njal Startet 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2015 (redigert) Broren min og meg har en Maxi Fenix. Båten er 28 fot. Vi har tenkt en stund på å seile til Shetland. Er det noen som har noen gode råd? Hvor finner man værmelding for nordsjøen? Båten er godt utstyrt for vanlig ferieseiling, men vi kommer til å kjøpe redningsflåte og Epirb. VHF, Sikkerhetsliner, nødraketter, autopilot, drivanker mm. har vi. Vår eneste erfaring med havseilas er å seile til Skagen, dit har vi seilt mange ganger. Regner med vi vil være 3 personer om bord. Tar selvsagt forbehold om god værmelding. Kanskje noen med båt som går ca. like fort vil seile i følge? Hjemmehavn er drøbak, så vi har et stykke å seile for å komme oss til vestlandet. Vi skal være ute 6 uker i sommer. Info om båten: https://baatplassen.no/i/topic/109784-livet-med-tortuga-maxi-fenix/ Redigert 25.Mars.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Framtia Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 hva med å delta i Shetland race, det er en fin måte å gjøre dette på. Se også siste nummer av Seilmagasinet (tror jeg), de har en artikkel om Shetland(race). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
njal Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 (redigert) Jeg har tenkt tanken, men starter ikke ferien før 22. Juni, så ville blitt vanskelig å rekke starten. Jeg er også redd set ville blitt dyrt. Jeg set at for å delta i Shetland race må man ha blant annet ha "ISAF Approved Offshore Personal Survival Training course". Vi er begge studenter, så det gjelder å holde kostnadene nede. Jeg skal kjøpe det bladet Redigert 25.Mars.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Framtia Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Det kurset er sterkt å anbefale, moro og veldig lærerikt. Det å ha prøvd de ulike redningsmidlene og nødutstyret ombord, å ha svømt i basseng med seildress osv er utrolig nyttig :-). Kravene som stilles av arrangøren både mhp kurs og utstyr reflekterer jo potensiell risiko med en slik seilas. Men man kan jo dra på egen hånd så klart. Tidligere har det vært tråder her der folk har avtalt å seile sammen over. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
njal Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Det er klart sikkerheten er viktig. Kommer til å ha det meste av utstyr som trengs til ISAF cat. 3. Stormfokk og tryseil kommer det ikke til å bli men... Jeg har en stormfokk på loftet, men den passer ikke på rulla. Pleier å fungere bra å rulle inn litt på fokka. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Finnfire Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Hei, kunne dette vært noe? Går ikke til Shetland, men til orknøyene og er åpen for turseilere. ? Starten går fra Karmøy 5. Juli, og passer kanskje bedre til ferien din. www.convoy-race.com Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Ring lothepus ;) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Hei, kunne dette vært noe? Går ikke til Shetland, men til orknøyene og er åpen for turseilere. Starten går fra Karmøy 5. Juli, og passer kanskje bedre til ferien din. www.convoy-race.com Det blir nok Shetland, går fint å seile alene og. Ring lothepus ;) Hehe det hadde vært noe. Vi har tross alt en ganske liten båt, så får prøve å ha litt større marginer enn han antagelighvis hadde. Han hadde vel planlagt litt mer enn det som kom fra i serien men... Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
arkmarin Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Yr - kyst og hav gir god værmelding for Nordsjøen. Du kan også ringe til meteorologiske i Bergen og ta en prat, før dere skal legge utpå. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
njal Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 hva med å delta i Shetland race, det er en fin måte å gjøre dette på. Se også siste nummer av Seilmagasinet (tror jeg), de har en artikkel om Shetland(race). Bladet er kjøpt inn, spennende lesing. Var å hentet redningsflåte i dag hos Seatronic. Seago offshore RORC for 4 personer i bag. Det ble bag. Vi har ikke så mye plass for fast montering av flåte i container. At den var på messetilbud gjorde ikke noe heller. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.