Jump to content

Nøyaktighet tankmåler


Salex

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Skibsplast Vector som har oppgitt å ha 91 liters bensintank. Nå har jeg fylt noen tanker, alle gangene har måleren vist at det er under kvart tank igjen. Og alle gangene har det gått på ca 45 liter! :confused: Det forteller meg at tankmåleren er unøyaktig. Er det noen som vet hvordan måler det sitter i den båten, og hvordan man evt kan kalibrere den for bedre nøyaktighet?

Link to post
Share on other sites

Hvis du kommer til på toppen av tanken der giveren sitter så kan du jo sjekke selv hvis ikke Skipsplast gir deg et godt svar.

 

Hvis tanken er firkantet (kube) med flat bunn skal det ikke være så vanskelig å få måleren til stemme brukbart. Ofte blir vippe-giver benyttet, og det er da viktig at denne justeres rett. Vippen er bare en arm som har en flottør ytterst. Lengden av giveren og armen kan justeres. Armen er koblet til en potmeter som varierer motstand etter som armen går opp og ned. Endringn i motstandsverdi er liniær.

 

Hvis tanken din ikke er flat i bunnen vil det by på større utfordringer å få måleren til å vise riktig.

 

Såvidt meg bekjent er det ingen kalibrering på instrumentet. Det er bare giveren som må installeres og justeres riktig.

 

Rørgiver kan ogsp benyttes. De må bestilles i korrekt lengde til tanken, og er dyrere i innkjøp.

 

Vet ikke om det ga deg noe mer forklaring på ditt problem??

Link to post
Share on other sites

Har sikkert samme Faria instrumentet som deg. Og har gjort samme erfaring, Når måleren viser 1/4 så er det 1/2 tank, dvs at det går på ca 70 liter på min tank som tar 140 liter. Det er jo begrenset hvor nøyaktig en slik måler kan bli også, så det er jo bare å sette dette på sikkerhetskontoen og nyte livet :drink::drink::drink::drink::drink::drink::drink::drink::drink::drink::drink::drink:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har også Skibsplast og opplever den samme "feilvisningen" på drivstoffmåleren på dashbordet.

 

Men jeg har fått forklaringen på hvorfor det er slik. Det SKAL alltid være slik at tankmåleren viser mindre enn det reelle innholdet på tanken. Måleren bør vise 1/4 eller "nesten tom tank" lenge før tanken faktisk er det. I praksis bør en tankmåler vise ca 1/4 tank mindre enn reelt nivå. Men hvorfor det?

 

Jo, fordi båten din krenger ofte når du er utpå, du kan komme i sterkt vind og høye bølger og drivstoffinnholdet i tanken skvalper da mye frem og tilbake, trass i innebygde skvalpeskott. Hvis da tankinnholdet er la oss si under kvart tank, eller nesten tom, så risikerer du at bensininntaket (som alltid ligger noen cm over bunnen i tanken) i perioder / tidels sekunder blir liggende "tørt" fordi bensinen skvalper, slik at motoren din suger luft i stedet for bensin. Da kan du få problemer med motoren, motorstopp (og i verste fall havari som følge av dette).

 

En drivstofftank i båt bør vel aldri kjøres mer tom enn kvart tank. I praksis har du nå kvart tank når måleren din viser tom tank. Og har du ikke etterfylt drivstoff før, så gjør du det da! :wink:

 

Denne forklaringen medfulgte en giver som jeg monterte, der sto det at man alltid skal montere / kalibrere en tankgiver i båt med slik "positiv feilvisning". Skibsplast har derfor ganske sikkert montert tankmåleren med hensikt slik du opplever, det er en sikkerhetsmargin som her er innebygget, slik at du aldri kjører tanken helt tom.

