Jump to content

Motor/diesel/varmer-problemene i "Solveig"


tobixen

Recommended Posts

Ref andre tråder har jeg hatt problemer i det siste med at motor og dieselvarmer stopper opp når/etter at båten har vært utsatt for mye sjøgang. Jeg har vel lovd å komme tilbake med egne tråder på de problemene jeg sliter med, så denne tråden er dedikert dette problemet. Det er vanskelig å forestille seg noe annet enn at det skyldes problemer med dieselen - det er vanskelig for meg å forestille meg at dieselvarmeren og motoren har to forskjellige uavhengige årsaker til å stoppe opp, og typisk ifbm mye sjøgang.

 

Først - symptomene. Motoren mister plutselig turtall, for deretter å slokne. Jeg har prøvd å sette giret i fri og gi full gass, det gir ingen effekt. En stund etter at motoren har stoppet har jeg prøvd å starte motoren igjen, og da har den kommet i gang uten problemer. Tilsvarende, dieselvarmeren nekter å starte. Som regel har dette problemet løst seg selv etter en stund, men en gang var tilsynelatende løsningen å blåse diesel tilbake fra dieselpumpa og over i tanken.

 

Min første mistanke var naturligvis dieseldyr. Jeg har uttaksrør som angivelig går fra tankbunnen og til nederste punkt i kjølsvinet. (Jeg har en liten mistanke om at rørene ikke går eksakt til laveste punkt på tanken). Første gang jeg hadde problemer tappet jeg ut 5-10 liter diesel og lot det renne rett ut i kjølsvinet. Det så fint og rent ut. Jeg skiftet også findieselfilteret på motoren. Jeg ser heller ikke tydelige tegn på dieseldyr i grovfilterene.

 

Neste hypotese er at det er partikler i dieselen. (Luft er vel også en mulighet, men det er vanskelig å skjønne hvordan det skulle komme luft inn i oppsugingsrørene når tankene er nesten fulle). Jeg har kjøpt pumpe med grovfilter og har pumpet ut 6-7 liter fra hver tank. Etter denne operasjonen kunne jeg så vidt skimte et par sandkorn i grovfilteret - men, nå ble pumpen brukt til lensevann forut for denne operasjonen, så det kan tenkes at sandkornene var der fra før jeg filtrerte diesel (jeg prøvde selvfølgelig å rengjøre filteret etter beste evne først). Å tappe ut disse literene hjalp ikke - kort tid etterpå fikk jeg igjen stans på motor og dieselvarmer.

 

Jeg tenker å fikse til litt lange slanger, slik at jeg kan pumpe ut diesel fra røret som kommer fra bunnen av den ene tanken, gjennom grovfilteret og over i den andre tanken og så tilbake igjen. Etter å ha pumpet et par hundre liter frem og tilbake burde jeg vel vite om det er rusk i dieselen eller ikke.

 

En annen ting jeg nok bør gjøre er å skru opp grovfilterene og inspisere dem. Her lurer jeg litt på hvor jeg skal skru og hvordan jeg skal gjøre dette med minst mulig søl. Grovfilterene ser slik ut:

 

bilde

 

Hvorfor i alle dager har disse fire tilkoblingspunkter?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En av forskjellene med dette filteret i forhold til en del av de andre kan være at skitt legger seg på toppen av filteret mens vann siger til bunns. Det som er i glasset vil derfor være rent og filteret må byttes eller i det minste tas av for og se om det er tett på oversiden. Rent i glasset er derfor ingen garanti for at filteret er rent.

Det er senterskruen som må løsnes og filter og glass kan da tas av. Når dette er av sjekker du om du har filtertoppen som leder dieselen til toppen av filteret eller til bunnen i glasset først. Kommer dieselen til bunnen først vil skitt og urenheter legge seg der og være synlig gjennom glasset.

Link to post
Share on other sites

Hej

Såhär skrev jag under din färd i julas, det gäller fortfarande.

Hej

Glad att du klarade detta! Helt enig med Hulda det är så CAV filter fungerar om man kopplar som pilarna visar. Ditt filter är troligen tätt i toppen. Många kopplar CAVs bränsleflödet tvärt emot pilarna och får då "skiten" i botten på filtret. Byt till ett Racor eller Separ som du med stängda kranar kan byta filtret utan att lufta.

 

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Det ble litt stress der og da, så jeg leste vel ikke nøye nok igjennom alle innleggene. Noe ergelig at jeg ikke sjekket grovfilterene der og da. Tenker å komme meg ut til båten onsdag og åpne opp filterene, så blir det liveoppdatering dersom det er rusk og rask på øversiden av filteret.

 

Litt rart at det er slik - ettersom motoren har startet fint opp igjen en stund etter at jeg fikk motorstopp, høres det ikke ut som at "tett filter" er årsaken. Hadde dieselen enda strømt oppover, så kunne man forestilt seg at det som tetter filteret faller ned så snart motoren stoppes.

 

Dersom filteret er tettet igjen, og jeg ikke får rensket dieseltanken skikkelig, så blir det ganske så aktuelt å installere kraner og filter som kan byttes uten å lufte ja.

