Jump to content

Montering av Raymarine Evolution autopilot - tidsbruk?

Key Freak

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe Raymarine Evolution autopilot. Motorbåt av typen Viksund 350 med aksling. Jeg har fått tilbud på selve utstyret, men skal også få tilbud på monteringsjobben. Jeg aner ikke hva slikt kan komme til å koste, men jeg har jo en formening om hvor smerteterskelen går for min del.

Er det noen som har montert tilsvarende utstyr selv, som kan si noe om hvor mye tid man bør regne på dette? Jeg går jo ut fra at jeg vil bruke lenger tid enn en fagperson som har gjort det mange ganger.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

• 3 uker senere...

Enig med 8lv veldig enkel å montere,men er ikkje fornøyd med piloten styrer greit ved høy hastighet,men ikkje ved lav hastighet.Eg har ein skorgenes 375 kompis av meg har ein skorgenes 395 så omtrent samme båt.Han har ein garmin pilot den styrer veldikt fint.hadde garmin i min forrige båt kjempe fornøyd med den hadde ikkje vore i tvil vist eg sko kjøpt ny pilot garmin!!

Har den piloten i Grandezzaen med DPH-drev. Går snorrett...

Det som tok lengst tid var planleggingen av montering. Når man først er igang, så går det på en kveld, eller lørdag formiddag, til jeg påstå. Er jo ikke noe hokus pokus. Meste arbeidet ligger i å trekke ledninger om man velger utfordrende steder å plassere komponentene.

Har VP D6 og DPH drev inkl. VP styring. Har investert i Evolution Autopilot og installert dette inkl. RD418D Radar og ny a128 kartplotter. Har fått installert dette uten problemer.

Skal nå montere opp den hydrauliske pumpen. Jeg får det ikke til å stemme med tegningen fra Raymarine og tegningen for styringen fra Volvo. Er det noen som har en skisse eller tegning på hvordan hydraulikken skal koples opp eller evt. kan skissere opp?

Bilde av VP System: Synes det mangler en tank her + servo?

bilde

Bilde av Raymarine system (under)

bilde

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
  • 4 uker senere...

Jeg valgte å sette bort monteringsjobben. Hentet båten i dag tidlig. Jeg har bare prøvd piloten en ganske kort tur i snekkefart, og det fungerte aldeles utmerket! Testing i høyere hastigheter blir førstkommende lørdag.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

• 4 uker senere...

Hei, holde på å montere en garmin i min båtmed dph drev. Hvilken fitting dimmensjon benytter dere for å koble dere til pos 4 på tegningen over. Må også koble fra på ratthuset for å få montert en shaddow drive, noen som vet fitting dimmensjon der? Sikkert ikke det samme som garmin bruker 1/4" NPT. Har søkt på nettet men finner ikke ut av det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...