tobixen Startet 14.Mars.2015 Del på Facebook Startet 14.Mars.2015 (redigert) Ref andre tråder har jeg hatt problemer i det siste med at motor og dieselvarmer stopper opp når/etter at båten har vært utsatt for mye sjøgang. Jeg har vel lovd å komme tilbake med egne tråder på de problemene jeg sliter med, så denne tråden er dedikert dette problemet. Det er vanskelig å forestille seg noe annet enn at det skyldes problemer med dieselen - det er vanskelig for meg å forestille meg at dieselvarmeren og motoren har to forskjellige uavhengige årsaker til å stoppe opp, og typisk ifbm mye sjøgang. Først - symptomene. Motoren mister plutselig turtall, for deretter å slokne. Jeg har prøvd å sette giret i fri og gi full gass, det gir ingen effekt. En stund etter at motoren har stoppet har jeg prøvd å starte motoren igjen, og da har den kommet i gang uten problemer. Tilsvarende, dieselvarmeren nekter å starte. Som regel har dette problemet løst seg selv etter en stund, men en gang var tilsynelatende løsningen å blåse diesel tilbake fra dieselpumpa og over i tanken. Min første mistanke var naturligvis dieseldyr. Jeg har uttaksrør som angivelig går fra tankbunnen og til nederste punkt i kjølsvinet. (Jeg har en liten mistanke om at rørene ikke går eksakt til laveste punkt på tanken). Første gang jeg hadde problemer tappet jeg ut 5-10 liter diesel og lot det renne rett ut i kjølsvinet. Det så fint og rent ut. Jeg skiftet også findieselfilteret på motoren. Jeg ser heller ikke tydelige tegn på dieseldyr i grovfilterene. Neste hypotese er at det er partikler i dieselen. (Luft er vel også en mulighet, men det er vanskelig å skjønne hvordan det skulle komme luft inn i oppsugingsrørene når tankene er nesten fulle). Jeg har kjøpt pumpe med grovfilter og har pumpet ut 6-7 liter fra hver tank. Etter denne operasjonen kunne jeg så vidt skimte et par sandkorn i grovfilteret - men, nå ble pumpen brukt til lensevann forut for denne operasjonen, så det kan tenkes at sandkornene var der fra før jeg filtrerte diesel (jeg prøvde selvfølgelig å rengjøre filteret etter beste evne først). Å tappe ut disse literene hjalp ikke - kort tid etterpå fikk jeg igjen stans på motor og dieselvarmer. Jeg tenker å fikse til litt lange slanger, slik at jeg kan pumpe ut diesel fra røret som kommer fra bunnen av den ene tanken, gjennom grovfilteret og over i den andre tanken og så tilbake igjen. Etter å ha pumpet et par hundre liter frem og tilbake burde jeg vel vite om det er rusk i dieselen eller ikke. En annen ting jeg nok bør gjøre er å skru opp grovfilterene og inspisere dem. Her lurer jeg litt på hvor jeg skal skru og hvordan jeg skal gjøre dette med minst mulig søl. Grovfilterene ser slik ut: Hvorfor i alle dager har disse fire tilkoblingspunkter? Redigert 14.Mars.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Det kan se ut som at det er vann nederst på filteret til høyre. Nå er jeg ikke i båten i dag og får sjekket, men jeg er ganske sikker på at det er en "optisk illusjon". (Dieselfilteret over var aktivt da jeg fikk første motorstopp, jeg skiftet da over til det andre filteret). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Luft i systemet kan komme via alle koblinger og overganger mellom tank og motor. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Ok ... men hvor sannsynlig er det i såfall at det kommer luft inn både til dieselvarmer og motor? Selger forklarte det slik at disse har separate stigrør i tanken (med høyere stigrør for varmeren enn for motoren). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
FM 8-12 Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 4 tilkoblinger pga mulighet for dobbel installasjon. Sett klyper på slangene, bøtte under filteret å drener dieselen fra tappeskruen. Når det er tomt skrur du ut filteret. Ikke mye klin da Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 En av forskjellene med dette filteret i forhold til en del av de andre kan være at skitt legger seg på toppen av filteret mens vann siger til bunns. Det som er i glasset vil derfor være rent og filteret må byttes eller i det minste tas av for og se om det er tett på oversiden. Rent i glasset er derfor ingen garanti for at filteret er rent. Det er senterskruen som må løsnes og filter og glass kan da tas av. Når dette er av sjekker du om du har filtertoppen som leder dieselen til toppen av filteret eller til bunnen i glasset først. Kommer dieselen til bunnen først vil skitt og urenheter legge seg der og være synlig gjennom glasset. