Jump to content

Motor/diesel/varmer-problemene i "Solveig"


tobixen

Recommended Posts

Jeg tenker jeg kjører på med grovfiltreringen - jeg har alt utstyret tilgjengelig og omtrent klart til bruk.

Tapp en flaske og sett den i kjøleskaper og se om fargen forandrer seg.

 

Skal det være noe hjelp i må du riste tanken så inn holdet blander seg.

Hør på "index" sjekk at det er rett lysåpning i slangene og at det er dieselslanger du har.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Et annet tips kan være kranene. på min båt hadde forrige eier

satt inn ballofix kraner som ikke tålte diesel. der løste en gummi

seg opp inni kuleventilen på disse.

 

teorien med voks er jeg skeptisk til.. jeg har opplevd dette en gang på

bil, da var temperaturene langt under 30 blå, og hadde vært det lenge.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to dieseltanker (hvor jeg frekvent har utjevnet dieselnivået), to uavhengige grovfilter og i tillegg en helt uavhengig dieselvarmer - så totalt er det tre "diesellinjer" som har feilet - jeg har tro på at det skyldes grums i tanken. Kan jo forsåvidt komme fra en defekt dieselslange, motoren spyler jo returdiesel tilbake til tanken?Jeg kan ikke tro at dieselslangene er særlig gamle. Motoren var byttet i 2008 så vidt jeg kan huske, og forrige eier gjorde ganske mange endringer i 2011, tror bare det var én dieseltank orginalt.

Jeg vil tro at alle slangene ble byttet samtidig? I så fall kommer de nok fra samme rull, og om en ikke tåler diesel så gjør ikke de andre det heller. Det er aldri feil å rense tankene, men om du klarer det med bare pumpe og filter har jeg mine tvil om...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

teorien med voks er jeg skeptisk til.. j

 

Greit å være det. Det er ikke tette filter Nå ser det ut som , da må tank luftingen være tett siden motoren startet

etter å ha stått en stund, etter å hatt dieselmangel.

Den fikk jo ikke diesel etter det som er skrevet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Setter noe diesel i kjøleskapet neste gang jeg er ombord, samt myser på luftinga.

 

Det er ikke trivielt å bytte dieselslangene, de går gjennom mange skott og er godt stripset og skrudd. Hypotesen om at slangene ikke tåler diesel - ja, den kan ha noe for seg, kan ikke huske det stod "fuel" på de, bare "made in Italy" og annet intetsigende. Returslangen kan ha spyttet gummi over på tanken, og gummien blokkerer for den syltynne slangen til dieselvarmeren. Hvordan går jeg praktisk frem for å sjekke dette?

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut at det står "made in Italy" da står det helt sikkert noe mer så en kan finne ut hva slangen er laget for,

og noen har røde striper i tillegg til skrift.

 

Nå var det bare snakk om å se om slangen var fin innvendig.

Normalt lett å se da det innerste gummilaget blir pløsete, hvis det er feil slange..

Er retur slangen av samme merke som resten?.

 

Mener du skrev en plass at motor og varmer stoppet, motor startet etter en stund, men varmeapparatet måtte du blåse sugeledningen tilbake til tanken for å få startet.

 

Sjekk at du har diesel slanger, sjekk at tank luftingen er ok.

Så ville jeg latt dieselsystemet hvile litt.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå var det bare snakk om å se om slangen var fin innvendig.

Normalt lett å se da det innerste gummilaget blir pløsete, hvis det er feil slange..

Ok - mulig jeg må kutte av den biten av slangen som har stått på slangestussen for å se bedre. Skal se om jeg finner en slange som har litt ekstra å gå på.

 

Er retur slangen av samme merke som resten?

Det må sjekkes.

 

Mener du skrev en plass at motor og varmer stoppet, motor startet etter en stund, men varmeapparatet måtte du blåse sugeledningen tilbake til tanken for å få startet.

Motoren har stoppet tre ganger. I alle tre tilfellene var det mye bølger. I alle tre tilfellene ventet jeg noe før jeg prøvde å starte motoren igjen, og da startet den problemfritt.

 

Dieselvarmeren har hatt problemer flere ganger, i de fleste tilfellene har det hjulpet å bare vente lenge nok før restart (av og til flere dager), i ett tilfelle hjalp det tilsynelatende å blåse diesel tilbake til tanken.

 

Så tiltakslista mi nå er:

  • Sette diesel i kjøleskapet for å finne ut om den blir tåkete
  • Verifisere at luftingen til dieseltanken fungerer og at det ikke finnes eller kan finnes stående vann på lufteslangene.
  • Sjekke dieselslangene bedre; sjekke hva som står på, samt sjekke om alle slanger (inkl returslanger) er like. Sjekke innsiden av slangene, evt ved å kappe av en stuss dersom jeg finner en slange som har litt ekstra å gå på.
Link to post
Share on other sites

"Rubber hose carbopress EN ISO 7840 A1 CE 0062 DM 48 CLASSE 1 - Made in Italy Parker 06J02 2010"

 

Et kjapt googlesøk tilsier at den er "oil and fuel resistant".

