Jump to content

Ny båt – Jeanneau NC 11 hentes i Tyskland / Hentetråd?


kjeros

Recommended Posts

3. og 4. etappe: Gilleleje-Kostersundet-Holmestrand

 

Torsdag formiddag ble brukt til litt vask og rydding. I Gilleleje fant vi en godtebutikk: Havhøkeren. Dette er en Watski-butikk. Her fikk vi kjøpt inn pumpe og slanger til å få ut mesteparten av vannet i kjølsvinet; -som ikke lensepumpa klarte å suge opp. Vi klarte også å rekonstruere problemet og fikk bekreftet at pakningen på dekksluka var synderen.
 
Vi forlot Gilleleje litt over kl 1200. Det var nærmeste vindstille og sjøen hadde lagt seg. Målet var å komme seg over til svenskekysten og et lite stykke nordover. Marstrand var et mulig mål. 
 
img_1676.jpg
 
Etterhvert som turen forløp i godt driv nordover, gikk vi inn til Öckerö for å toppe tankene. Der ble vi fortalt at pumpene var blitt fjernet i løpet av de siste månedene(?). Vi satte derfor kursen oppover sundet til Björkö. Der fikk vi toppet opp tankene med 342 liter. Vi fortsatte deretter i snekkefart mens stuerten fikk smelt sammen litt varmmat. Det begynte å bli mørkt, så vi kom oss offshore. Vi lå i marsjfart i utkanten av skipsleden oppover. Det var lite trafikk og relativt flatt hav. Det var kun rolig duving der vi lå i 20-26 knop. Vi diskuterte om vi skulle gå rett for hjemmehavn (Holmestrand), eller om vi skulle ta en overnatting i Strömstad og en sjarmør-etappe i dag.
Når vi passerte Vederöarna begynte vi å kjenne den lange dagsetappen. Vi la kursen til Kosterfjorden og vurderte Kostersundet som et bedre alternativ. Vi gadd rett og slett ikke å ta “omveien” inn til Strömstad. Kl 2300 fortøyde vi på flytebrygga i Kostersundet.
 
img_1681.jpg
 
img_1682.jpg
 
Etter en rask frokost kastet vi loss kl 0830. Vel ute av sundet satte vi kursen nordvestover mot Holmestrand. Skuta var trygt fortøyd i Holmestrand kl 1100. Der ble vi tatt vel imot av rederinnen, gode kollegaer og etter skoletid dukket også matrosene opp.
Ettermiddagen gikk med til å gjennomgå og sjekke båten etter ferden. Litt rydding og vasking var også påkrevd etter 4 dagers guttetur  :giggle:
 
Henteturen er et minne for livet! Det har vært masse lærdom nye erfaringer og enestående mannskap. Nye kontakter er knyttet i Tyskland, Danmark og Sverige. Spesielt vil jeg nok en gang fremheve vår danske BP-venn. Han har vært en god sparringpartner både under planleggingen og gjennomføringen.
 
Vi har fått testet og innkjørt båten grundig på alle måter.
Noe småting har dukket opp, men vi er meget fornøyd og ser fram til mange flotte turer!! 
 
Noen facts:
430 NM utseilt distanse
22 motortimer
1280 liter diesel (inkl. 2xWebasto)
19,5 knop gj.snittfart
 
 
 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Vi fikk også oppleve MarineTraffics forbannelse  :rolleyes:

En periode utenfor Halmstad samt mellom Varberg og Kungsbacka var vi utenfor dekningen til MarineTraffic. Venner og familie fulgte oss på veien, og når det ble “huller” i sporingen haglet det inn med bekymrede SMSer. Vi hadde på forhånd informert tydelig om at dette sannsynligvis ville skje, men folk er folk  :confused:

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Vel blåst Kjeros :-)

Virker som du er godt fornøyd med den flotte skuta og turen. Minne for livet, det er helt sikkert :-)

 

Hvordan synes du Raymarine systemet er nå som du har fått trykket litt? Plotter, radar og autopilot etc?

En ting jeg vet er på gang snart er synk av ruter, WP, tracks etc mellom plotter og Navionics på iPad. Det gleder jeg meg til.

