Fairytale Startet 3.Mai.2005 Del på Facebook Startet 3.Mai.2005 Leste om dette på fender`n i Sverige. http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=2219&hl= Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 3.Mai.2005 Del på Facebook Svart 3.Mai.2005 Stygg sak. Nå har det jo etter sigende vært litt problemer med noen Match båter. Konstruktøren av den typen skal visstnok fått fyken etterpå. ( Ubekreftede rykter) Får "håpe" at dette var en av disse båtene som han hadde tenkt ut, og at de nye Match båtene er bra. PS Jeg har fortsatt tro på at Bavaria er en bra båt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.Mai.2005 Del på Facebook Svart 3.Mai.2005 Det er jo ikke et ukjent fenomen at regattabåter mister kjølen. Først og fremst har jeg hørt om det på spesialbygde båter. At en Bavaria Match mister kjølen var overraskende. vi får håpe det skyldes feil produksjon og ikke feil konstruksjon. Det høres for meg krevende ut å måtte tilbakekalle alle MAtch båter for utbedring av kjølen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 3.Mai.2005 Del på Facebook Svart 3.Mai.2005 Det hullet på bildene, var det der kjølen satt? Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 3.Mai.2005 Del på Facebook Svart 3.Mai.2005 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 3.Mai.2005 Del på Facebook Svart 3.Mai.2005 Hmm... Håper kjølen på min Alo Mikkel fortsatt sitter på når jeg avslutter sesongen også.... Nå er jeg enda mer skeptisk til mine lett rusten kjølbolter... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.Mai.2005 Del på Facebook Svart 3.Mai.2005 Du kan være ganske så sikker på at du merker om kjølen forsvinner. Båten vipper nok rundt på et sekund eller to. Jeg ville ikke satset på at "rustne bolter nok holder ett år til" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 3.Mai.2005 Del på Facebook Svart 3.Mai.2005 (redigert) "Bavária havária" Det er synd att man inte kan läsa hela artikeln ! her er en känd båt som tappade kjölen ! "Drum" ,någon eller ett par veckor innan starten til Whitbread (för 20 år sedan) Redigert 3.Mai.2005 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
aaa Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Det var kjent at noen utgaver av denne modellen hadde en svakhet. Se dette innlegget her på baatplassen. Hadde vært interessant å vite om disse båtene har vært forsterket / har blitt produsert etter at denne svakheten ble oppdaget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 (redigert) Mer info tilgjengelig;konklusjon så langt, mye informasjon mangler fortsatt ? ? Les mer info fra Lundebaat på HAVNA Suzuki Redigert 9.Mai.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sonata 7 Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Hei! Båten burde tåle mer enn dette, vi kjørte en x 452 rett på grunn i 5-6 knops fart og det ble mindre skader. Vi tenkte vi skulle finne ut hvor mye kjølen skal tåle sånn at vi var sikre på at vi kunne seile den. Kjølen skal kunne kjøre på en rett bettong konstruktion i 2,5 x skrogets fart i følge reglene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Hei! Vi tenkte vi skulle finne ut hvor mye kjølen skal tåle sånn at vi var sikre på at vi kunne seile den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredriksen Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Vi tenkte vi skulle finne ut hvor mye kjølen skal tåle sånn at vi var sikre på at vi kunne seile den. <{POST_SNAPBACK}> Bra forklaring! Vanligvis er forklaringen den at man vil sjekke om kartet virkelig er riktig når man finner "Mor Norge" der hun er avtegnet på kartet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Jeg går med vilje på grunn for å slipe bort rur og groe som har satt seg under kjølen. Det er den eneste måten å få det bort på Jeg vet at det ser ut som en general navigasjonstabbe, men det er altså helt med vilje... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Sonata 7 Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Bra forklaring! Vanligvis er forklaringen den at man vil sjekke om kartet virkelig er riktig når man finner "Mor Norge" der hun er avtegnet på kartet.... <{POST_SNAPBACK}> Vi grunnstøtte på vei inn til smøgen fra syd og det er ganske trangt der, men vi hadde et par stykker som var gira på å krysse oppover og så kom vi til et lite fyr og der så vi og viste hvilken side vi skulle gå på og tegnet opp på kartet hvor vi skulle kjøre, men klue var at vi seilte for langt opp før vi slo og så prøvde vi å falle av men der deiste vi på grunn i 5-6 knops fart og da løfta hele dørken seg med noen cm pluss at bunnen sprakk og kjølen gikk litt ut av position(båten var allerede repparert etter grunnstøtting fra forrige eier også). Derfor sjekket vi om hva som kunne skje viss vi skulle være så uheldig å gå på grunn en gang til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 der deiste vi på grunn i 5-6 knops fart og da løfta hele dørken seg med noen cm pluss at bunnen sprakk og kjølen gikk litt ut av position(båten var allerede repparert etter grunnstøtting fra forrige eier også). Derfor