tobixen Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 (redigert) dumt spørsmål, men kordan sjekker eg om batteriet "koker"? Båten min har stått/står fortsatt på land utendørs i hele vinter med vedlikeholdslading av batteriene. Kjenner igjen den lukten, men hos meg har eg tenkt det er i kjølen. Lukten kommer etter å ha kjørt en stund og fått varme i motorrommet. Under normal ladning og dersom det ellers er helt stille og man har gode ører kan man høre det dersom batteriet koker. Dersom ett eller flere av batteriene i en batteribank er gåent, vil det dra spenningen på hele batteribanken nedover dersom man kobler fra alt av lading og forbruk. Jeg tenker det kan være en god idé (generelt sett, kanskje én gang i året) å koble batteribanken fra seg, la batteriene stå separerte og frakoblet i kanskje et døgn eller mer før man så måler spenningen på hvert batteri. Spenningen skal være så lik som mulig på hvert batteri, og ikke lavere enn 12.8V (eksakt spenning kan variere litt avhengig av batteritype og merke - derfor det anbefales at man alltid bruker like batterier i en batteribank). Kjenner igjen den lukten, men hos meg har eg tenkt det er i kjølen. Lukten kommer etter å ha kjørt en stund og fått varme i motorrommet. Kan selvfølgelig godt være at det er i kjølen. En mulig alternativ hypotese: batteriladeren har stått med floatspenning gjennom hele vinteren og ikke tilstrekkelig til å koke batteriene, men når motoren kommer i gang øker spenningen såpass at det er tilstrekkelig til å koke batteriene. Redigert 31.Mars.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.