Jump to content

Motor/diesel/varmer-problemene i "Solveig"


tobixen

Recommended Posts

Her er styrbord dieseltank - og mannlokk, med gjennomføringer for dieselpåfylling, motor, retur fra motor og ventilasjon.

 

bilde

 

Ettersom båten er laget av kaldbakt tre (west systems), og ettersom det finnes dieseltanker bygd etter denne metoden, kan det være fristende å anta at dieseltanken er laget slik - men det treverket som vises her er tilsynelatende bare en plate, dieseltanken er av metall.

 

Nå er vanntanken tom, så nå kan jeg komme meg til og åpne mannhullet. Men det gjorde jeg ikke i dag - i dag pumpet jeg diesel fra bunnuttaket, gjennom en sil, gjennom ett av grovfilterene/vannutskiller og planen var å sende det videre med returslangen. Nåh, jeg bommet litt og koblet på inntaksslangen i stedet. Det var ikke helt slik jeg ville ha det, men det fungerer. Jeg aner ikke hvor mye diesel jeg har pumpet, men jeg tipper rundt 100l fra hver tank - og det ble noe grums i sila:

 

bilde

bilde

 

Hvordan grovfilteret ser ut aner jeg ikke. Så lenge dieselen flyter igjennom så bryr jeg meg egentlig ikke så mye.

 

Kanskje noen av partiklene jeg har fanget i sila er store nok til å skape problemer for dieselvarmeren, men jeg kan vanskelig se for meg at dette grumset er tilstrekkelig til å stoppe motoren.

 

Jeg antar at jeg blir å skru opp mannlokket neste gang. Dette gleder jeg meg ikke til, diesel er noe svineri.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg åpnet mannhullet, bilder kommer etterhvert.

 

Jeg fant noe der (rett under mannhullet) som ikke hører hjemme på en dieseltank, ja. Bagatellene først: en liten bit plast, en stoppskive til skrufestet til mannhullet, og en liten hard klump av noe slag. Det mest alvorlige var at mye av gummipakningen til mannhullet var falt neddi tanken - store flak med gummi.

 

Hvordan dette har gått for seg vil jeg ikke spekulere for mye på, men det er vel en ikke usannsynlig hypotese at denne gummien kan ha beveget på seg under store bølger og sperret for dieselinntaket.

 

Det mest essensielle spørsmålet nå: hva skal jeg bruke for å tette mellom mannhull og tank nå?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde håpet bildene ville bli bedre, men ...

 

Her er mannhullet:

bilde

bilde

Slangene på bildet er bare "støy" og burde vært holdt unna mens jeg tok bilde. Det svarte der er gummipakningen - eller i allefall deler av den, det som er "revet" av i sikk-sakk-mønster befant seg i tanken?!

 

Et par bilder fra tankbunnen:

bilde

bilde

 

Søplet jeg ryddet opp fra tanken:

bilde

bilde

 

Men jeg trenger fortsatt tips på hva jeg skal bruke for å erstatte denne gummipakningen!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville ikke forundre meg om problemene dine stammer herfra  :smiley:

Kan hende bildene lyver litt, men på første og andre bilde ser det ut som en støpeskjøt på gummien, rett på utsiden av skruene. Er det brukt en gammel sykkelslange?

(Mulig det er lokket som har laget merkene..)

 

Kommer på bare 2 løsninger til ny pakning. Pakning på tube, som vil gjøre det vanskelig å åpne senere (mulig det finnes noe som er lett demonterbart, men har ikke sett sånt selv som flenstetting)

Ellers så er det vel ny gummipakning... Hadde nok gått for det siste selv, men sjekket opp på TESS eller lignende for å få noe som tåler miljøet!

Link to post
Share on other sites

Biltema har jo diverse pakningsmateriale:

http://www.biltema.no/no/Sok/?query=pakning

Det er kanskje bilde-/synsbedrag, men er det tilløp til tæring i bunnen av tanken?

Ser ut som noe er på gang etter bilde å dømme.

Er det drenering som går helt ned i bunn så en får ut vannet?

  

Ville satset på korkpakningen, men får du den stor nok på Biltema?

Og lag pakningen  til så den bare er 10 mm på utsiden og innsiden av tetning-flaten, ha noe tetningsmiddel på nedsiden og vaselin på opp-siden av pakningen så er det lett å ta av lokket neste gang, er mann-lokk og tetning-flaten plane ?  .

