Jump to content

Nøyaktighet tankmåler


Salex

Recommended Posts

Det finnes lystbåtsystemer som kan kalibreres til tanken(e)s form, og som viser tilnærmet riktig ved både kortvarig og langvarig krengning, som f.eks. i seilbåt. Et eksempel er Victron VE Net, med Tank Monitor. Man behøver ikke være rakettforsker for å forstå at dette fort blir dyrt, men for de som elsker "gadgets", spiller kanskje ikke prisen så stor rolle? Er muligheten tilstede er vel peilepinnen det beste utstyret (den kan også kalibreres).

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet tankmåler og -giver.

 

 

"Kalibrerte" måleren selv med digitalkamera og påfylling på land.

 

Tok bilde for hver tiende liter jeg fyllte på, og ga de filnavn etter mengde.

 

"50 liter diesel.jpg"

 

50literdiesel.jpg

 

 

 

"100 liter diesel.jpg"

 

100literdiesel.jpg

 

 

Tanken var 43 cm innvendig høyde.

Kunne sette inn en stavgiver på 40 cm, men valgte en stavgiver på kun 30 cm, for å gjøre systemet mer idiotsikkert, sånn at jeg alltid har litt igjen...

 

Monterte vanntankmåler også. Der gjorde jeg en tabbe, at jeg ikke satt inn 40 cm giver, for jeg måtte la hageslangen renne endel før den begynte å bevege seg.

Kaaanskje jeg skifter giveren til en på 40 cm neste år, men tviler på det, da jeg alikevel ikke kan kjøre rundt med 5 liter vann, siden vanntanken er på motsatt side av drivstofftanken.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...