Jump to content

Hvor plassere laderegulator i batteripakken? Windy 8800

Windy 22 HC

Recommended Posts

Vet at dette med lading i båt finnes i bøtter og spann i arkivet. Har lest masse. Tro meg. Trenger likevel tips.

Har en Windy 8800 med VP 5.0 GXI bensinmotor (2002). Jeg ønsker å tenke minst mulig på batteriene når jeg bruker båten. Ligger jeg til land kobler jeg til lader.

Dagens pakke: 1 X start 90 ah + 2 x 135 ah forbruk. Er montert en batterivelger med 1-2-all. Det sitter også en Volvo Penta laderegulator på veggen.

10 ah lader fra Sleipner (Mascot). Båten er ny for meg i fjor så jeg kjenner ikke til om dette opplegget fungerer. Ladet ikke bra i fjor med kjøleboks (Coolmatic) på, med landstrøm.

Enten hadde sikringen på lader gått, eller kjøleboks slått seg av pga svak spenning. Laderen er vel forøvrig altfor svak.

Tanken er å rydde litt. Ny Ctek lader 25 ah. 1 x 142 ah start, 2 x 142ah forbruk. Vet at 142 til start er overkill, men blir faktisk billigere enn et 90ah startbatt. (Der jeg handler da...)

Lånt litt av tegningen til BEP. Bruker jeg laderegulatoren som er der? Hvor i sløyfen skal den plasseres?

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...