Det ser ut som pakningen har hvert hel med for små hul så ved dieselfylling har ballongen røket??.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje bilde-/synsbedrag, men er det tilløp til tæring i bunnen av tanken?

Fargen forsvant over på fingrene da jeg gnikket med fingrene. Jeg skal granske det mer og ta flere bilder når jeg er tilbake til båten igjen.

 

Ser ut som noe er på gang etter bilde å dømme.

Er det drenering som går helt ned i bunn så en får ut vannet?

Ja, det er drenering på bunnen av "andre ende" av tanken, og dreneringsenden ligger noe lavere. Det er et skvalpeskott i tanken, så jeg får ikke innsyn til hvordan det ser ut lengre ned. (kunne kanskje brukt et endoskop). Jeg fant ikke en eneste dråpe vann da jeg åpnet dreneringspluggen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan hende bildene lyver litt, men på første og andre bilde ser det ut som en støpeskjøt på gummien, rett på utsiden av skruene. Er det brukt en gammel sykkelslange?

(Mulig det er lokket som har laget merkene..)

Pakningen gikk litt på utsiden av lokket, så det er mulig det er lokket som har laget merkene. Pakningen er for tykk til å være en allminnelig sykkelslange. Jeg har kastet de gamle pakningene, og har ikke noe stort ønske om å fundere mer på hva det var for noe slags greier og hvorfor ting har blitt slik det er blitt. (Det kan kanskje ha betydning for å unngå at det samme skjer omigjen - men, deler av det som er igjen av pakningen (høyre side, bilde 2) stikker jo langt utenfor kanten - dét skal jeg i allefall unngå!

 

Kommer på bare 2 løsninger til ny pakning. Pakning på tube, som vil gjøre det vanskelig å åpne senere (mulig det finnes noe som er lett demonterbart, men har ikke sett sånt selv som flenstetting)

Jeg tenkte litt på det - det vil jo muligens være noe enklere med noe slags fugemasse, jeg tenker det er mange år til neste gang jeg får behov for å åpne dette lokket.

 

Jeg er bekymret for at det blir mye arbeid og stor risiko for feil ved å lage til en ny pakningslist; den må skjæres ut helt eksakt etter mål, det må drilles hull for hver skrue ... og hvordan forhindrer jeg lekkasjer gjennom skruhullene? Jeg kan ikke skjønne hvordan en fast pakningslist vil kunne være i stand til å hindre lekkasjer gjennom gjengene på skruene. (Skjønt, det er kanskje ikke så ofte at tanken blir toppfyllt)

Link to post
Share on other sites

Ikke vann det er bra.

Det går fint med pakning på tube, men pass på så det ikke noe tyter ut og detter ned i tanken.

Loctite har Silekon Tettmiddel og  574 Master Gasket  denne er bra.

 

regner med at skruene er "limt" fast er det pinneskruer eller er der hode på skruen inne i tanken.

Normalt legger en mannlokket oppå pakningen tegner rundt  og nedi hullene  og legger pakningen på en hard-ved kubbe  og slår ut hullene med en Hullpipe og så klipper /skjærer en til pakningen.

 

Har du ikke hullpipe legg pakningen på en treplate og mannelokket oppå sett fast med noe tvinger, så kan du borre ut hullene og tilpasse pakningen etterpå.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fant en del info om alternative pakningsmaterialer i en gammel tråd som er blåst liv i, ta en titt her: https://baatplassen.no/i/topic/49118-prosjekt-princess-35-som-f%C3%A5r-en-liten-ansiktsl%C3%B8fting/page-18 

 

Når det gjelder hulltaking i gummi har jeg stort sett brukt bor med godt resultat. Med litt myk gummi har jeg brukt samme dim på bor som på skruer, da vil hullet bli litt mindre når boret er fjernet og tetter fint rundt skruen.

Mannlokk som fås ferdig kjøpt er utformet sånn, feks denne: http://www.watski.no/Inspeksjonsluke-for-drivstofftank--11b8y 

 

Ved hardere gummi har jeg vært borti å måtte bruke litt mindre bor for å trang pasning mot skruene.

Som også nevnt av andre; et alternativ er å legge lokket på pakningen og så bore gummien gjennom hullene.

Link to post
Share on other sites

Fant en del info om alternative pakningsmaterialer i en gammel tråd som er blåst liv i, ta en titt her: https://baatplassen.no/i/topic/49118-prosjekt-princess-35-som-får-en-liten-ansiktsløfting/page-18 

 

Når det gjelder hulltaking i gummi har jeg stort sett brukt bor med godt resultat. Med litt myk gummi har jeg brukt samme dim på bor som på skruer, da vil hullet bli litt mindre når boret er fjernet og tetter fint rundt skruen.

