Jump to content

"Kloakklukt" i båten.


thomas73

Recommended Posts

Heihei Båtfolk⚓️

Båten står på land. Jeg har gått over hele septik-anlegget, tett som bare det!

Men, alikevel så er det en lei lukt!!!

Jeg har det meste av utstyr koblet under dørken.

Har litt oljeblandet vann nederst i kjølsvin, det er ikke derfra hell.

Noen som har noen tips til meg?

Har hatt lader på siden februar.

Thomas?

Redigert av thomas73 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lenge siden du bytta slanger, og benytter du skikkelige kvalitets septikslanger? Sjekk også luftinga di. 1/2" og også 3/8" var vanlig på eldre båter. Bytt til min. 1"

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bytt slanger og evt pumpe, i tillegg til å vaske kjølsvinet.

 

Bruk gasstette slanger som er beregnet på septik, drivstoffslanger er ikke det. Da skal det meste løse seg.

 

Om du i tillegg øker luftingen til 1" med kullfilter, og får montert en solcellevifte som trekker luft ut fra området rundt tank/pumpe så er problemet ditt løst.

 

Ta en sniff på de eksisterende slangene dine, og på septikpumpa - der tenker jeg du har kilden til problemene dine. Om du i tillegg har en gammel septiktank i plast bør den også muligens byttes.

 

Litt jobb er det, men utrolig deilig når det er gjort, og den hel***s lukta er borte :-)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

gasstette slanger er en selvfølge. Byttes hvert 5 år de også. Så bruker du Green Viking sanitærvæske - IKKE blå gift eller andre ting. Green Viking only.

 

så er det fornuftig å skrubbe kjølsvinet og holde det noenlunde reint og tørt der. Får ikke holdt mitt tørt, men kjenner markert forbedring hver gang det får seg en skrubb.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte kullfilter på utluftingen. Ble kvitt vond lukt utenfor båten ved spyling i toalettet. Men, nå luktet det inne i båten konstant. Skiftet kullfilter, fortsatt samme lukt inne i båten. Fjernet kullfilteret og lukta forsvant inne i båten. Nå bare den lille lukta som kommer på utluftingen på båten det lille øyeblikket toalettet spyles.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Båtlukt er ofte gammelt sjøvann som lukter råttent. Vask grundig og sett ut litt edikkvann her og der.

Som rem skriver så er gamle septikslanger ofte odørdampere av rang.

Normalt skal det ikke være "båtlukt" ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdatering!

Er ikke lett å få vasket grundig?

Er jo så trangt a gitt. Får mest tørket rent, men å komme til å vaske er jo nesten umulig....!

Det ene batteriet kokte(suste og bruste i det).

Det var nok der den værste lukta kom fra.

Når jeg tok av kablene så målte jeg 11,64, 11,68 og 12,74. Har stått på lading i en uke og brukt et par timer....

Er det bare å kaste de? Kan vel beholde det ene?

Link to post
Share on other sites

Er det lov å låne denne tråden?

Sjøsatte i går og med det samme båten ble satt på vannet, ble båten fylt av en kvalmende septikklukt... Båten har ligget på land i vinter og fått nye gasstette slanger og toalett, byttet ikke den manuelle pumpa. Har i vinter kjent en svak eim av møkk, men i går var det uholdbart. Gikk og smakte på lukta mange timer etter at båten var forlatt. Den manuelle pumpa er en Whale lensepumpe (synderen?) og båten er en nidelv 24. Har fylt etter med sjøvann uten at dette hjalp. Er ny båteier så har ikke greie på dette, skal det være nødvendig med sanitærvæske for å unngå denne møkklukta?

Redigert av Trampeklapp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thomas. Jeg ville nok byttet alle batteriene dine. Da vet du at du har en god batteripakke. Men det batteriet som kokte spyr ut knallgass. Og det er eksplosiv gass. Vær forsiktig dersom et skulle skje igjen. Sjekk og at laderen din ikke lade for mye.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Er det lov å låne denne tråden?

Sjøsatte i går og med det samme båten ble satt på vannet, ble båten fylt av en kvalmende septiklukt... Båten har ligget på land i vinter og fått nye gasstette slanger og toalett, byttet ikke den manuelle pumpa. Har i vinter kjent en svak eim av møkk, men i går var det uholdbart. Gikk og smakte på lukta mange timer etter at båten var forlatt. Den manuelle pumpa er en Whale lensepumpe (synderen?) og båten er en nidelv 24. Har fylt etter med sjøvann uten at dette hjalp. Er ny båteier så har ikke greie på dette, skal det være nødvendig med sanitærvæske for å unngå denne møkklukta?

Har ikke noen gode forslag til hvorfor denne sterke lukta kom etter båten kom på vannet, men jeg ville helt klart byttet den pumpa. Får du vekk den, har du ingen gammel moro som står og lukter.

 

Hvordan tank har du?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen gode forslag til hvorfor denne sterke lukta kom etter båten kom på vannet, men jeg ville helt klart byttet den pumpa. Får du vekk den, har du ingen gammel moro som står og lukter.

 

Hvordan tank har du?

Original tank fra nidelv i dørken forut.

Link to post
Share on other sites

dumt spørsmål, men kordan sjekker eg om batteriet "koker"?

Båten min har stått/står fortsatt på land utendørs i hele vinter med vedlikeholdslading av batteriene.

Kjenner igjen den lukten, men hos meg har eg tenkt det er i kjølen. Lukten kommer etter å ha kjørt en stund og fått varme i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Original tank fra nidelv i dørken forut.

Ok. Er det den orginale plasttanken? Jeg hadde en 92' Nidelv daycruiser med en sånn tank, og den luktet ikke godt.. Måtte ut med både pumpe, slanger og tank for å få det bra..

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...