function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Test av slanger til kjølesystemet


Komodo

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg skal koble om sløyfene til VV-bereder og defroster fikk jeg behov for et par T-stykker. Jeg laget meg derfor to slike:

bilde

 

Slangeniplene er rørstusser som jeg har dreiet spor i for at slangen skal sitte godt. Jeg laget niplene relativt lange slik at det skal være god plass til å bruke doble slangeklemmer, noe jeg synes er så som så på niplene i handelen.

 

Siden det er garasjesveising så det holder tenkte jeg det var greit å sjekke at T-stykkene var tette før jeg monterte dem inn.

 

Da slo det meg at jeg skulle benytte anledningen til å sjekke hvor mye slike koblinger egentlig tåler med en slangeklemme. Mange er jo ivrige på at det skal være doble klemmer over alt, men hvor viktig er det egentlig?

 

Samtidig ble jeg nysgjerrig på hvor mye trykk disse slangene tåler. Jeg har tidligere hatt dårlig erfaring med gummislanger fra Biltema som morkner og sprekker før man får dem i båten :thumbsdown:

 

Jeg lånte med meg manometer og vannpumpe fra jobben og koblet opp Det første som skjedde var at det begynte å lekke i en slange/nippel. Nippelen var en slik http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Slangenippel-254350/

Dette skjedde ved 10 bar, så jeg satte på en slangeklemme til på den nippelen. Det er nippelen mot manometeret.

 

Da jeg fortsatte å pumpe opp trykket kom jeg til 15 bar så hoppet en av slangene av så jeg ble helt våt :diving:

 

Jeg satte på slangen igjen og trakk til alle klemmene litt til. Jeg fikk nå øket trykket il 20 bar før neste problem oppstod. Som man ser på bildet under røyk armeringen i den ene slangestussen og slangen begynte å bule.

 

bilde

 

bilde

 

Trykket falt da straks til ca 8 bar. Når jeg så forsøkte å pumpe opp trykket fortsatte armeringen i slangen å ryke. Det hørtes nesten ut som en søm som spjæret, men trykke kom ikke mer opp en 10 bar og falt straks til 8 når jeg ikke pumpet.

 

Slangene var av denne typen

bilde

 

bilde

 

Nå dette en gammel og velbrukt slange som jeg hadde skiftet ut for lenge siden, men av en eller annen grunn ikke hadde kastet. Jeg syntes allikevel 20 bar med kaldt vann var farlig lavt trykk for disse tilsynelatende solide slangene som ikke var antydning til morkne.

 

Denne lille minitesten gjorde meg imidlertid nysgjerrig på hva andre slanger tåler og hvor høyt trykk man klarer å oppnå på en forbindelse med slangeklemmer. Hvis jeg får noen minutter til overs i morgen tester jeg et par andre slanger jeg har liggende :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Gøy test :) men 20 bar er egentlig veldig mye.. du vil jo aldrig får 20 bar trykk i et vv anlegg medmindre noe er fryktelig galt.. å der er utrolig forskjell på kvaliteten på slangeklemmer også.. aba syrefaste da har du ikke behov for 2 om du bruker korrekter dimensjoner av slanger/slangenipler.. :)

Link to post
Share on other sites

Normalt driftstrykk er nok maks 1 bar, de fleste trykktester opp mot litt over en bar, og kanskje opp mot 2.. Ved trykk (dP) over dette så er garantert at varmeveksler vil ta kvelden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har problem med en forgrening til oppvaskkummen på varmtvannet. Samme hvor hart jeg skrur til slangeklemmene, pipler det ut litt vann. Jeg hadde tidligere slike klare/melkehvite armerte slanger (se bilde nr.2), men byttet til mer solide røde slanger som ikke blir så myke av varmtvannet. Men det pipler fremdeles. Til forgreningen bruker jeg messing T-ledd. Selve niplene er korte slik at jeg må nøye meg med enkle slangeklemmer. Indre diameter på slangen er 12mm, og den glir litt vel lett innpå niplene synes jeg. Men noen bedre og en smule grovere T-ledd finner jeg ikke. Trykket her er vel neppe over 3 Bar, men det er som sagt varmtvann det er snakk om.

 

Har du lyst til å teste denne slangen, kan jeg sende deg den biten på 30cm jeg har liggende.

 

bilde

 

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gøy test :) men 20 bar er egentlig veldig mye.. du vil jo aldrig får 20 bar trykk i et vv anlegg medmindre noe er fryktelig galt.. å der er utrolig forskjell på kvaliteten på slangeklemmer også.. aba syrefaste da har du ikke behov for 2 om du bruker korrekter dimensjoner av slanger/slangenipler.. :)

 

Joda, jeg er fullt klar over at 20 bar er høyt trykk i forhold til kjølesystemet på motoren. Vurderingen er ut fra slangen. Jeg vet ikke hva slangen er godkjent for, men en lignende slange jeg hadde i garasjen var stemplet med 60 bar.

