MajorAndy Startet 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2015 På Nord Westen er der to mahogni-lister ned langs siden. De skal jo jævnligt friskes op, og sidste år sleb og lakerede jeg to af dem, der var værst. Desværre var jeg ikke klar over at de fra fabrikken er bejdsede med en mørk farve, så der blev en farveforskel mellem de gamle og de nylakerede De nylakerede har en lys gylden farve ,mens de eksisterende er mørke og det ser rodet ud. Nu skal de gamle, mørke slibes og lakeres. Og enten skal jeg nu slibe ALLE listerne igen og bejdse og lakere dem mørke. Eller også skal jeg kun slibe de gamle og herefter lakere dem. Så bliver alle listerne gyldne, men kommer altså ikke til at ligne de originale, mørke lister. Mine naboer i bådhavnen mener at det er ren kosmetik og at jeg bare skal holde dem lyse. På den måde bliver de lettere at holde fremover. Men konen mener, at båden skal holdes helt original og derfor stå med de mørkbejdsede lister. Jeg skal ikke lægge skjul på at jeg helst er fri for at slibe dem ned, som jeg brugte dagevis på at slibe og lakere seks gange sidste år. Så jeg er mest til at acceptere at de bliver lyse - så længe de er ens og i god stand. Men jeg forstår også godt argumentet med at holde båden original. Kan man evt. give de lyse lister en mørk lak yderst så jeg slipper for at gøre det hele om igen? Altså tilsætte en mørk bejds i det yderste lag lak? Gode råd modtages! Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Har samme båt som deg.Listene på vår båter beiset,og lakkert på verksted.Dei er lakkert med 2 komp lakk,og har ei blank og fin overflate som klarlakk på ein bil.Alle skruehull er plugga,og listene er montert på borrelås,for enkel demontering,og montering.Lagrer listene inne om vinteren,har montert dei på båten i dag,og polert flybridge,skal ha boracol på teakdekket satser på å ha det ubehandla,Om du beiser listene,så holder dei den fine fargen,naturell mahogny gulner Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Det lyder smart med borrelås/velcro. Men er du ikke bange for at de falder af under gang ? Sidder de fast nok med det? Der er 90 skruer på samtlige lister, så det tager jo sin tid at afmontere dem. Men på den anden side er det ikke uoverkommeligt, jo. Har du båden ude om vinteren? Med presenning over eller hvad? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 (redigert) Ubeiset mahogni blekes over tid. Blir etter hvert gule. Eneste måten å få tilbake gløden på er å skrape eller slipe bort det ytterste trelaget, ca 0,5 mm. Med beising forsinkes bleking vesentlig. Redigert 14.Mars.2015 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jakob T Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Listene sitter godt fast,det er 3 borrelåser på Nord West,og navneskilt.Listene under vindu er kun på borrelås,på den fremste er det ein skrue heilt framme.Ein stor fordel er at listene ligger ca 5 mm fra glassfiberen,og at alle skruehull er plugget,da listene ligger fra huset samler det seg ikkje fuktighet bak dei Listene på denne båten var lakkert for 5år siden ,og ser fortsatt nylakkert ut Kjøpte båten i 2014.Den ligger på sjøen heile året,og er i bruk når veret tillater det.Er kjempefornøyd så langt,den har vert lagret inndørs tidligere så det er første vinteren på sjø.Båten er topp utstyrt generator,ac,mm Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Hvordan gikk det,beiset du listene,lakket du med 1komp eller 2komp lakk. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Jeg bejsede og lakerede med 1-komponent skibslak. 6 lag. Det blev ganske fint. Ikke professionelt, men på afstand ser man ikke manglerne. Og meget, meget pænere end da jeg ikke bejsede. Jeg havde frygtet at det var svært at få et jævnt lag bejdse, men det var forbløffende enkelt, så det gør jeg igen næste år, når listerne på agterdækket skal have en renovering. Et par billeder fra processen, der ikke ser så pæne ud som det virkelige resultat: Nyslebet og gammelt: Alle lister slebet Alle lister bejdset Midtvejs: Næsten færdige: Ganske acceptable på afstand Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) Det ser veldig bra ut. Jeg hadde også gått for beising. Dersom du vil ha en helt blank overflate bør du slipe med fint sandpapir for hvert lag. Redigert 12.April.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jakob T Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Ser lekkert ut.Mahognyen får ein fin farge når den er beiset.Satser på å ha dekkene ubehandlet synest mahognylistene kommer bedre frem når dekket er grått.Har smurt dekket med Boracol,får prøver.dette i år. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) Beising helt klart. vær obs på at den del beis IKKE er oljebassert og må tørke godt før lakkering. Akkurat de spritbasserte tørker dog hurtig da :-) Akkurat den informasjonen er fullstendig unødig å komme med da lakkering llerede er utført ;-) Redigert 12.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Jeg sleb mit teakdæk sidste år og har bare vasket det i år. Men det ser rigtig fint ud og jeg er meget tilfreds med at have de gråt. Jeg har også købt boracol for første gang i år og vurderer lige nu hvornår det skal påføres. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Brukte lakkrulle til å påføre boracolen,skummet litt så det hadde kansje vert bedre med kost.Vurderer å legge på eitt strøk til,da det kansje var litt tidlig og mulig litt fuktighet i dekket Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.