sjekket vi om hva som kunne skje viss vi skulle være så uheldig å gå på grunn en gang til <{POST_SNAPBACK}> Glad dette ikke er min båt. Høres ut som en alvorlig strukturskade, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Røylen Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 (redigert) Kjølen skal kunne kjøre på en rett bettong konstruktion i 2,5 x skrogets fart i følge reglene. <{POST_SNAPBACK}> Hei!Det hadde sikkert vært av interesse for mange om du kunne gi en referanse til hvilke konkrete "regler" det er som inneholder det spesifikke kravet du nevner her. Redigert 10.Mai.2005 av Røylen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stein-Erik Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Hei For å belyse saken litt mer: Jeg var mannskap på den Bavaria 38 Match'en som gikk på grunn ved Koster søndag på vei hjem fra Skagen. Det er referert til denne saken på hjemmesiden til Seilmagasinet. Vi hadde ca 7 knop (7 på GPS, 6,5 på logg - altså 7 knop i forhold til granitten!) Vi traff en grunne da vi gikk for motor på flatt vann - det ser ut til at vi traff med forkant av bulben på kjølen - altså helt nede på en 2,35 meter dyp racingkjøl! Skadene i båten var ikke store! Innredningen så godt som uskadet. Små sprekker i ene bunnstokken, men ingen større sprekker. Båten tok ikke inn vann, og kjølen satt så godt at det ikke var mulig å merke bevegelse på den i sideveis dønninger som til tider var kanske kraftige på vei hjem! Min konklusjon fra dette er at disse båtene virkelig tåler en smell! Etter det jeg har lest om 42 Match var jeg skeptisk, og "stupte" ned under dørken etter smellet (og det var et forferdelig smell!!) for å se etter skader! Stor var min overraskelse da jeg så resultatet! SE ......noe skaket etter en lite hyggelig opplevelse etter en flott regatta!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sonata 7 Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Hei! Det hadde sikkert vært av interesse for mange om du kunne gi en referanse til hvilke konkrete "regler" det er som inneholder det spesifikke kravet du nevner her. <{POST_SNAPBACK}> Fikk ikke med meg mer en det. Det var han ene om bord som sjekket dette, så jeg tenkte ikke så mye over det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairytale Svart 11.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 HALLO Dette høres jo "fryktelig" ut: Alle kan jo ikke ha vært i berøring av moderjord Inte bara det, av de 13 som deltog så visade det sig att; "The advance inspection detected that 7 boats have obvious, visible construction lesion around the keel. In the course of the first technical control proved that the failures have the same type and denote structural weaknesses. The injury of the boat could originate in designing or producing failure." Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aaa Svart 20.Mai.2005 Del på Facebook Svart 20.Mai.2005 Det har kommet noe mer info om denne saken. Se artikkel på Lunde Båt sine sider. Egentlig ikke så veldig mye mer å bli klok på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 20.Mai.2005 Del på Facebook Svart 20.Mai.2005 Det har kommet noe mer info om denne saken. Se artikkel på Lunde Båt sine sider. Egentlig ikke så veldig mye mer å bli klok på? Nei. Blir ikke noe klokere. Her er en annen artikkel om forsikring og Bavaria Match: http://www.havna.com/index.phtml?id=3433 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 20.Mai.2005 Del på Facebook Svart 20.Mai.2005 Den siste kommentaren til Lunde, om "stakkar dem som må påkoste dette av egen lomme". Spar meg, hva f.... regner dere med når dere selger båter for 100 eller 200 millioner i året. Et firma som ikke skjønner at med dette salgsvolumet så må man ta slike problemer på strak arm, begriper jeg ikke. Jeg har kritisert Bavaria før og fått masse kjeft for det, hvor er dere nå folkens?? mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 20.Mai.2005 Del på Facebook Svart 20.Mai.2005 Kan du ikke invitere dem ombord til deg for å beundre den syrefaste ramma di da? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 20.Mai.2005 Del på Facebook Svart 20.Mai.2005 (redigert) Kan du ikke invitere dem ombord til deg for å beundre den syrefaste ramma di da? <{POST_SNAPBACK}> Jo da, Comfortina`n er god kvalitet den. Men litt slurv der i gården også. Dimmensjonene rundt kjølen og matrialvalg virker mer enn sterkt nok. Men på min 22 år gamle båt hadde jeg en skikkelig drittjobb oppe i kjølkassa i år. Grunn; når de har dratt til boltene har 3 av hjørnene på de firkantede skivene dreiet litt inn i gelcoaten/laminatet. Etter 22 år så har det ligget mye rart vann nedi der, så rundt de 3 punktene var det råttent. Nedsliping, 2 uker tørking med varme, oppbygging av nytt laminat, 3 strøk topcoat, avrunding av knallharde syrefaste stålskiver og tiltrekking av bolter. En liten slurvefeil som etter mange år kunne kanskje blitt litt småkritisk. Men derifra til at kjølen faller av på nye båter....er det langt! mvh Barsk II Redigert 20.Mai.2005 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.