jeg så mye som rører det der det henger på rekka. Redigert 23.Mars.2015 av Erik (see edit history) Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
FrodeB Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Hvilken type panel har du Erik? Link to post
Erik Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 (redigert) 100w, semiflexibelt Sacred solar. Tynt og lett. Tror ca samme type som Popeye i tråden her. Redigert 23.Mars.2015 av Erik (see edit history) Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Stradivarius Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Og til slutt en liten betraktning - MPPT-regulatorer flest har betydelig større kjøleribber enn "simple" regulatorer. Hva betyr det? Nå har ikke jeg kunnskap om slike regulatorer spesielt, men svaret på dette er vel at man på en litt påkostet regulator vil redusere de ohmske tapene så mye som mulig og siden disse avhenger av temperaturen, er det naturlig at man ønsker å øke arealet på kjøleflatene mest mulig for å få ned temperaturen. Dersom det f.eks. er en varmeutvikling på 10 watt, kan man med små kjøleribber lede bort denne varmen ved f.eks. 40 grader. Men ved å øke størrelsen på kjøleribbene, kan man avgi den samme effekten ved 30 grader, noe som betyr mindre motstand og mindre tap og høyere virkningsgrad. Ellers regner jeg med at det Lars H. mener er at man istedenfor en MPPT-regulator kan koble inn en motstand i serie for å få ned spenningen slik at man unngår å koke batteriene. En av de enkleste formene for regulering er jo rett og slett en variabel motstand som kan tunes slik at man oppnår ønsket spenning. Men denne motstanden vil i så fall stjele effekt slik at man ikke utnytter panelet på best mulig måte. Men hvis du istedenfor en variabel motstand bruker, som du sier, en regulator som switcher av og på, ideelt sett med kondensatorer som jevner ut spenningen, kan jeg ikke se at du vil få noen slike tap, så jeg tror du har rett. Det er vel til og med slik en MPPT-regulator fungerer også, selv om den i tillegg optimerer belastningen selv basert på effektmålinger. La meg til slutt si at jeg har stor respekt for den innsatsen som er gjort med båtwikien. Jeg tror at alle som er vant til konseptet forstår både nytteverdien av og begrensningene ved at i prinsippet hvem som helst kan skrive hva som helst. Det blir ikke riktig å kritisere dette basert på at noen kan komme i skade for å tro at det er noe det ikke er. Det gjelder jo her på forumet også. Folk kan spørre om hjelp til hva som helst her og få svar fra en villt fremmed som godt kan virke sikker i sin sak, men uten at det finnes noen kvalitetssikring utover det at mange forhåpentligvis vil uttale seg og begrunne sine synspunkter slik at eventuell tvil blir belyst. Det kan godt være at det blir gitt en del dårlige råd basert på sviktende kunnskap og misoppfatninger her, men på en måte er det en av de store styrkene ved forum som dette, at vanlige misoppfatninger kommer for en dag og forhåpentlig blir korrigert. Dermed går det faktisk an å lære noe. Link to post
Pettern1972 Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Har nettopp sittet og lest litt om dette emnet, og såvidt jeg har lest er monokrystalliske celler bedre enn Polykrystalliske.så nå sitter jeg virkelig å lurer her..... Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Leon KAD502 Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Gang Amp og Volt så hat du watt. Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Bårdp Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Har hatt et lite solcelleanlegg med monoceller stående i to år nå for test. Det er på 800W 48V. Jeg logger produksjonen og den var 89 Kwt første året og 94 Kwt andre året. Panelene er montert mot sør og i optimal vinkel etter breddegrad. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn