froesak Startet 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2015 Når lengde på båten skal måles skal det kun måles lengde på skrog eller oppgis lengden inkludert eventuelt på montert badeplatform? Altså den totale fra baug til bak på plattform? Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 (redigert) Dette avhenger vel mye av hva dataene skal brukes til. I salgsannonser på finn virker det som de måler med absolutt alt dersom båten er mindre enn 40-50 fot, mens båtbyggere opererer med: LOA altså total lengde- med (eller uten) badeplatform og baugspyd Skroglengde som er lengde minus deler som kan demonteres. Dette gjelder typisk badeplatform, baugspyd, fenderlist... Vannlinjelengde. Denne blir kortest og skal såvidt jeg forstår det måles som en rett linje og ikke etter formen på båten, som alle andre mål. Det finnes regler på dette, men de gjelder båter over 15m. Noe av det som er interessant her er jo hva som egentlig er en 8m båt - nå tenker jeg på for å kvalifisere for D5L, ikke for å unngå "redningsvestpåbud" - men det kan jo være relevant her også.... Fra lovdata: Forskrift om måling av skip: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-12-18-1694 l) Største lengde: Mål fra forkant av forreste del av skroget til akterkant av akterste del av skroget. I tillegg til hovedskrog anses skroget å bestå av dekk og skansekledning. Konstruksjoner som skal medtas i største lengde, må kunne defineres som del av/forlengelse av ett eller flere av nevnte tre hovedelementer og bestå av samme materiale som skroget, eventuelt del av dette. Forlenget dekk som medtas i største lengde, skal ha utstrekning fra borde til borde og være omsluttet av rekkverk eller skansekledning dersom øvrig dekk er omsluttet av slikt. Forlenget del av hovedskrog som medtas i største lengde, skal danne forlengelse av bunn og skrogsider. Elementer som ikke tilfredsstiller nevnte kriterier, anses ikke å være del av skrog og medmåles ikke i største lengde. Største lengde angis til nærmeste cm med 4/5 avrunding. Redigert 25.Mars.2015 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Det kommer an på hva du ønsker å måle og hva målingene skal brukes til. Når jeg skal betale havneavgift så er båten min 38 fot. Når jeg kommer til en havn hvor det er tillatt å ligge longside for båter over 12 meter så tar jeg også med peket og da måler båten over 12 meter. Kreativ måling er ikke forbudt. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 når det gjelder vestpåbudet og 8 meter hva måler dem da?? Ved leie av vinterlagring så måles alt inkl badeplatform som lengde når pris skal regnes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 (redigert) Her må man bruke minstemålet, altså fast skroglengde uten påmonterte detaljer. Hvis badeplattformen ikke utgjør en bærende del av skroget som går ned i vannet, og den er skrudd/limt på så skal den nok ikke regnes med i lengden. Er den støpt sammen med skroget så blir det jo vanskelig å ikke regne den med kanskje. Denne båten får vel vestpåbud, skroglengden er 795 cm uten nebb.... Redigert 26.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
PerUlv Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Tja. Jeg vet ikke, og dette er antakelig ett av flere problem med regelen. Det logiske er vel at de bruker største lengde (skrog uten fenderlist) som sitert fra lovdata ovenfor om du drar det for retten? Men strengt tatt er det ikke verre enn at politiet markerer 8m på skroget sitt, slik at når de legger til langs deg kan de enkelt se lengden på båten. De fleste vil vel gi seg på det... For masseproduserte båter kan de raskt søke opp lengden på nett, eller kanskje de har med båtguiden? Uansett; bruk av flyteplagg under fart er jo generelt en god ide, og noe man bør bruke. Da vi seilte (seilbåt 38 og 40 fot) brukte vi alltid flyteplagg og ofte line dels fordi flyteplagg gir mye varme, dels fordi det virker kjipt å drukne mens du ser båten forsvinne... Det skal jo mer til å snu med seilbåt... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Da Hulda ble målt av Skipskontrollen, var det selve skroget som gjaldt. Genakerpeket (som er sveiset fast) og badeplattformen (som er sveiset fast) ble ikke tatt med. Bredde over fenderlister ble tatt med. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Når man skal ligge longside er det jo brutto lengde som gjelder. Min båt er 29 fot, men måler 968 cm brutto inkl. Baugspyd og plattform (2004 Baltic HT). Brutto er ikke båten 29 fot. Fritidsbåter synes jeg burde måles i brutto lengde slik de er levert fra verftet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Skal man kjøpe båt er man som regel mest interessert i utnyttbar skroglengde uten nebb og badeplattform. Ellers blir det jo vanskelig å sammenligne banan og potet Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Fritidsbåter synes jeg burde måles i brutto lengde slik de er levert fra verftet. Det er jeg ikke enig i. Baugspyd og badeplattform som er skrudd på synes jeg ikke skulle regnes med. Jeg synes i utgangspunktet at båter som Laguna 1180 osv. har strekt strikken i lengste laget med måten de har dratt ut båten på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Denne båten får vel vestpåbud, skroglengden er 795 cm uten nebb.... OT, men ts har fått gode svar, så en liten avsporing tåles vel, for slik sleivskudd må korrigeres. Ja vist du oppholder deg på dekk / overbygg under fart må du ha vest. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Teerex Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 TS spurte også ang. vestpåbudet, men hvor var sleivskuddet ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
navid Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 (redigert) Noen som kan henvise til selve forskriften angående vestpåbudet? Har prøvd å Google, men uten hell så langt. Forskriften må vel være kommet på trykk en eller annen plass for offentlig skue. red: fant den https://stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Vedtak/Beslutninger/Lovvedtak/2014-2015/vedtak-201415-055/ "I fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter skal alle ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold i båten når båten er i fart." Enda bra at vi slipper å sitte inne med vesten på da.... Hva regnes under kalesjen som? utendørs eller innendørs? Redigert 29.Mars.2015 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Det anser eg som innedørs, det skulle vel bare mangle Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.