Komodo Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Det vil jo fungere. Men hva vinner du på det framfor å bruke den overgangen jeg la ut bilde av tidligere? Du får fire potensielle lekkasjepunkter istedenfor to. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Her var det mye rare og til dels morsomme forslag... Som førstemann her skriver, Kaptein NMBF, er det du trenger 2 stk 3/8"x10 FPL-union, eller 1/2"x10 FPL-union, avhengig av størrelsen på gjengen du har på de gamle slangene du har der. Hvor mange sammenføyninger, eller potensielle lekkasjepunkter, får du da? Hva du enn gjør, ikke kapp slangene fra batteriet og bruk slangeklemmer, det må være det dårligste tipset jeg har sett, tror jeg.. Hva er du redd for at kan skje hvis han gjør det? Og hva får deg til å være så hakkende sikker på at den pressede nippelen er bedre? På den andre slangen blir det uansett en nippel med slangeklemme, så sant man ikke tar den med til Tess eller Hydroscan og får presset på en nippel der også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bjornas Svart 21.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 (redigert) Åååi, her var det mange gode innspill. Tusen takk! Jeg kjøpte et par pipefix hos rørleggeren til den nette sum av kr. 188. Jeg synes det virker som om de ikke sitter på i det hele tatt? Dvs., jeg har jo ikke prøvd med trykk, men kan ikke skjønne at det vil virke. Jeg trodde også det ville virke på samme måte som en pneumtaisk slange på luftkompressoren mitt, men dengang ei... Problemet mitt er at jeg husker ikke hva som satt der før... Jeg skal nå kose meg med å lese gjennom tråden grundig. Jeg er nok mest takknemlig for billige Biltema-løsninger. Dette er et sted hvor jeg har god kontroll fortløpende. Tusen takk for alle innspill folkens, og keep up the good work! (Har forresten båten i Leangbukta i vinter. Om noen har lyst til å vise meg hvordan, så er jeg svært takknemlig...) Redigert 21.Mars.2015 av bjornas (see edit history) Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Roger jo Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 (redigert) Det vil jo fungere. Men hva vinner du på det framfor å bruke den overgangen jeg la ut bilde av tidligere? Du får fire potensielle lekkasjepunkter istedenfor to. Hvor er den 4 ? Er det ikke sån du har hjemme under vasken? Swagelok og tilsvarende lekker ikke, men husk at tiltrekning er med moment, Redigert 21.Mars.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Hvis jeg skal tippe er den ene slangen 10mm innvendig og den andre 13. Hvis du ser på bildet jeg la inn i innlegg 10 får du en overgang som passer til dette for 29 kr. Kan det bli enklere enn det? Tips til montering er å varme slangene i kokende vann før du trekker til slangeklemmene, da griper slangen godt på nippelen. Og til alle skeptikere til pvc slanger og slangeklemmer, her er link til en tråd hvor jeg har testet tilsvarende slanger opp til 40 bar med enkel slangeklemme. Unyttig kanskje, men greit å vite hva de egentlig tåler, både slangen og slangeklemmemontasjen. https://baatplassen.no/i/topic/111131-test-av-slanger-til-kjoelesystemet/ Man har for øvrig ingen garanti for at den originale pressede forbindelsen holder bedre tett enn en slangeklemmeforbindelse. Jeg har blant annet opplevd lekkasje på lavtrykkslanger til dykkerutstyr med slike pressede sammenføyninger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaptein Thomas Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Hvor mange sammenføyninger, eller potensielle lekkasjepunkter, får du da? Hva er du redd for at kan skje hvis han gjør det? Og hva får deg til å være så hakkende sikker på at den pressede nippelen er bedre? På den andre slangen blir det uansett en nippel med slangeklemme, så sant man ikke tar den med til Tess eller Hydroscan og får presset på en nippel der også Komodo.. Ærlig talt.. Ta en runde i huset ditt og se hvor mange slangeklemmer du finner... Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Kaptein Thomas Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Åååi, her var det mange gode innspill. Tusen takk! Jeg kjøpte et par pipefix hos rørleggeren til den nette sum av kr. 188. Jeg synes det virker som om de ikke sitter på i det hele tatt? Dvs., jeg har jo ikke prøvd med trykk, men kan ikke skjønne at det vil virke. Jeg trodde også det ville virke på samme måte som en pneumtaisk slange på luftkompressoren mitt, men dengang ei... Problemet mitt er at jeg husker ikke hva som satt der før... Jeg skal nå kose meg med å lese gjennom tråden grundig. Jeg er nok mest takknemlig for billige Biltema-løsninger. Dette er et sted hvor jeg har god kontroll fortløpende. Tusen takk for alle innspill folkens, og keep up the good work! (Har forresten båten i Leangbukta i vinter. Om noen har lyst til å vise meg hvordan, så er jeg svært takknemlig...) Send meg en pm hvis du er interessert, så kan jeg komme en tur til deg imorgen. Skal holde på i min egen båt i Sandvika imorgen? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
bjornas Svart 21.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 PM sendt. BP på sitt beste...! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Komodo.. Ærlig talt.. Ta en runde i huset ditt og se hvor mange slangeklemmer du finner... Dårlig med det ja Men nå kan vel ikke vvs anlegget i et hus sammenlignes med en gjennomsnittlig båt heller. F.eks. kommer ikke blandebatteier til kjøkken og bad med pvc-slanger med pressede fittings Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bjornas Svart 22.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Da er problemet fikset, med god hjelp fra Kapt Thomas. Tusen takk til alle for gode innspil! BP på sitt beste! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Kaptein Thomas Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 ? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.