Ligge i køya og plotte morgendagens rute i fred og ro og så vips på plotteren.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med ny flott båt og vel gjennomført hentetur :thumbsup:! Jeg kjørte langs havnegata i går ettermiddag og så at det lå en skinnende blank NC 11 ved gjestebrygga. Hadde dårlig tid så jeg rakk ikke å se så nøye på båten, men hadde jo en mistanke om at det var dere som hadde fortøyd i Holmestrand :smiley:.

 

Godt å høre at dere er fornøyd etter jomfruturen med skuta.

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte gjestebrygga i går. Min faste plass er ytterst på en pir utpå Hakan. Der var det ikke måkt når vi kom. Jeg orka ikke å tråkke i 30 cm våt snø når jeg skulle tømme båten.

Ja, vi er storfornøyde. 4-5 småting må fikses, men forhandler er på saken.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Hvordan synes du Raymarine systemet er nå som du har fått trykket litt? Plotter, radar og autopilot etc?

En ting jeg vet er på gang snart er synk av ruter, WP, tracks etc mellom plotter og Navionics på iPad. Det gleder jeg meg til.

Ligge i køya og plotte morgendagens rute i fred og ro og så vips på plotteren.

 

For meg som tidligere har brukt Garmin og BlueChart, så var det en tydelig overgang til LightHouse og Navionics-kart. Jeg rakk aldri å oppgradere til Navionics+ før hjemreisen. Jeg savnet litt informasjon, men det var aldri noe problem. 

Har brukt en del tid på å lete etter funksjoner på kartplotteren. Det er en (for meg) ny logikk som må læres.
Autopiloten ble selvsagt flittig brukt hjemover. Autopiloten er en EV-2 med p70R panel. En ting som jeg må finne ut av er at når man benytter el.toalettet eller septikkpumpa, så endres kursen på autopiloten.  :confused:

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Plotteren og Lighthouse II er full av mange fine og nyttige funksjoner, men det er litt og sette seg inn i som du sier når man er vant med noe annet. Lese og prøve seg litt frem, og bare å spørre på BP om det er noe man ikke finner ut av.

Det tok endel titalls timer med trykking før jeg var endelig fornøyd.

Stadig vekk oppdateringer også med nye funksjoner.

Hver enkelt side kan settes opp slik du ønsker med fullskjerm/ splittkombinasjoner, overlayer og vektorer etc.

 

Ang Autopiloten så virker det som kompasset/ sensorer er satt for nærme toalett og/ eller septikpumpe eller kablene til disse. Den bør nok flyttes litt. En halvmeter unna der den er nå kan være nok om må er heldig.

Ofte vanskelig å finne en helt uforstyrret lokasjon, men det skal ikke være slik at båten dreier når man flusher skåla.

Prøv og holde seg lengst mulig unna elmotorer, høyttalere og kabler som det kan gå høy strømstyrke gjennom.

 

Til slutt kjører man en kompassving i oppsettet på Autopiloten og observerer diviasjonstallet som kommer opp etter 2 runder. Bør være under 7 og helst under 5. Så kjøres en en snorrett kurs i rolige værforhold og synk pilotkompasset mot GPS kurs.

Da bør det bli bra :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ang Autopiloten så virker det som kompasset/ sensorer er satt for nærme toalett og/ eller septikpumpe eller kablene til disse. Den bør nok flyttes litt. En halvmeter unna der den er nå kan være nok om må er heldig.

Ofte vanskelig å finne en helt uforstyrret lokasjon, men det skal ikke være slik at båten dreier når man flusher skåla.

Prøv og holde seg lengst mulig unna elmotorer, høyttalere og kabler som det kan gå høy strømstyrke gjennom.

 

 

Jeg har etterhvert gått igjennom båten fra kjøl til lanternemast.

Jeg har denne piloten. Sensor og ACU er plassert i vannlinja nede i en locker på stb side akter. Dette er diagonalt lengst unna pumper og macerator (som er plassert på bb side forskip). Det finnes ingen grove strømkabler i dette området. Det går noen strøm- og seatalk-kabler til de andre "svarte boksene" som er plassert i nærheten (VHF, AIS, antennesplitter mm), men dette er små strømstyrker.
Jeg er usikker på hvor mye tid jeg skal bruke på dette. Jeg har satt det opp på lista over “issues” jeg skal ta opp med forhandler. Inntil videre blir det manuell styring når noen flusher.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med ny båt og vel gjennomført henting Kjeros :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med ny flott båt og vel gjennomført hentetur :thumbsup:! Jeg kjørte langs havnegata i går ettermiddag og så at det lå en skinnende blank NC 11 ved gjestebrygga. Hadde dårlig tid så jeg rakk ikke å se så nøye på båten, men hadde jo en mistanke om at det var dere som hadde fortøyd i Holmestrand :smiley:.