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Hej Såhär skrev jag under din färd i julas, det gäller fortfarande. Hej Glad att du klarade detta! Helt enig med Hulda det är så CAV filter fungerar om man kopplar som pilarna visar. Ditt filter är troligen tätt i toppen. Många kopplar CAVs bränsleflödet tvärt emot pilarna och får då "skiten" i botten på filtret. Byt till ett Racor eller Separ som du med stängda kranar kan byta filtret utan att lufta. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Det ble litt stress der og da, så jeg leste vel ikke nøye nok igjennom alle innleggene. Noe ergelig at jeg ikke sjekket grovfilterene der og da. Tenker å komme meg ut til båten onsdag og åpne opp filterene, så blir det liveoppdatering dersom det er rusk og rask på øversiden av filteret. Litt rart at det er slik - ettersom motoren har startet fint opp igjen en stund etter at jeg fikk motorstopp, høres det ikke ut som at "tett filter" er årsaken. Hadde dieselen enda strømt oppover, så kunne man forestilt seg at det som tetter filteret faller ned så snart motoren stoppes. Dersom filteret er tettet igjen, og jeg ikke får rensket dieseltanken skikkelig, så blir det ganske så aktuelt å installere kraner og filter som kan byttes uten å lufte ja. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
dude Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 er luftinga intakt på tankene dine? og er der utligningsrør mellom dem slik at diesel kan gå fra den ene til den andre ved rulling? kunne virke som det dannes vakuum. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Ja, det er lufting, men jeg har ikke kontrollert luftinga. Rørene fra bunnen av tanken er koblet sammen i en T-kobling, slik at jeg kan utligne der, men som regel er disse kranene stengt - jeg vil jo ikke ha vekten på én side av båten når jeg seiler på skrått. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Ref andre tråder har jeg hatt problemer i det siste med at motor og dieselvarmer stopper opp når/etter at båten har vært utsatt for mye sjøgang. Jeg har vel lovd å komme tilbake med egne tråder på de problemene jeg sliter med, så denne tråden er dedikert dette problemet. Det er vanskelig å forestille seg noe annet enn at det skyldes problemer med dieselen - det er vanskelig for meg å forestille meg at dieselvarmeren og motoren har to forskjellige uavhengige årsaker til å stoppe opp, og typisk ifbm mye sjøgang. Først - symptomene. Motoren mister plutselig turtall, for deretter å slokne. Jeg har prøvd å sette giret i fri og gi full gass, det gir ingen effekt. En stund etter at motoren har stoppet har jeg prøvd å starte motoren igjen, og da har den kommet i gang uten problemer. Tilsvarende, dieselvarmeren nekter å starte. Som regel har dette problemet løst seg selv etter en stund, men en gang var tilsynelatende løsningen å blåse diesel tilbake fra dieselpumpa og over i tanken. Hvis dette er rett så har du mye groms og bunnfall på tankene,' Som blir virvlet opp ved slingring. Her er det bare å få rengjort tankene for groms og bunnfall. På en annen side hvis motoren starter etter å ha stått en stund så kan det tyde på sommerdiesel og voks. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Sommerdiesel og voks ja - jeg bruker lite diesel ifht tankvolumet, så jeg har vel entret vintersesongen med sommerdiesel. Jeg toppet tanken på Utgårdskilen før vinterturen, så jeg tipper jeg har 2/3 med sommerdiesel på tankene. Men, jeg har alltid hatt plussgrader i båten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
