Jump to content

"Rense" gamle kabler


svendmb

Recommended Posts

Må skifte oljetrykksbryter på min VP tamb 41A, og den nye bryteren har en annen kontakt en den gamle. Dermed må jeg bytte kontakten på den originale kabelen. Forsåvidt ikke noe stort problem, men den gamle kabelen er tydeligvis ikke fortinnet, og er oksidert. Har klippet av et par cm, men kabelen er like ille her, og nå er det ikke mer å klippe på pga at kabelen går inn i en multikabel. Av samme grunn hadde jeg håpet å unngå å bytte hele kabelen, da dette fort kan bli en stor jobb. Er det noen som har tips til å rense kabel endene foruten å skrape de rene? Finnes det noe "vidundermiddel" som fjerner oksideringen?

Link to post
Share on other sites

Det finnes sikkert noe som er beregnet på kabel. Det jeg kommer på er en pasta som blir brukt på kobber-rør før lodding. Eneste med den er at den må varmes opp før den virker. Snakker du med et vvs-firma så har de sikkert litt. Og med en god loddebolt får du nok varme til at pastaen vil virke.

Link to post
Share on other sites

Hei Svendmb

Det finnes en vidunderkur og det heter syre. Problemet ditt er jo at det har lagt seg et sjikt med oksid utenpå metallet. Det virker som en isolator og må fjernes. Kniv og skraper er helt greit men den enkle løsningen er å ha litt salpetersyre eller muligens saltsyre i en liten plastkopp. Stikk ledningstuppene nedi i noen sekunder og de blir skinnende blanke.

 

Ikke nødvendigvis enkelt for alle å få tak i syrer men siden du etterspurte vidundermiddelet så finnes det altså. Prinsippet her bukes i industri som forbehandling og rengjøring av metall før ulike kjemiske prosesser. Fjerning av oksydsjikt inngår da under ulike navn; deoksidering, avbeising, aktivering osv.

 

Selve ledningen din har jo fortsatt fullt intakt sin ledningsevne så alt du trenger å gjøre er å få bort oksid i koblingspunktene. Kan godt tenkes at andre syrer enn ovennevnte også gjør samme nytten. NB; Ved bruk av syrer så pass på HMS; hansker, briller osv.

Link to post
Share on other sites

35% eddik er en syre som tar oksydsjikt på kobber. Billig, ufarlig, og ganske effektivt! Den tar også rust på stål. Legg en rusten skrue eller mutter i eddik over natten så skal du se. Det kan bli liggende igjen noe svart belegg på overflaten som må skrapes bort.

 

I utgangspunktet bør vel slike irrede ledninger byttes, men noen ganger vil man vel av ulike grunner forsøke å slippe. Jeg har i de tilfellene brukt flussmiddelet i loddetinnet til å etse vekk oksydsjiktet med. Gjøres på følgende måte: Smelt litt tinn på spissen av loddebolten for å få god kontakt på ledningen. Varm opp ledningen og smelt tinnet rett på ledningen, ikke på bolten. Du vil oppleve at tinnet perler seg og preller av, men fortsett allikevel. Etter hvert vil flussmiddelet i tinnet koke vekk irret slik at tinnet flyter på kobberet. Hvis ledningen blir for varm slik at isolasjonen begynner å smelte tar du en pause og kjøler ned. Det funker greit, har gjort det mange ganger. Men det kan jo tenkes at en syrebehandling først vil underlette prosessen. Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har vært borti denne problemstillingen en del ganger, men har ikke prøvd varianten med 35% eddik. Noe sier meg at dette kanskje bør stå en stund for å ha noen virkning.

Nå får du kjøpt 30% saltsyre hos de fleste byggevarefirma, lurer på om det er Arcus som produserer dette, brukes en del til mur og maling. Dette er det jeg benytter ved lodding av irrede kabler og det funker kjapt og greit. Skylling tørk og en liten kladd loddepasta så sitter tinnet.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå er det svært liten strøm som går her, men jeg ville uansett ha skrapt og eller brukt eddikk, for så å fortinne og lodde forbindelsen med en krympestrømpe over. Uten å lodde så tror jeg du kan få problemer med å krympe en gasstett forbindelse her. Selv om strømmen er liten så er tilgang på fukt kombinert med høye og lave temperaturer en utfordring mhp korrosjon av den elektriske koblingen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...