 

 

I går flyttet jeg skuta fra gjestebrygga over til sin faste båtplass utpå Hakan.

Mellom fendere og utriggerne er det 10 cm klaring. Det er litt i overkant “tight”. Baugspydet stikker nå 50cm innover brygga. Hekken stikker 2 meter ut av båsen. Jeg får sjekke med havnesjefen. Her jeg ligger nå, blir det veldig trangt for mine båtnaboer når jeg stikker såpass langt ut. Det at baugen ikke skal stikke innover brygga, bedrer jo ikke situasjonen. Jeg oppga korrekte mål på båten når jeg bestilte plassen, men denne tildelte plassen virker et nummer for liten.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

 

I går flyttet jeg skuta fra gjestebrygga over til sin faste båtplass utpå Hakan.

Mellom fendere og utriggerne er det 10 cm klaring. Det er litt i overkant “tight”. Baugspydet stikker nå 50cm innover brygga. Hekken stikker 2 meter ut av båsen. Jeg får sjekke med havnesjefen. Her jeg ligger nå, blir det veldig trangt for mine båtnaboer når jeg stikker såpass langt ut. Det at baugen ikke skal stikke innover brygga, bedrer jo ikke situasjonen. Jeg oppga korrekte mål på båten når jeg bestilte plassen, men denne tildelte plassen virker et nummer for liten.

 

Høres ut som om denne plassen kan bli noe snau ja.. Små marginer på bredden og ingen på lengden.

 

Vet ikke hvilken pir du ligger på, men det er jo ikke alt for god plass mellom pirene/bryggene heller, så hvis hekken begynner å stikke over 2 meter ut bak øker jo risikoen for at noen kan komme borti båten ved inn/utkjøring under litt "krevende forhold". I tillegg blir det jo vanskelig å få til en skikkelig fortøyning.

Er jo litt merkelig at du fikk tildelt denne plassen etter å ha oppgitt mål på båten...

 

Aner ikke hvordan kapasiteten er nå, men du burde nok ta kontakt med småbåthavna å sjekke mulighetene for å bytte til en plass som er hakket større. Det er jo stadig noen utskiftinger, så det løser seg forhåpentligvis :thumbsup:.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt. Har du sjekket at du har fått så stor plass du bestilte?

 

Jeg har nok fått det jeg bestilte. Jeg oppga at båten er 12m lang og 3,75m bred. Plassen jeg har fått tildelt har 4,15m lysåpning og har oppgitt maks båtbredde til 3,90m.

Hovedutfordringen, slik jeg ser det er lengden. Siden jeg ligger ytterst på en pir, er det en del båter som skal lirke seg forbi. Jeg tror dette løser seg greit i morgen, når jeg får snakket med havnesjefen.  :yesnod:  :thumbsup:

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Fikk byttet/oppgradert til en annen båtplass. Problemet er løst! Onsdag starter rederinnens påskeferie, så da blir det båtpåske  :thumbsup:

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer og IM i forbindelse med henteturen! Noen småting fant vi underveis. Dette blir nå ivaretatt av forhandleren på en utmerket måte. Skuta lever absolutt opp til våre forventninger, og båtens konsept passer oss utmerket!

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hi, 

I have read about your journey from Germany to Norway: nice! We have a NC11 since 2013 based in Naarden, the Netherlands. We have been to Ipswich, Norwich (GB), the northern coastal area (Wadden) and inland Netherlands and Belgium with our own boat: Belmar. We were testing the NC11 in Berlin, Stettin (PL) to Rugen (Ger), Lubeck and back to Berlin: a very nice boat! If you want to exchange info about the boat: please do so.

Kind Regards,

Remko

(Marine Traffic) MMSI 244790003

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...