LM 605 Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Sommerdiesel tåler vel opp mot 10 minusgrader før den går over til voks, er det ikke så mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Og her kommer vi inn på enda en kompliserende faktor; sommer- og vinterdiesel (se faktaramme). Sommerdiesel bør ikke oppbevares under frysepunktet. Dette fordi 0 grader er det såkalte tåkepunktet for sommerdiesel. Ved tåkepunktet begynner vokskrystaller å skille seg ut og dieselen blir matt og tåkete. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Det er senterskruen som må løsnes og filter og glass kan da tas av. Når dette er av sjekker du om du har filtertoppen som leder dieselen til toppen av filteret eller til bunnen i glasset først. Kommer dieselen til bunnen først vil skitt og urenheter legge seg der og være synlig gjennom glasset. Senterskruen er løsnet, og jeg har fått av glasskolben - men selve filteret sitter bom fast, er det kanskje skrudd fast der? Jeg har fortsatt ikke filtertang ombord, men kan fint improvisere noe ... dog, skulle gjerne visst om det er skrudd eller ikke før jeg begynner å bruke tid på dette. Jeg prøvde også å skru på den andre skruen, men det var visst bare en lufteskrue. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Forøvrig, det var en del småpartikler inni glasset. Ikke noe vann. Dette er det filteret som nå har stått ubrukt siden vi fikk motorstopp rett over nyåret fwiw. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fjord28cs Svart 18.Mars.2015 Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Har du sjekket lufteledningen fra tanken og overbord? Mulig du kan ha en bøy på lufteslangen som det samler seg vann i og vannet fryser? Etter det jeg husker var det minus grader de gangene du fikk stopp på motor og varmer. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Etter litt bryting, løsnet filteret plutselig. Det er ikke helt rent, bør vel byttes, men det ser heller ikke helt tett ut. (bilder følger snart). Jeg kan ikke tro at det kan ha vært frost i noen svanehals på innsiden av skroget, sist jeg fikk motorstopp er jeg ganske sikker på at det var plussgrader ute. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Jeg fikk pirket vekk den største partikkelen der, det ser ut som noe gummi, kanskje rester av en ødelagt impeller eller pakning. Dersom det er større slike partikler i dieseltanken kan man jo forestille seg at det tetter til forsyningsslangene eller innsugingen til stigrøret. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 18.Mars.2015 Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Har du ikke mannlokk i tankene dine? Da vil du lett se forurensinger ved hjelp av en lommelykt. Gummien kan også komme fra dieselslanger som går i oppløsning innenfra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Så vidt jeg vet finnes det ikke noe mannlokk, nei. Dieseltankene ligger under vanntankene, så jeg har ikke studert ting så nøye. Et endoskop kunne kanskje gjort nytten. Tenker neste jeg skal gjøre nå er å pumpe dieselen fra uttak i tankbunn, gjennom et grovfilter og tilbake til tankpåfyllingen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 18.Mars.2015 Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Jeg ville først ha demontert dieselslangene mellom tank og filter og sjekket om det er hull gjennom dem. Enklere, og det er ingen god grunn til at det skal være gummirester i tanken. Slangene derimot er jo laget av gummi... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Jeg har to dieseltanker (hvor jeg frekvent har utjevnet dieselnivået), to uavhengige grovfilter og i tillegg en helt uavhengig dieselvarmer - så totalt er det tre "diesellinjer" som har feilet - jeg har tro på at det skyldes grums i tanken. Kan jo forsåvidt komme fra en defekt dieselslange, motoren spyler jo returdiesel tilbake til tanken? Jeg kan ikke tro at dieselslangene er særlig gamle. Motoren var byttet i 2008 så vidt jeg kan huske, og forrige eier gjorde ganske mange endringer i 2011, tror bare det var én dieseltank orginalt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 18.Mars.2015 Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Dieselslangene skal ha merking hvis det er dieselslanger. Filteret ser ikke galt ut, holder en 10 er på voks som stoppet motor og varmer.. Har du tank måler så har du mulighet til å sjekke innholdet. Sjekk hvor dieselreturen fra motor går hen, skal tilbake til tanken-. Og som "index" sier sjekk at det er rett lysåpning i slangene. Er slangene bra, ville jeg sett på oppretting av motor aksel først og kjørt motor i bølger for å se om du greier å få motor stopp igjen, og tatt det derfra. Og pass på å ha tomme tanker så du får fylt på vinterdiesel til høsten, så tenker jeg at det går bra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.