Key Freak Startet 24.Mars.2015 Del på Facebook Startet 24.Mars.2015 Jeg vurderer å kjøpe Raymarine Evolution autopilot. Motorbåt av typen Viksund 350 med aksling. Jeg har fått tilbud på selve utstyret, men skal også få tilbud på monteringsjobben. Jeg aner ikke hva slikt kan komme til å koste, men jeg har jo en formening om hvor smerteterskelen går for min del. Er det noen som har montert tilsvarende utstyr selv, som kan si noe om hvor mye tid man bør regne på dette? Jeg går jo ut fra at jeg vil bruke lenger tid enn en fagperson som har gjort det mange ganger. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
8lv Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Selve monteringa brukt jeg vel et pr kvelder på og oppkjøring og justering ca 6 mnd så langt. Vurdere nå og demontere hive ut hele piloten ! Sitér dette innlegget Link to post
ompera Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Enig med 8lv veldig enkel å montere,men er ikkje fornøyd med piloten styrer greit ved høy hastighet,men ikkje ved lav hastighet.Eg har ein skorgenes 375 kompis av meg har ein skorgenes 395 så omtrent samme båt.Han har ein garmin pilot den styrer veldikt fint.hadde garmin i min forrige båt kjempe fornøyd med den hadde ikkje vore i tvil vist eg sko kjøpt ny pilot garmin!! Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Jeg har en fabrikkmontert EV2 i min båt. Den går "på skinner" fra 4 til 34 knop. Aner ikke hva tidsforbruk ved installasjon av denne er. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
aebi Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Montering: et par dager. Brukte litt tid på montering/tilpassing av rorføler. Fungerer perfekt i Ardea 34 i alle fartsområder. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 12.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2015 Ok, takk for svar. Jeg har bestilt piloten, så får jeg se om jeg gjør monteringen selv eller ikke. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Eureka Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Har den piloten i Grandezzaen med DPH-drev. Går snorrett... Det som tok lengst tid var planleggingen av montering. Når man først er igang, så går det på en kveld, eller lørdag formiddag, til jeg påstå. Er jo ikke noe hokus pokus. Meste arbeidet ligger i å trekke ledninger om man velger utfordrende steder å plassere komponentene. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 16.April.2015 Del på Facebook Svart 16.April.2015 (redigert) Har VP D6 og DPH drev inkl. VP styring. Har investert i Evolution Autopilot og installert dette inkl. RD418D Radar og ny a128 kartplotter. Har fått installert dette uten problemer. Skal nå montere opp den hydrauliske pumpen. Jeg får det ikke til å stemme med tegningen fra Raymarine og tegningen for styringen fra Volvo. Er det noen som har en skisse eller tegning på hvordan hydraulikken skal koples opp eller evt. kan skissere opp? Bilde av VP System: Synes det mangler en tank her + servo? Bilde av Raymarine system (under) KAT Redigert 16.April.2015 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 16.April.2015 Del på Facebook Svart 16.April.2015 (redigert) Det skal to trykkslanger ut fra pumpa og inn på slangene som i din tegning er merket 10.. Den tredje slangen ut fra pumpa skal returnere olje tilbake til styresnekka. I din tegning ser det ut for å være uttak til denne slangen kl.1200 mellom de to uttakene som blir benyttet i dag. Redigert 16.April.2015 av aebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 16.April.2015 Del på Facebook Svart 16.April.2015 Takk fo info. Kan jeg kople opp slangene fra pumpen der hvor pluggene(4) på de to koplingsstykkene (3) er? Skal den tredjeslangen fra pumpen koples mot lufteslangen (8) på VP sitt system? Se det øverste bildet: Skal det ikke være en oljetank og servo pådet bildet? KAT Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 (redigert) Ja til spm 1. , returolje skal kobles til ledig port i ratthuset, dersom systemet ditt har lufteslange bør denne fortsatt få suge luft og ikke olje. Oljetanken sitter i ratthuset. Du har hydraulisk styring som er servo nok. Lykke til! Redigert 17.April.2015 av aebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Hei ! Om det er vanskelig å arbeide på baksiden av ratthuset er det like greit å kutte slangen fra toppen av ekspansjons tanken (den i motor rommet med rød olje)og sette på en T kopling (slange merket 8) Der jeg jobber gjør vi det på den måten. Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
KAT Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 (redigert) Takk for alle gode råd. Fant denne siden på nettet http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/d4_d6_dpr_dph_ips_install.html#/0 og denne: http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/d4-d6service.html#/0 Der fant jeg bl.a dette bildet som viser nøyaktig hvordan den skal koples opp: Og det blir jo som Knude også skriver. KAT Redigert 17.April.2015 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 Jeg valgte å sette bort monteringsjobben. Hentet båten i dag tidlig. Jeg har bare prøvd piloten en ganske kort tur i snekkefart, og det fungerte aldeles utmerket! Testing i høyere hastigheter blir førstkommende lørdag. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Eureka Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 Gratulerer, det blir en ny verden, og mye mindre slit på langtur. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 Det merket jeg bare på den lille turen jeg hadde i dag. Dette er verdt alle pengene, det er jeg helt sikker på! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Key Freak Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Piloten fungerte helt flott under hjemturen i dag også. Vi hadde litt sjø skrått bakfra, og piloten jobbet som den skulle. Veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
8lv Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Så bra key freak. En oppdattering på min så når rorføler vart fra kobblett så styrer den veldig fint. Ny rorføler er på vei ! Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Så bra at du har funnet ut hvor problemet lå, 8lv. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Biff Fart Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Hei, holde på å montere en garmin i min båtmed dph drev. Hvilken fitting dimmensjon benytter dere for å koble dere til pos 4 på tegningen over. Må også koble fra på ratthuset for å få montert en shaddow drive, noen som vet fitting dimmensjon der? Sikkert ikke det samme som garmin bruker 1/4" NPT. Har søkt på nettet men finner ikke ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.