Åh, jeg sjekket ikke tråden igjen før jeg stakk på Biltema i dag morges. Kjøpte "gummikork" og hullpipesett som anbefalt litt lengre opp i tråden. Glemte å kjøpe vaselin, så det fikk greie seg uten.

 

At det skulle kunne lekke langs skruene og gjennom skrugjengene når skruene er limt eller sveiset fast i dieseltanken, og pakningen tetter på innsiden av skruene ... det er selvfølgelig en tankefeil, jeg har vel pustet inn for mye diesel de siste dagene.

 

Kommer med flere betraktninger og bilder etterhvert.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er bilde fra styrbord dieseltank, slik den var i dag morges:

 

bilde

bilde

 

(rettere sagt - dette er den delen av dieseltanken som jeg har direkte tilgang til gjennom mannhullet)

 

Jeg tok en gammel utslitt gryteskrubb (reminder to self: kjøp gryteskrubber), helte noe rødsprit på den og skrubbet i et par minutter. Slik ble det seende ut etterpå:

 

bilde

 

Det er kanskje antydning til korrosjon - det var en grop der som tydelig kunne føles med fingrene. Det tar nok en stund før slik korrosjon tærer igjennom hele godstykkelsen - jeg er mer bekymret for sveisesømmene (ref en annen tråd om et julemareritt ...) Skjønt, jeg aner ikke mye om tankene, dersom de bare er få år gamle og allerede har korrodert såpass, så er det skummelt!

 

Nå - jeg lagde til en pakningslist og lagde hull til skruene og fikk montert styrbord tank. Tapetkniven fant jeg ikke, så jeg måtte bruke saks - jeg slurvet litt og kuttet mesteparten på frihånd - det ble vel bra nok, men jeg bestemte meg for å avvente fotografering av de nye pakningene til babord tank ;-)

 

Så var det babord tank. Først pumpet jeg dieselen fra bunnuttaket via grovsil og grovfilter og over på styrbord tank. På denne måten fikk jeg også verifisert at dieselmåleren virker - men den måler bare styrbord tank.

 

Slik så det ut etter at jeg fikk løsnet mannhullet:

 

bilde

bilde

 

Nå, mannhullet satt ganske godt fast, jeg måtte tvinge det opp med et skrujern. Det føltes som om pakningen ble revet i stykker da jeg tok av mannhullet. Da har jeg en sidehypotese om at de gummibitene jeg fant i tanken havnet der da mannhullet ble løsnet. Det er ingen hyggelig hypotese, for da kan ikke disse gummibitene ha vært årsaken til motorstopp og dieselvarmerstopp.

 

Det er ellers helt klart ingen søm eller sveis på pakningen, linjen kommer av presset fra mannhullet, deler av pakningen var på utsiden av mannhullet.

 

Det ble nesten gulle rent etter at jeg vasket tanken med etanol:

 

bilde

bilde

 

... men sveiseskjøtene fikk jeg ikke ren.

 

Det er jo ellers bare akkurat området under mannhullet jeg får tilgang til på denne måten. Lengre ned jobber jeg i blinde, og det er vanskelig å rekke til med armene. Det eneste jeg kan gjøre er å ta inspeksjonsbilde ...

 

bilde

 

(Hm, jeg burde kanskje prøvd å spyle tanken litt med diesel)

 

Babord tank hadde langt mindre gummipakning og andre store partikler under mannlokket, men til gjengjeld langt mer av disse rare sedimentene som farget tankbunnen. Noe slags form for dieseldyr? Evt, sedimentering av pigmentene de bruker for å farge avgiftsfri diesel?

 

Her er pakningen:

 

bilde

 

Jeg er ikke helt fornøyd med "finishen" på toppen - der stakk pakningen litt på utsiden, fordi hullet under ikke er skåret helt beint. Jeg prøvde å justere litt med saksa uten å ta pakningen vekk fra skruene - men det ble ikke helt pent. Men det holder sikkert. Dog, jeg bekymrer meg litt for at denne pakningen er mye tynnere enn den som lå der fra før, samt at jeg ikke aner noe om kvaliteten. Korkgummi? Imitert kork? Dersom "mosaikkmønsteret" er laget for å imitere kork ... så er det ikke annet enn teit, dersom mosaikkmønsteret skyldes at dette er sammensmeltede resirkulerte partikler av ulike materialer - så spørs det jo om kvaliteten er god nok. Jeg har ingen garantier for at det tåler diesel.

