Baljo Startet 12.Mars.2015 Del på Facebook Startet 12.Mars.2015 Hei, er ny her på bp, gjekkk i fjord til innkjøp av en hansvik 18 Combi fra ca 1988 med en Tohatsu 40 hk 2 takter (2003) modell!.fikk båten svært billigt da det er litt og gjøre med den for og få den strøken! Mangler på båten når den ble kjøpt:*. Manglet deler av stålet på kjølen. *. Turteller og tilt måler var hengt under fører stol.*. 4 forskjellige farger på bunn stoffet. * .Penetry lys virker ikkje. *. Dårlig kontakt i søkelys på taket. *. Dørlås mangler nøkkel. *. Mangler vanntank for vask. *. Båten trengte en grundig vask. *. Hadde bra ratt utslag til en side, men begrenset til den andre. *. Var bare gass/gir kontroll ute. *. Defekt vindusvisker motor. Med i handelen var det en humminbird fishfinder og en hånd holdt plotter. Båten ble vasket og tatt i bruk så fikk brukt den feilfritt i noen måneder før den ble tatt på land!. Planene før sjøsetting nå til våren er:1. Fikse lys. 2. Montere inn ny vanntank for vask. 3. Få på nytt stål på kjølen. 4. Få på nytt bunnstoff. 5. Service på motor. 6. Få montert en ekstra gir/gass kontroller ( Om noen har forslag til hvordan dette gjøres best og billigst blir jeg glad). 7. Koble opp radio/cd inne. 8. Montere turteller og tilt instrument i dashbordet. 9. Bytte lås i døren. 10. Rubbe og polere opp skrog og overbygg. 11. Få på noen stangholdere. 12. Montere nytt ekkolodd ( Noen som vet om det går an og montere innvendig svinger på denne?). 13. Lage håndtak over dør så copilot har noe og holde seg i ute når man går i hard sjø. Desverre bare bilder på mobil for øyeblikket, muligt og legge inn bilder her fra mobil?. Sitér dette innlegget Link to post
Christoffer79 Svart 12.Mars.2015 Del på Facebook Svart 12.Mars.2015 Les min tråd, "VÅRPUSS HANSVIK 18" Kanskje du får noen tips;) kjøljernet erorginalt i noe messinglegering. Kjøpte ny i sjøvannsbestandig aluminium, og den var fin å jobbe med. Plastlist finns og på markedet, men den ruller ikke like lett, og sklir ikke like lett,om du skulle ha båten inn mot en strand feks.samt feilborring når man forsenker skruer er lettere på plastlista. Feks bor går for dypt. Sitér dette innlegget Link to post
Baljo Svart 12.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2015 Takk for det, ja har lest litt i tråden din og båten ble riktig så flott :). Hvordan oppfører den seg med så stor motor?.Kjøljernet fikk jeg med og virker til og være alu. Brukte du di gamle hullene og eventuel hva bolter brukte du til og skru fast med? :). Ser du er fra Sortland, der er nabo kona fra også :). Sitér dette innlegget Link to post
Baljo Svart 12.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2015 Eit bilde frå eg hentet den, som de ser er det noen år siden det var nytt bunn stoff. Her er frå når den testa den ny bygde brygga! Sitér dette innlegget Link to post
Baljo Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Noen her som har erfaring eller synspunkter på smart tabs ( flaps) på denne båten?.Har bestilt meg et sett da båten ligger litt lavr på ræva i vannet med flere ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Hadde en slik båt med vanlige tabs, en dyd av nødvendighet for å få båten i plan med mere enn 2 vosåksne om bord. Hadde en 50 hk på denne, etter min mening en alt for liten motor. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Baljo Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Ja, fulgte sommerbåten i går 34Km hver vei, og på vei inn holdt jeg greit 16-17 knop i motsjø med to stk ombord, men på returen hadde jeg 2 passasjerer til med meg og da klarte eg ikkje mer en 12 knop, er e 40 Hk tohatsu, så er i minste laget. Blir vell på sikt en 60-70 Hk 4 takter.Men i førsteomgang nå er det og få ræva litt opp av vannet. Toppfarten vill vell gjerne øke litt også om hekken kommer mer opp på denne båten?. Vertfall med 2 stk ombord?.Hva var din erfaring med tabs på den du hadde? :)- Sitér dette innlegget Link to post
Baljo Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Her er foresten et bilde tatt av båten fra da eg fulgte sommerbåten!.Som dere ser har den da kommet seg endel utvendigt siden eg fikk den, Invendig er det og lagt opp nytt elektrisk anlegg, ny taklampe, led lys som lyser ned rundt ryggstø i salongen, gps er montert, høytalere er montert!. Samt båten har fått GRUNDIG rens og polering samt nye dekaler! Sitér dette innlegget Link to post