 

Selv synes jeg dette er en rimelig forklaring, og ganske betryggende egentlig. Og når du er klar over det, så er det ikke noe stort problem synes jeg, for da innstiller man seg på at det er slik. :wink:

Link to post
Share on other sites

På min Uttern D55 som jeg hadde for noen år siden var det som beksrevet her. Det var mye mer besnin på tanken enn det jeg forventet av tankmåleren. Jeg synes alltid det er greit å ha litt ekstra å gå på - så jeg fyllte alltid når det var 1/4 tank igjen. Dette ble også anbefalt av Mariner i instruksjonsboka

 

På vår Nidelv 300 fylte jeg 230 liter i helgen. 400 liters tanker - og måleren viste litt mer enn 1/4 tank. Ser da ut til at måleren viser noen "tilitre" for lite i forhold til tankens innhold. Dog er konsekvensene av å gå tom for diesel store (håndpumping, lufting, pumpe, lufte, pumpe lufte.....) - så jeg synes det er greit å være på den sikre siden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt tvilsom begrunnelse fra Skibsplast spør du meg. Her er det jo 1/4 tank feil???? Det går fint å justere dette slik at det på en 100 ltr.tank så er der ca.28-30 liter igjen ved "1/4" visning. Da er man på den "positive" siden. Er tanken formet etter kjølen og har v-bunn så er det å fylle 28-30 liter bensin opp i denne og så justere giver til 1/4 tank visning. Hadde vi godtatt dette når vi kjøper en ny bil??

Link to post
Share on other sites

Eller gjøre som meg, gi f.... i hele tankmåler, og bruke elektronisk telleverk som teller ned på forbruket. Plotter inn antall tankte liter, og så teller den ned mot null.

 

Jeg kan se at nå er der 321 L igjen på tanken. Tanker jeg når der er 200l igjen, vet jeg at der går på ca 130L.

 

Enkelt å få til på bensin, litt vanskeligere og dyrer på diesel, da der er retur.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Eller gjøre som meg, gi f.... i hele tankmåler, og bruke elektronisk telleverk som teller ned på forbruket. Plotter inn antall tankte liter, og så teller den ned mot null.

mvh

Kjelli

<{POST_SNAPBACK}>

Samme her. Glimrende løsning.

 

En anne ting å tenke på er følgende. Er det mulig å kjøre tanken helt tom, eller ligger det en kvart tank igjen og skvulper når motoren ikke drar mere fra tanken? Da hjelper det lite om måleren viser riktig tankbeholdning. For brukeren er den tom.

Link to post
Share on other sites

En anne ting å tenke på er følgende. Er det mulig å kjøre tanken helt tom, eller ligger det en kvart tank igjen og skvulper når motoren ikke drar mere fra tanken? Da hjelper det lite om måleren viser riktig tankbeholdning. For brukeren er den tom.

<{POST_SNAPBACK}>

Trenger ikke kjøre den helt tom, men viser den 60L igjen, så er der 60L igjen. Nivåmåleren ser ikke dette, men du kan i nøden kjøre til der er 20L igjen, kansje.

 

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at tankmålere i båter er notorisk upålitelige. Men - med feilvisning den "rette veien". Det betyr jo at de kunne vært justert som flere skriver, slik at feilvisningen ble mindre. Men når man ser på en Standard tankmåler som følger med svært mange båter så er jo også denne ganske så grovkalibret. Mange har ikke en gang merker for hver 1/4. Så det indikerer vel at dette ikke er noe presisjonsinstrument akkurat.

 

En løsning er jo, som et par skriver, å montere en elektronisk forbruksmåler. Jeg monterte en slik på vår Nidelv 750 og visste etter dette alltid nøyaktig hvor mye jeg hadde igjen på tanken. (At jeg samtidig så hvor mange l/t jeg til enhver tid brukte var jo først litt fasinerende, men etter hvert mest deprimerende. Full gass ga nærmere 80 l/t. På marsjfart noe bedre :wink: )

 

En slik forbruksmåler er nå fullt overkommelig for bensin. Navman leverer bl.a. en som koster 2-3 tusenlapper, hvis jeg ikke husker helt feil. Skal du derimot ha diesel blir det en del dyrere pga. at en må måle returdiesel samt hensynta temperaturforskjeller for å få nøyaktig måling. Men også her er prisene kommet godt nedover. Navman har en versjon for diesel også, og den håndterer også 2 motorer med ekstra giver.

