Jump to content

Ny båt – Jeanneau NC 11 hentes i Tyskland / Hentetråd?


kjeros

Recommended Posts

Enkelte har kommentert at jeg har endret i signaturen i løpet av vinteren. Andre har vært mer eller mindre involvert i prosessene.

I august bestilte jeg en ny båt. Valget falt på Jeanneau NC 11. Dette har vært en treårig prosess hvor mange kandidater har blitt vurdert og testet. Båten er kjøpt i Norge gjennom norsk forhandler, og jeg har valgt å hente den i Tyskland. Ved å hente båten i Tyskland sparer jeg et formidabelt beløp i transportkostnader (veitransport). Samtidig kan dette være en flott tur, og en enestående mulighet til å bli skikkelig kjent med båten.

 

bilde

Båten ankom Yachthafen Damp sist fredag, og jeg har denne helgen vært nedom med et ”flyttelass”. Damp ligger om lag halvveis mellom Kiel og Flensburg.

 

bilde

 

Det er en del som utstyr skal ettermonteres denne uka:

Blant annet kalesje rundt akterdekket, GPS-sopp, VHF-antenne, radarhode og lanternemast.

Jeg overtar båten tirsdag 23.mars, og vi planlegger å starte hjemreisen onsdag 24.mars.

 

Båten er utstyrt med 2x Volvo Penta D3-200A-G, DPS-drev og joystick (kan også leveres med D6-330).

 

bilde

 

All elektronikk er Raymarine. e127 kartplotter, P79 ekkolodd, 4G 4kW Radar, Autopilot, Ray260 VHF og AIS650. Ankervinsjer med Delta-anker i baug og hekk. Det er kjetting på baugankeret, og Ankarolina/flat rope på hekk-ankeret. Det er 2 stk. Webasto Air Top dieselvarmere.

 

Dersom været tillater det, håper vi på å være hjemme i løpet av palmehelgen. Båten marsjer i 22 knop med toppfart på 30+. Vi planlegger å bruke 3 dager (netto) på turen. Nattseilas blir unntaksvis. Vi blir tre mann på henteturen.

 

Vi har to rutealternativer:

Ved østavær går vi opp Storebælt og krysser over til Sverige. Deretter følger vi svenskekysten oppover.

Dersom det blir vestavær, holder vi oss på danskesiden opp til Skagen, og gjør en ny vurdering der. Dersom været er helt håpløst, holder vi oss i havn.

 

Jeg har enda ikke bestemt meg om det blir en fullverdig ”online” hentetråd. Sannsynligvis ender jeg opp med enkelte statusoppdateringer, og et resyme med bilder etter hver dag. Uansett kan de som måtte ønske det følge oss på MarineTraffic. Link og info legges ut etter hvert.

 

Red: skrivefeil

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt Kjeros :-)

På båter i sjøen (2011 tror jeg) var jeg 3 ganger og så på NC11. Hadde også gleden av å kjøre den tilbake til Drøbak etter messen stengte. Var D3 200 på den også. Skikkelig flott båt med mange praktiske detaljer som imponerte.

 

Håper dere får fint føre hjemover. Alt blir så mye hyggeligere da.

Kan anbefale ruta via Sønderborg og Alsfjorden opp til Årøsund og lillebelt. Det er vel noen NM lengre enn å gå øst for Als, men mer beskyttet. Vi hadde riktignok knallvær den dagen, men jeg husker det som den flotteste strekningen på hele turen.

 

Husker også jeg vurderte den mudrede renna på vestsiden av Langeland fra Ærø til Rudkøbing om vi skulle på østsiden av Fyn.

 

Gleder meg til å følge dere på MT og håper på bilder og info underveis her på BP :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det der er en råstilig båt! Grattis. Mye å glede seg til! :-) Kan du fortelle litt om hvorfor du valgte dette konseptet framfor evnt andre kandidater?

 

Oi…

Skal prøve å fatte meg i korthet. Det er vanskelig å omtale våre kriterier og vurderinger uten å ”fornærme” noen.

Vi ønsket en båt hvor en familie på 4 skulle kunne være i noen uker uten at det blir for klaustrofobisk. I utgangspunktet kikket vi etter en båt på størrelse rundt 30-32 fot, men vi fant ut at med 2 barn måtte vi gå opp en størrelse.

Vi satte opp en kravliste med ”må-krav” og ”kjekt å ha”.

Hardtop var et må-krav. Kalesje gir oss litt følelse av telttur. 3,5m2 panorama-/soltak fungerer også.

FB appellerer ikke til oss.

Vi ønsket en båt som frister til bruk i skuldersesongene.

Vi ønsket et OK akterdekk og vi ønsket aller helst dør mellom akterdekk og salong. Sammen med kalesjevegger rundt akterdekket, gir dette oss et ekstra oppholdsrom. Da er det også en fordel med dyser på akterdekket fra dieselvarmer.

Sidedekk som det er ”trygt” å entre/ferdes på uten c-momenter. Sidedør er dessuten kjekt å ha når man ferdes alene.

 

Vi var innom ulike modeller fra Viknes, NB, Grandezza, Bavaria, Marex og Saga. Etter hvert i vurderingene fikk vi fort sansen for bakdør og stort akterdekk.

Jeanneau NC 9 var en båt vi vurderte lenge. Den ”leverte” på alle punktene på lista vår. Etter en tid fant vi ut at at NC 11 var den ”riktige” båten og den riktige størrelsen for oss. Underveis i vurderingene falt vi hele tiden tilbake til denne.