 

Jeg burde vel prøve å toppfylle tanken for å sjekke at det ikke lekker diesel gjennom pakningen nå.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor gamle er tankene? Fra byggeår?

Litt missfarging må man vel bare akseptere. Leste en gang her på forumet at det skilles ut asfalt fra diesel over år... Så lenge det ikke finnes vann i tanken, så kan vel ikke dyra leve.

 

Men hørte en kar mene forleden at alutanker er mere utsatt for kondensering enn stål. Noen som mener noe om den påstanden ?

Link to post
Share on other sites

Jeg aner ikke hvor gamle tankene er. Slik jeg har forstått det, hadde båten bare én dieseltank da forrige eier tok over båten i 2011. Ettersom båten nå har to tanker, og tankene er kliss like mtp bl.a. mannhullets utforming, så er det nærliggende å tro at begge tankene er fra 2011.

 

Det er blitt spekulert i at dieseldyr kan leve på vann som er emulgert i dieselen. Dette gjelder særlig biodiesel. Jeg har stort sett bare tanket på Utgårdskilen, tror de har bra diesel der.

 

Fortsatt mye som gjenstår før jeg kan bruke båten igjen - stripsing av dieselslanger, lufte motoren, verifisere at jeg får start på motoren og at den fungerer med begge grovfiltrene, generell opprydding, fylle vanntanker, ta oppvasken, vaske sengtøy ... *gruff*

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er pakningen:

 

bilde

 

Jeg er ikke helt fornøyd med "finishen" på toppen - der stakk pakningen litt på utsiden, fordi hullet under ikke er skåret helt beint. Jeg prøvde å justere litt med saksa uten å ta pakningen vekk fra skruene - men det ble ikke helt pent. Men det holder sikkert. Dog, jeg bekymrer meg litt for at denne pakningen er mye tynnere enn den som lå der fra før, samt at jeg ikke aner noe om kvaliteten. Korkgummi? Imitert kork? Dersom "mosaikkmønsteret" er laget for å imitere kork ... så er det ikke annet enn teit, dersom mosaikkmønsteret skyldes at dette er sammensmeltede resirkulerte partikler av ulike materialer - så spørs det jo om kvaliteten er god nok. Jeg har ingen garantier for at det tåler diesel.

 

Jeg burde vel prøve å toppfylle tanken forbe å sjekke at det ikke lekker diesel gjennom pakningen nå.

Ser ut som du kan få bestått på den pakningen. 

 

Ser den er i 3 tykkelser hvem kjøpte du?

etter dette burdedet gå fint,,  Sitat "" For ventildeksler, bunnpanner, termostathus, bakaksler og differensialhus,""

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Neida, straks du bytter båt får du bruk for det igjen. Har selv byttet fra gummi til korkpakning på to båter nå, begge ganger med utmerket resultat.

 

Jeg hadde tatt vare på sakene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå er det gått fire problemfrie måneder (i allefall hva dieseltilførselsproblematikken angår). Mesteparten av tiden har jeg ikke vært eksponert for bølger, men det ble jo en del sjøgang i sommerferien, og det hendte jo vi hadde maskineriet i gang - ingen problemer. Hypotesen om at gummibitene skapte problemer virker å være plausibel, og tiltaket ser ut til å ha effekt.

 

(I motsetning til mange andre prosjekter - f.eks. prosjektet mitt med å bytte septikslange fra septiktanken til dekksgjennomføringen. Dyrt innkjøp, kastet massevis av helt kurant slange, la ned masse arbeid, og det lukter fremdeles like ille fra gryteskapet - slikt er irriterende. Jeg tok ut hele batteribanken (som ligger over laveste punkt i kjølsvinet) og installerte en "rule" lensepumpe der, den slutta å virke etter Kun Kort Tid. Vannet der kom fra en lekkasje på ferskvannstanken - bytta ut til nye tanker, nå er det vått under dem igjen. Akk.)

 

Pakningen jeg har lagt ser ut til å holde tett, men tilsynelatende lekker det diesel fra gjennomføringen til stigrøret. Så jeg må allikevel tilbake til dieseltanken og skru. Eller kanskje legge noe slags form for lim rundt lekkasjestedet?

 

(Trasig at bildene har falt ut fra tråden. Slengte de opp på en server en venn av meg har driftet i flere dekader, oppetid.no. Nå er det bare nedetid der. Elendige greier)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...