 

Fremtiden ser ut til å bli integrering av denne type forbruksmålere i plottere o.l. (f.eks. den nye E-serien til Raymarine) kombinert med nye helelektroniske motorer med givere og programvare som leverer data til instrumenter tilpasset disse (VP kommer i løpet av året med løsninger for dette på D4 og D6, men de tidlige seriene av disse motorene må visstnok opgraderes, og det koster nok mer en de smaker).

 

PS. Er det så mye mer humpete på sjøen enn i lufta, da? Selv på mindre fly klarer en å lage forholdsvis pålitelige målere, selv om det ser like grovkalibret ut som i båt.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

VP kommer i løpet av året med løsninger for dette på D4 og D6, men de tidlige seriene av disse motorene må visstnok opgraderes, og det koster nok mer en de smaker

VP har dette allerede. Jeg fikk tilbud om å installere dette på Bitteliten III. Instrumentet hadde da bidata, inngang fra GPS for posisjon, diagnose for motoren, motordata samt forbruk pr time/nm etc etc. kostet bare 12000!

Bilde

Dette heter Volvo Pente multidisplay.

Årsaken til at jeg ikke satt det inn var at VP Norge ikke kunne forklare funksjonene fordi et var så nytt i fjor samt at instrumentet ikke kan flushmonteres. Jeg satt inn Simrad IS 15 som er flushmontert i stedet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også feilvisning på tankvolum. Her er ikke problemet måleren men att jeg ikke får utnyttet tankens kapasitet. Tanken skal ta 700 liter men jeg har aldri fått på mer en 500. Ikke engang da jeg kjørte til motorene stoppet. Har vært av med inspeksjonsluken men umulig å se om stigerørene går ned til bunnen pga div skott. De siste 200 litrene kunne jo gitt ett par ekstre timers kjøring.

 

Håvar :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at forbruket er ganske så konstant. Kommer vel av et ganske likt "kjøremønster" med fordeling mellom marsj og sakte fart. Slik har det vært på flere båter.

 

Mitt triks har vært å finne båtens normale forbruk pr. nm, avklart etter et par-tre fyllinger. Da vet jeg hvor mange nm jeg kan kjøre før jeg er nede på 1/4 tank som er minimum før fylling. Som regel kan jeg estimere forbrukt fuel, innenfor +/- 5%. Det er langt mer nøyaktig enn det instrumentet klarer.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Forklaringen til feilvisningen som Skibsplast ga, tar jeg med et smil, spesielt hvis det er en vanlig stavmåler. Jeg har 3 stavmålere fra Wema. De er temmelig nøyaktige. Likevel blir det litt feil.

 

Nederste fjerdedel av tankene har skrå bunn. Visningen blir derfor ikke lineær. Det vil si at fra kvart tank og nedover, går det raskere og raskere på nåla. Neste problem er at giverene ikke går helt til bunns i tanken. Fint. Det utjevner noe av den første ulempen.

 

Så hvordan funker det?

La meg ta septiken først. Der er det intet utslag de første 5-10 toalettbesøkene. Deretter er det skikkelig nøyaktig. Når nåla står øverst på det røde, er det fullt. Nøyaktig helt fullt. Står den litt lavere på det røde, vet jeg at det er mulig med et par besøk til på ramma. Og det stemmer hver gang.

 

Vann og diesel har litt andre starvgivere. Når tankene er fulle, er nåla på begge temmelig nøyaktig på topp. Det tar imidlertid overminuttet før den når toppen etter fylling. Når tankmålerene viser null, er det antagelig rundt 10% igjen. Ikke instrumentets feil. Giveren når ikke ned i bunnen av tanken og måler derfor tom tank når flottøren er i bunnen av giveren.

 

Så alt i alt? Nøyaktig og godt. Viser litt mindre for vann og diesel enn det faktisk er, men bare litt. For septik viser den feil først, men så viser den resten helt riktig fram til full tank. Og det er jo det viktigste med septik.