 

Jeg har vurdert drev kontra aksel. Det er fordeler og ulemper med begge alternativene. Man kommer aldri bort fra at akselbåter er både rimeligere og enklere i vedlikehold. Samtidig synes jeg det spises opp mye plass i ”kjelleren”.

Man kommer heller ikke unna vurderingen Volvo Penta/Yanmar/MerCruiser. Alle har i perioder hatt sine utfordringer vedr. kvaliteten, og ingen av de er billige å eie. Båtmodellen vi valgte, leveres kun med VP og drev. Jeg har ingen problemer med dette.

 

Jeg får ofte en kommentar om at ”den har jo rattet på feil side”. Siden man skal vike for båter fra styrbord, synes jeg at rattets plassering er OK :wink:

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!! Det er en pen båt.

 

Er vel bare å bestille 50timers servicen med en gang. Hehe. Det er vel omtrent når dere kommer til kai i Norge.

 

He-he. Håper jeg har noen timer tilgode når jeg kommer hjem. Heldigvis er det den "billigste" servicen.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

I dag er det 4 dager til henteturen starter, og reisefeberen har satt seg i kroppen.

Det ble ikke bedre av denne mailen fra de som klargjør båten:
“Today We have put fuel in your tanks. We filled the tanks until the pistol stopped and both tank indicators showing full tanks.”
Da har jeg 720 liter totalt, og dette burde rekke et stykke av veien.
Kartplotteren blir levert med Navionics Silver. Jeg skal uansett oppgradere til Gold, men er dette noe jeg bør gjøre før jeg setter avgårde? Er Silver-kartene greie nok for å komme seg hjem til Oslofjorden?

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Hadde definitivt oppgradert før avreise.

 

Synes det er ufattelig mye info og detaljer som mangler på silver. Sammenlignet de her inne i fjorden og skulle nesten ikke tro man så på samme kartet. Mange grunner (grunne) manglet dybdeinfo, blå dybdekonturfelt manglet, info om navigasjonsmerker osv.

 

Jeg kjøpte 45 XG før vi kjørte hjem fra NL. Den dekker fra grensa NL/ Tyskland og opp til og med Vestlandet.

Når det er sagt, så er det noe på gang fra Navionics som skal lanseres en av dagene. Aner ikke hva.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Navionics har noe i gjære nå, så ta det jeg skriver med forbehold.

 

Du kan velge mellom Gold og Platinum

Platinum har mer gadgets, panoramabilder, 3D (der det finnes) osv. Er dyrere og har mindre dekningsområde.

Gold er den "vanlige" med større dekningsområde.

Valgte 45xg da den dekket det jeg hadde bruk for og mer til.

"+" er oppdateringer i ett år. Et abonnement og noen andre tjenester.

Nye kort har (hadde?) gratis oppdateringer i ett år fra de ble kjøpt og så registrert på nettet.

 

Ta en kikk på web-apps hos Navionics. Der kan du i menyen til venstre bla i de forskjellige karttypene. Dessverre er ikke Silver der lenger. Da kunne du sett hvor dårlige de er.

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg bruger kun de indbyggede Navionics kort på Simraden og de fungerer perfekt.

 

Der hvor du skal sejle kommer der ikke til at være problemer med plotteren - så længe du også har papirkort med også.

 

Men planlægger du alligevel en opgradering så på den anden side hvorfor ikke? Det er vel bare et sd-kort der skal i?

 

Rigtig god tur og husk at jeg er stand by hvis du har brug for flyveledning i danske farvande :-)

Link to post
Share on other sites

1. etappe: Damp – Odden Gjestehavn, Sjælland

Vi ankom Kiel med ferjen, og ble hentet av en representant for de som klargjør båten.

Vi ankom Damp i 11-tiden og startet innflyttingen i båten. Forrige uke var jeg nedom med et flyttelass som måtte pakkes ut og plasseres. I 13 tiden var den offisielle overleveringen og signaturer utvekslet.

Værmeldingene varslet bra vær og lite vind i dag. Målet var derfor å komme seg raskest over til svenskekysten. Onsdag er det varslet østavind og mer sjø. Den opprinnelige planen var Damp-Grenaa-Skagen- Holmestrand. Denne planen ble forkastet, og vi søker ly oppover svenskekysten i stedet.

Av ulike årsaker tok det noe tid før vi forlot Damp. Kl 1619 kastet vi loss og satte kursen mot Langeland og Storebælt. Vi lå i utkanten av skipsleden oppover.

bilde

Kl 1935 passerte vi under Storebæltbroen.

Kl 2315 var vi trygt fortøyd i Odden Havn på Sjælland, og ankerdrammen ble inntatt. Vi brukte nok noen minutter ekstra i forbindelse med innseilingen til Odden Havn. I innseilingen fant vi et par røde staker som ikke var på kartet. På grunn av mørket tok vi et par runder ekstra for å være helt sikker.

Vi hadde noe østavind når vi krysset over til Langeland. Likevel var vannet rimelig flatt. Motorene er ikke innkjørt, så vi varierte mellom 19 og 30 knop marsjfart.

Dagens etappe var helt uproblematisk, på tross av at mesteparten av turen forløp som nattseilas.

Vi slet litt med å få AIS til å sende. Mottak av AIS fungerte utmerket. AIS’en er en Raymarine AIS 650. Vi skal kikke litt mer på dette i morgen tidlig. Jeg har en mistanke om at de som har klargjort båten har vært litt for kjappe under installasjonen.

Skipperen studerer hekkbølgene:

bilde

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...