Link to post
Share on other sites

Ref andre tråder har jeg hatt problemer i det siste med at motor og dieselvarmer stopper opp når/etter at båten har vært utsatt for mye sjøgang. Jeg har vel lovd å komme tilbake med egne tråder på de problemene jeg sliter med, så denne tråden er dedikert dette problemet. Det er vanskelig å forestille seg noe annet enn at det skyldes problemer med dieselen - det er vanskelig for meg å forestille meg at dieselvarmeren og motoren har to forskjellige uavhengige årsaker til å stoppe opp, og typisk ifbm mye sjøgang.

 

Først - symptomene. Motoren mister plutselig turtall, for deretter å slokne. Jeg har prøvd å sette giret i fri og gi full gass, det gir ingen effekt. En stund etter at motoren har stoppet har jeg prøvd å starte motoren igjen, og da har den kommet i gang uten problemer. Tilsvarende, dieselvarmeren nekter å starte. Som regel har dette problemet løst seg selv etter en stund, men en gang var tilsynelatende løsningen å blåse diesel tilbake fra dieselpumpa og over i tanken.

 

 

Hvis dette er rett så har du mye groms og bunnfall på tankene,'

Som blir virvlet opp ved slingring.

Her er det bare å få rengjort tankene for groms og bunnfall.

 

På en annen side hvis motoren starter etter å ha stått en stund så kan det tyde på sommerdiesel og voks.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og her kommer vi inn på enda en kompliserende faktor; sommer- og vinterdiesel (se faktaramme). Sommerdiesel bør ikke oppbevares under frysepunktet. Dette fordi 0 grader er det såkalte tåkepunktet for sommerdiesel. Ved tåkepunktet begynner vokskrystaller å skille seg ut og dieselen blir matt og tåkete.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er senterskruen som må løsnes og filter og glass kan da tas av. Når dette er av sjekker du om du har filtertoppen som leder dieselen til toppen av filteret eller til bunnen i glasset først. Kommer dieselen til bunnen først vil skitt og urenheter legge seg der og være synlig gjennom glasset.

Senterskruen er løsnet, og jeg har fått av glasskolben - men selve filteret sitter bom fast, er det kanskje skrudd fast der? Jeg har fortsatt ikke filtertang ombord, men kan fint improvisere noe ... dog, skulle gjerne visst om det er skrudd eller ikke før jeg begynner å bruke tid på dette. Jeg prøvde også å skru på den andre skruen, men det var visst bare en lufteskrue.

Link to post
Share on other sites

Etter litt bryting, løsnet filteret plutselig. Det er ikke helt rent, bør vel byttes, men det ser heller ikke helt tett ut. (bilder følger snart).

 

Jeg kan ikke tro at det kan ha vært frost i noen svanehals på innsiden av skroget, sist jeg fikk motorstopp er jeg ganske sikker på at det var plussgrader ute.

Link to post
Share on other sites

Har du ikke mannlokk i tankene dine? Da vil du lett se forurensinger ved hjelp av en lommelykt.

 

Gummien kan også komme fra dieselslanger som går i oppløsning innenfra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet finnes det ikke noe mannlokk, nei. Dieseltankene ligger under vanntankene, så jeg har ikke studert ting så nøye. Et endoskop kunne kanskje gjort nytten.

 

Tenker neste jeg skal gjøre nå er å pumpe dieselen fra uttak i tankbunn, gjennom et grovfilter og tilbake til tankpåfyllingen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville først ha demontert dieselslangene mellom tank og filter og sjekket om det er hull gjennom dem. Enklere, og det er ingen god grunn til at det skal være gummirester i tanken. Slangene derimot er jo laget av gummi...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har to dieseltanker (hvor jeg frekvent har utjevnet dieselnivået), to uavhengige grovfilter og i tillegg en helt uavhengig dieselvarmer - så totalt er det tre "diesellinjer" som har feilet - jeg har tro på at det skyldes grums i tanken. Kan jo forsåvidt komme fra en defekt dieselslange, motoren spyler jo returdiesel tilbake til tanken?

 

Jeg kan ikke tro at dieselslangene er særlig gamle. Motoren var byttet i 2008 så vidt jeg kan huske, og forrige eier gjorde ganske mange endringer i 2011, tror bare det var én dieseltank orginalt.

Link to post
Share on other sites

Dieselslangene skal ha merking hvis det er dieselslanger.

 

Filteret ser ikke galt ut, holder en 10 er på voks som stoppet motor og varmer..

 

Har du tank måler så har du mulighet til å sjekke innholdet.

Sjekk hvor dieselreturen fra motor går hen, skal tilbake til tanken-.

 

Og som "index" sier sjekk at det er rett lysåpning i slangene.

 

Er slangene bra, ville jeg sett på oppretting av motor aksel først og kjørt motor i bølger for å se om du

greier å få motor stopp igjen, og tatt det derfra.

Og pass på å ha tomme tanker så du får fylt på vinterdiesel til høsten, så tenker jeg at det går bra.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...