Jump to content

Ny båt – Jeanneau NC 11 hentes i Tyskland / Hentetråd?


kjeros

Recommended Posts

Jeg kan berette at drengene er nået til Gilleleje. De gik fra Odden i dag og havde lidt udfordringer undervejs som jeg er sikker på at Kjeros selv kan fortælle om.

 

Jeg var forbi med en lille gave til båden og fik en meget hyggelig snak med skipperen og den sympatiske besætning. Samt en rundvisning på det fine skib. Der er også lidt udfordringer med AIS'en så de kan ikke ses på MT endnu.

 

Planen er vist Svenskekysten i morgen, men det blæser rigelig lige nu, så vi må se hvor langt de når. Rigtig god tur videre og tak for godt selskab og god rødvin her til aften :-)

 

Red: ingen fotos da det var begmørkt....

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2. etappe: Odden Gjestehavn - Gilleleje

Vi hadde en treg start i dag. Vi kastet ikke loss før i 12-tiden. Planen var å gå over til Glommen, men vær og andre omstendigheter ville det annerledes.
img_1667.jpg
Fra Odden Gjestehavn, Sjælland
img_1669.jpg
Vi har valgt å kjøre uten kalesje rundt akterdekket for denne henteturen.
Kortautomaten på Odden for diesel aksepterte ikke norske VISA/MasterCard, så vi dro en time østover til Hundested. Der toppet vi tankene og tok en kjapp matbit.
Når vi dro fra Odden var vi forberedt på at det vill bli en humpetur fram til Øresund. Vinden ble sterkere enn alle værmeldinger og det ble fort 1-2 meters krappe bølger. Det ble endel sjøsprøyt. Enten gled båten fra bølgetopp til bølgetopp, eller så kjørte vi baugen rett inn i bølgene. Dette ble etterhvert slitsomt. Både bølgene og vinden var tiltagende, og vi besluttet å gå for Gilleleje.
Plustelig gikk alarmen for lensepumpa. Vi fikk rettet opp båten slik at vi ikke ble overskylt av bølgene. Det var kun den aktre lenspumpa som trigget. Vi fant fort en beskjeden mengde vann lengst akter i kjølen. Alle slangeklemmer og skroggjennomføringer ble sjekket. Alle disse var tørre.
Alarmen ble stort sett trigget hele tiden. med korte pauser. Den siste halvtimen inn mot Gilleleje gikk alarmen stort sett kontinuerlig. Vannmengden økte ikke, og det var aldri noe dramatikk. Når vi kom inn i det smule havnebassenget i Gilleleje stanset alarmen.
Vi prøvde å lete etter fuktighet, og etterhvert fant vi ut hav som hadde skjedd.
Når sjøen slo over båten skylles vannet ut over akterdekket. På styrbord side er det en luke i dørken. Dette er inspeksjonsluke til ankervinsjen. Det viste seg at pakningen til denne ikke hadde klart å holde tett når vannet fosset over luka. Dette resulterte om lag en liter vann som samlet seg i kjølen. Dette er i utgangspunktet ikke nok til å trigge lensepumpa, men all skvalpingen gjorde at pumpa trigga. Nå er alt tørket opp og vi regner med at dette var det hele. Vi har snakket med forhandler underveis, og vi fikk tips til å tette denne luka midlertidig inntil vi kommer hjem til Norge.
Båten fikk mye juling i sjøen i dag. Vi ble også ganske slitne etter timer med stamping og overskyllinger. Siden vi havnet i Gilleleje, tok jeg kontakt med Major Andy for å få tips om restauranter. Han ble naturligvis informert om årsakene til at vi valgte å gi oss for i dag. Etter en stund ringte telefonen, og Major Andy var i nærheten.
Under forberedelsene til henteturen har jeg hatt sporadisk kontakt med Major Andy.
Det var svært hyggelig å treffe denne sympatiske mannen. Omvisning i båten var selvskrevet og vi hadde en lang båtprat over et glass vin.
Tusen takk for gaven! Jeg håper vi treffes igjen ved en senere anledning.
Etter middagen har tiden gått med til å studere alle mulige værmeldinger for området. Akkurat nå ser det ut til at østavinden vil løye i løpet av formiddagen. Vi håper derfor på å kunne kaste loss etter lunsj. Det er positive værutsikter oppover svenskekysten et par dager nå, så vi håper på å kunne komme oss oppover mot Oslofjorden i mellomtiden. Vi utelukker heller ikke en nattseilas.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Et mmsi nr hadde hjulpet for å finne deg på AIS :wink:

 

 

 

Båten du linker til, er ikke meg. Mitt MMSI er: 258181780
Det er flere “der hjemme” som maser om AIS og MT.
Fikk omsider programmert AIS’en i kveld, men jeg ser at den ikke dukker opp på MT. Alle statusmeldinger og diagnoser på AIS’en er OK. Jeg skal kikke litt mer på dette underveis.

 

Jeg har som en nødløsning forsøkt mAIS, men det ser heller ikke ut til å fungere. mAIS melder at den sender status og pos.rapporter, men det dukker ikke opp noe :nonod:

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Prøv at afinstallere mAIS og installere det igen. Har erfaring for at det kan hjælpe.

 

Jeg kan se ud af vinduet at det allerede har roet sig meget ned. I kommer til at få en fin tur videre - forvent Don noget regn undervejs.

 

Hav en god tur videre uden problemer og hils besætningen !

Link to post
Share on other sites

mAIS er også "følsom" for æ,ø,å samt komma, bindestrek og muligens mellomrom i navn.

Legger man inn lengde, bredde og dyptgående, så gjør det i hele meter uten komma eller punktum.

 

Det tar ofte noen timer innen man er synlig, og første gang ser man ofte en grå prikk uten tilgjengelige data.

Pleier å funke greit etter noen timer når alt er lagt inn i riktig format.

 

God tur. Her i Oslo snør det tett nå.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Rart at han ikke kommer opp med mmsi nummer ...kan det være at den ikke er registrert aktiv i databasen :worry:
redigert han er der sjekket her http://www.itu.int/online/mms/mars/ship_search.sh

Fant han nå på MT hadde kikket der flere ganger da var det kun en båt der og plutselig så ble det mere aktivitet der :thumbsup:

 

Nå er han ACTIVE

TIME OUT online

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det er en anstendig dagsetappe :-)

 

Blir det Grebbestad? Kanskje Strømstad eller betyr hjemlengsel at de går helt hjem mon tro?

 

Gentlemen, place your bets :-)

 

bilde

 

Gull verdt å ha Major Andy på laget når man er i dansk farvann. Alltid gode tips, råd og beskjed om å si fra om det er noe man trenger hjelp eller info om.

Frister nesten å kjøpe ny båt sør for Danmark en gang til for å få gleden på nytt, hehe :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...