 

Jeg har en ekstra dieseltank som tar nøyaktig halvparten av hovedtanken. Den har egen påfylling og en pumpe som pumper innholdet over i hovedtanken når jeg måtte ønske det. Pumpingen skjer når nåla på hovedtankenmåleren viser ørlite under halv tank. (giver går ikke helt til bunns greia) Da er tanken nøyaktig halvtom. Når jeg så pumper det over, blir hovedtanken helt full, så jeg vet at måleren stemmer bra også på halv tank. For å være på den sikre siden, lar jeg nåla på hovedtanken gå litt mer ned enn ørlite under halv tank. Ingen vits i å få en liter diesel ut gjennom luftinga. Så pinlig nøyaktig er det tross alt ikke :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har en tank med flat bunn og rette sider. Skulle ikke være vanskeligere å måle nøyaktig i denne tanken enn i bilen. Vurderingen for når det er så lite igjen i tanken at en bør fylle for å ungå at motoren suger luft bør være hos båtføreren. Det blir feil når måleinstrumentet bevisst er missvisende for å overkjøre båtførerens vurderinger.

Hvor nøyaktig min måler blir får vi se når jeg får koblet ferdig, men er det ikke nøyaktig kommer jeg til å skifte giver. Ser ingen grunn til å ha et måleinstrument som ikke er rimelig nøyaktig. Da kunne jeg like godt konstantert nivået ved å banke på utsiden av tanken.....

 

tj

Link to post
Share on other sites

Forklaringen til feilvisningen som Skibsplast ga, tar jeg med et smil, spesielt hvis det er en vanlig stavmåler. Jeg har 3 stavmålere fra Wema. De er temmelig nøyaktige. Likevel blir det litt feil.

Det du egentlig skriver sier Lotus er at det eneste riktige er å lære å kjenne sin egen tankmåler å kjenne. ( håper jeg ikke tar munnen alt for full nå).....

 

Noen runder med full tank og ned mot tom tank lærer de fleste å kjenne sin måler å kjenne. Dette er tross alt kun et hjelpemiddel som er med på å forbedre vår båthverdag.

 

Selv har jeg ikke en slik giver men kun en peilepinne å gå ut fra. ( ok, har plass til 360 l diesel og kun 60 hk så det holder noen dager). Regner med at denne peilepinnen holder i massevis for å holde en vettug kontroll på dieselnivået i mine 2 tanker.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Nederste fjerdedel av tankene har skrå bunn. Visningen blir derfor ikke lineær.

Den der var kanskje litt for kategorisk...? Alle drivstofftanker i båt er vel ikke slik, Lotus. :wink:

 

Min 145-liters tank, og såvidt jeg vet alle tanker levert på Skibsplast 655 (produsert helt fra 1996), har flat bunn. Slik også antagelig med de fleste andre hundrevis av Skibsplast-båter. Tanken er som et firkantet prisme. Siden disse tankene ikke er produsert av Skibsplast selv (men av en standard norsk "båt-tankprodusent"), antar jeg slike tanker med flat bunn sitter i tusener av fritidsbåter her til lands.

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nederste fjerdedel av tankene har skrå bunn. Visningen blir derfor ikke lineær.

Den der var kanskje litt for kategorisk...? Alle drivstofftanker i båt er vel ikke slik, Lotus. 

Nå skjønner jeg ikke helt. Mine tanker har skrå bunn, men jeg tror da ikke at alle tanker i hele verden har skrå bunn. Hvis du tror at jeg tror det, kan jeg herved avkrefte det. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tankmåleren jeg installerte i min båt tror jeg ikke blir til noe særlig nytte.

Den varierer jo med 1/4 tank avhengig av hvor jeg står i båten og med en 1/2 tank om båten er i full plan eller ikke. Dette gjelder ikke når tanken er helt full.

Kan umulig være brukenes til noe annet enn å lese av ca. mål når jeg ligger stille og sjøen er flat.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...