Baljo Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Da er flaps til båten kommet, så dette vill bli montert i morgen, er veldig spent på reultatet! Valget falt på smart tabs Sx Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Fin båt du har.Praktiske båter som kan brukes til det meste.Jeg er kjempefornøyd med min med 50 Yamaha som er nok til mitt bruk,legger ved ett bilde. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Baljo Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Ja vanvittig praktiske, og holder seg godt i pris, Den ser da ut som du har et pent og bra holdt eksemplar du også. Har du gass/gir både ute og inne på din?. Hvor mangen knop gjør din med 50 hk? :). Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 31.Juli.2015 Del på Facebook Svart 31.Juli.2015 Hei.Har styring ute og inne,ikke gass gear ute.Eller så klarer den 23 knop max,men marsjer på 18/19 knop på 4600 omdr.Jeg har også lurt på å sette på flaps,du får gi en tilbakemelding hvordan det gikk med dine smarttabs? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Baljo Svart 31.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2015 2 takts motor du har også da eller? :). målte min litt i dag, med en person i makset eg i dag på 20,4 knop ca 5300 RPM, og 17 knop ved 5000 Rpm, holdt seg i plan ned til ca 11 knop. Fikk ikkje tatt opp båten i dag siden det var så utflødd at den nesten låg tørt i baugen når den låg ved brygga. Drar den opp på flo sjø i morgen, og monterer samt samenligner med dagens målinger. Så skall du få tilbakemelding. Selv har eg bare gass/gear ute men ønsker og samenkoble så eg har begge plasser! Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 (redigert) Hei,nei det er firetakter.No er det lenge mellom hver gang eg har full gass,men eg har sett 23 tallet på plotteren då sikkert medvind medstrøms. Her noen bilder av min heimalaga utestyring. Limte fast ei 24mm pipepå bolten som holder rattet.Tok så ein 1/2 toms forlenger som passer i pipa og sveiste på et gjengestag på denne slik att hele stangen rekker ut gjennom bakveggen der eg har borret hull.Ratt i enden.Dette kan taes av og på svært enkelt minuset er att det blir problemer å sitte inne pga av rattamslingen når uterattet er montert.Uansett syns jeg det er en grei og rimelig løsning. Redigert 1.August.2015 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Baljo Svart 1.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2015 Då var flapsene montert, og egentligt vil eg ikkje rope heilt hipp hurra, då farten med kun meg sjølv opp i falt til konstant 19 knop og baugen ligg ein del meir ned en eg likar, får se om eg skall slakke eit hull til på justeringa, må bare finne ut hvilken vei først. Postive var at klarte og holde 17 knop med passajer på 100 kg sittende opp på motoren!. Sitér dette innlegget Link to post
Baljo Svart 1.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2015 Er jo litt imponerende at du klarer så grei fart med kun 10 hester mer en meg og bort i mot dobbel vekt?.Hvilken motor bruker er det du har og vet du hvor mangen kilo den er? :). Kreativ tillaging av styring :). Men er det ikkje litt vondt og komme ut og inn der og gire gasse osv når ratt stammen kommer inn midt i?. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Hei, nei det går greit,utestyring er mest brukt til dorging.Såg det var ein som hadde laget ei luke i bakveggen slik att han fekk armen inn holet,eg får sjå ka eg finn på. Motoren er ein 2010 mod heilt standard motor.Er usikker på vekt.Skal ta bilde av plotteren neste gang er er ute så skal du få sjå Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Baljo Svart 1.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2015 ser ut som båten din er temmelig vell holdt :). Eg trur eg må til og bestille meg nye coiler til min motor da den begynte og fjuske og ikkje vill over 400 Rpm på slutten i dag! Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 (redigert) Hei,ja nei fusking er jo ikkje bra,håper du får orden på det.Var utpå ein tur i kveld,legg ut et par bilder.Farten er bra,vel 23 knop ved 5100 omdr.Det er viktig å få baugen opp av vannet,eg tilter motoren en god del ut om eg skal ha toppfart,men vanligvis går eg på 18-19 kn då har eg 4400 omdr. Redigert 2.August.2015 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
team linnes Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Hei. Har en slik båt jeg også, men den har teak dør. Hvor kan jeg finne ei slik glassdør Sitér dette innlegget Link to post
objektor Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Hei Kjøpte en gammel Hansvik 18 combi ifjor (modell ca 1987)som har lekkasjer rundt vinduene. Tenkte å kjøpe nye gummi lister men vil helst ikke ta ut de gamle før jeg har kjøpt nye. Noen her som har mål på den vinduslisten jeg trenger? Da tenker jeg på hvor tykk glasset er og hvor tykk glassfiberen er rundt vinduene. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.