 

Men, én av returslangene er noe annet.

 

TESSOIL ---- 3/8" ---- 298 ----

 

Her finner jeg ingenting med google.

 

Jeg skal prøve å inspisere denne litt nøyere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst inni slangen (TESSOIL) med lommelykt. Fra tuppen av rørstussen og nedover slangen ser det ut som om slangen er dekt av et hvitaktig pulver ... men det ser ikke ut som om slangen er "pløsete" eller holder på å gå i oppløsning.

 

Slangen fra 2010 er det neppe noe særlig vits i å inspisere nøyere.

 

Tilførselsslangene til tanken ... de blir jo sjeldent stående med diesel, men luft og diesel er kanskje mer aggressivt enn bare diesel? Her står det "EXHAUST AND FUEL HOSE", "EN ISO 7840", 2011 og en del andre ting ... "MADE IN ITALY", selvfølgelig. Kjølevannsslangene er også "Made in Italy".

 

Fra det jeg antar er dieselpumpa og til finfilter (og manuell fremføringspumpe), samt fra finfilteret og til en fordelingsenhet går det igjen andre gummislanger, korte. Disse er ikke merket med noe, men er av samme farge som motoren - antar de er orginalt levert med motoren i 2008, de bør jo også være gode enda. Også er de etter slangen for returdiesel, så det ville være rart om disse bidrar med gummiansamlinger i grovfilteret.

Link to post
Share on other sites

Godt, da er slangene sjekket ut av saken! Da er jeg redd for at du må få åpnet tankene og gjort dem rene. Om de ikke har mannhull, så bør de få det. Sikkert ikke det du ønsket å høre, da....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Også lufteslangene da ... som sagt hadde jeg diesel i kjølsvinet etter å ha "toppfylt" tanken og kom ut for store bølger, så ett eller annet sted har jeg en lekkasje, antageligvis på påfyllingsslange eller lufteslange. Kanskje lufteslangen har vært med stående diesel, men ikke tåler diesel?

 

"Hydroscand Multioil 5/8" ID 16mm 20 bar 1432-50-10-2 1Q/2011 08"

 

Skrur løs styrbord slange og inspiserer, og sjekker også at det er mulig å blåse luft igjennom.

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet mannhull nå, tror jeg ... men må få tømt vanntanken som ligger over før jeg kan komme til. Blir ikke gjort i dag i allefall ... jeg har lyst til å fikse den lekke vanntanken før jeg ser på dette. Men er det en helt teit idé å pumpe diesel fra bunnen av tanken, gjennom et grovfilter og tilbake til tanken?

 

Styrbord lufteslange, den blåser jeg fint igjennom, ingen motstand. Lite ekstra å gå på, så jeg kapper heller ikke den slangen. Inspeksjon med lommelykt forteller meg at det også der tilsynelatende er noe hvitt på innsiden av slangen der den har vært utsatt for diesel. Lufteslangen har litt større diameter, så der fikk jeg presset inn litt tørkepapir og snurret rundt. Fikk med meg bittelitt diesel og ... papiret ble faktisk litt svart. Hm.

Link to post
Share on other sites

Skal du blåse inn tankluftinga, så må du ihvertfall huske å åpne noe annet på tanken :)

Neida. Dersom jeg kan blåse litt inn og kjenner at det blir trykk og føler at lufta kommer ut igjen når jeg slipper, så er vel det godt nok. Men, i dette tilfellet koblet jeg altså lufteslangen fra på tanksiden og blåste derifra og ut. Da skal det ikke være noe signifikant motstand - og det var det heller ikke :-)

Link to post
Share on other sites

Om du klarer å "støvsuge" tankbunnen med sugeslangen så klarer du kanskje å få med deg alt. Åpne og lys ned gjennom tqnken, så vet du mer om hva du står overfor. Jeg mistenker at det kan være lurt å skaffe seg et oljefat å pumpe over på, så du får rengjort tanken skikkelig mens den er tom.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ditt filter kan mycket väl vara tätt eller nästan tätt och vad det verkar är det kopplat efter pilarna och då får du "skiten" på toppen av filtret som många av oss anser vara fel. Byt till ett Racor eller Separ filter som går att byta utan att lufta. Med ett insatsfilter på 10 micron behöver du sällan eller aldrig byta finfiltret på motorn. Här finns mer information om bränslesystem:http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/Batparmen_03_Brnslesystem_03_brnslesystem.pdf

 

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...