 

Jeg vet jo at det er forskjell på dette med slangeklemmer. Det er også stor forskjell på nipler og hvor godt slangen passer og tetter. Dette er en høyst uhøytidelig og sporadisk test som kun er utført av barnslig nyskjerrighet, ikke en komplett test av slanger som kanskje overskriften tilsier.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er stor forskjell på slangeklemmer. På tynne slanger som feks. dieseltilførsel bruker jeg kun klemmer som på til venstre i bildet (dette var kun bilde av noen utskiftede klemmer). De har en mye jevnere anleggsflate mot slangen. Jeg skal sannelig se om jeg kan få tak i slike slangeklemmer i en dimensjon som passer på varmtsvansslangene mine.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Slangen tror jeg er grei, men vil du av "barnslig nyskjerrighet" teste den, kan jeg sende biten til deg. Ellers var jeg av andre grunner innom Aktiv Marin i dag, og da kjøpte jeg med meg et T-ledd i "plast" som skulle være godkjent for varmtvann. La den i kokende vann, og merket ingen endring, like stiv og fin med samme fasong. Jeg tror jeg skal prøve med den. Den er 12mm i rillene og 14mm utenpå rillene. Og den er ganske stri å få inn i slangen på 12mm innvendig diameter. Finner jeg i tillegg tak i "gode" slangeklemmer, tror jeg det skal bli bra.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

det beste man kan bruke på slike problem plasser er "fjær klemmer" som også brukes i vannbåren sentralvarmere i b.l.a. camping vogner. dei klemmer godt og når slangen blir myk og varm så fortsetter dei å holde fjærtrykket. ser ut som en ring med pinner som stikker ut. disse klemmes sammen for å entre over slangen når du slipper opp så klemmer dei til.

Link to post
Share on other sites

Å ? sånne forbannede "VW klemmer" som eg kaller de ? Har alltid irritert meg grønn over vanskelighet med å jobbe med dei klemmene de bruker på radiator i bil. Men når du seier at de på ein måte er selvstrammende, så gikk det opp eit lys for meg no :saint:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har du et bilde av disse, eller en link hvor slike kan skaffes? Jeg forsto ikke helt prinsippet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

beklager,linker bilder er jeg ikke god på for å si det fint.. men man finner disse i forskj biler og caravan utstyr. b.l.a. Alde sine sentral varme anlegg. det er rettogslett en ring av fjærstål som spennes ut,tres over slangen og så slipper man spennet. da klemmer klemma hele tiden og selv om slangen blir myk i varmen så opprettholder klemma presset. veldig effektivt.

Link to post
Share on other sites

He he, moro at jeg har klart å vekke litt diskusjon rundt dette tilsynelatende bagatellmessige temaet :lol:

 

Jeg har en folkevogn stående i gårdsplassen, tror jeg vet hva slags klemmer du mener. Det finnes en spesialtang til disse som er selvlåsende, da er de fine å jobbe med. Ellers er det noe dritt med vanlig norlendingetang e.l.

 

Jeg har for øvrig brukt litt forskjellige klemmer i min test, bla rustfrie fra Biltema og Båtbua, kan komme mer tilbake til det siden.

 

Ser at jeg ikke rekker å teste mer i dag allikevel, men kommer sterkere tilbake.

 

Lars: Send meg gjerne slangestumpen, så gjør vi en test på den også. Tror for øvrig du har løst problemet med de nye T-stykkene du har fått deg. Jeg kunne selvsagt kjøpt slike jeg også, men siden det var til kjølesystemet på motoren tok jeg ikke tjansen, ville ha syrefast.

Link to post
Share on other sites

De slangeklemmene jeg er ute efter ser ut til kun å finnes i opp til 14mm, i hvert fall hva jeg kan søke meg frem til. Noen som vet om de finnes, og hvor på minst 18mm?

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ahhh! Er det slike du mener, slike som spretter fandenivold når en bruker vanlig tang på de og taket glipper! Men de klemmer jo ganske jevnt og pent rundt slangen. De er jo ganske smale også slik at det er mulig å få på plass to på hver stuss. Skal sjekke opp dimensjonene. Takk for tipset.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En hver vaskemaskin og ditto til oppvask er jo full av disse. Har ingen tro på at disse er kraftige nok til en stiv trykkfast slange som du Lars har problemer med. Tror det er kun "myke" slanger denne fungerer med, og lavt trykk. Skal du ha en god forbindelse til stivere / trykkfaste slanger tror jeg slangeklemmer eller spesial-klemmer som du finner på slangen til vaskemaskinen der den kobles til tappekranen.

Link to post
Share on other sites

Jeg la om alt av slanger til varmt og kaldt i Balticen min i vinter. Brukte næringsmiddelgodkjente slanger fra Tess, Netwash 20bar. 30 °C - +90 °C. (20 BAR vann) 165 °C (6 BAR damp).

 

Hampet sammen t-koplinger av messing og brukte vanlige slangeklemmer fra Maritim. Dyrt og fint, ingen lekkasje og slangene er litt tykke men klemmer fint på messingen.

 

http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=730

Link to post
Share on other sites

Jeg la om alt av slanger til varmt og kaldt i Balticen min i vinter. Brukte næringsmiddelgodkjente slanger fra Tess, Netwash 20bar.

 

Legg merke til arbeidstrykk og sprengtrykk i databladet

 

bilde

 

Mange reagerte på at slangen jeg testet røyk på 20 bar, men det er kanskje ikke så høyt allikevel :giggle:

 

Fant for øvrig standarden for slangen jeg trykket i filler. Der står det at den skal tåle minst 15 bar, så da har den jo for så vidt bestått testen :smiley:

 

En annen ting som er greit å merke seg i forhold til montering er bøyeradius for slangene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...