Jump to content

"kjølen falt av" er det mulig??


Fairytale

Recommended Posts

Stygg sak. Nå har det jo etter sigende vært litt problemer med noen Match båter. Konstruktøren av den typen skal visstnok fått fyken etterpå. ( Ubekreftede rykter) Får "håpe" at dette var en av disse båtene som han hadde tenkt ut, og at de nye Match båtene er bra.

 

PS Jeg har fortsatt tro på at Bavaria er en bra båt!

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke et ukjent fenomen at regattabåter mister kjølen. Først og fremst har jeg hørt om det på spesialbygde båter. At en Bavaria Match mister kjølen var overraskende. vi får håpe det skyldes feil produksjon og ikke feil konstruksjon. Det høres for meg krevende ut å måtte tilbakekalle alle MAtch båter for utbedring av kjølen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Båten burde tåle mer enn dette, vi kjørte en x 452 rett på grunn i 5-6 knops fart og det ble mindre skader. Vi tenkte vi skulle finne ut hvor mye kjølen skal tåle sånn at vi var sikre på at vi kunne seile den.

Kjølen skal kunne kjøre på en rett bettong konstruktion i 2,5 x skrogets fart i følge reglene.

Link to post
Share on other sites

Jeg går med vilje på grunn for å slipe bort rur og groe som har satt seg under kjølen. Det er den eneste måten å få det bort på :cool: Jeg vet at det ser ut som en general navigasjonstabbe, men det er altså helt med vilje...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Bra forklaring!

Vanligvis er forklaringen den at man vil sjekke om kartet virkelig er riktig når man finner "Mor Norge" der hun er avtegnet på kartet.... :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Vi grunnstøtte på vei inn til smøgen fra syd og det er ganske trangt der, men vi hadde et par stykker som var gira på å krysse oppover og så kom vi til et lite fyr og der så vi og viste hvilken side vi skulle gå på og tegnet opp på kartet hvor vi skulle kjøre, men klue var at vi seilte for langt opp før vi slo og så prøvde vi å falle av men der deiste vi på grunn i 5-6 knops fart og da løfta hele dørken seg med noen cm pluss at bunnen sprakk og kjølen gikk litt ut av position(båten var allerede repparert etter grunnstøtting fra forrige eier også). Derfor sjekket vi om hva som kunne skje viss vi skulle være så uheldig å gå på grunn en gang til

Link to post
Share on other sites

der deiste vi på grunn i 5-6 knops fart og da løfta hele dørken seg med noen cm pluss at bunnen sprakk og kjølen gikk litt ut av position(båten var allerede repparert etter grunnstøtting fra forrige eier også). Derfor sjekket vi om hva som kunne skje viss vi skulle være så uheldig å gå på grunn en gang til

<{POST_SNAPBACK}>

Glad dette ikke er min båt. Høres ut som en alvorlig strukturskade,
Link to post
Share on other sites

Hei

 

For å belyse saken litt mer:

 

Jeg var mannskap på den Bavaria 38 Match'en som gikk på grunn ved Koster søndag på vei hjem fra Skagen. Det er referert til denne saken på hjemmesiden til Seilmagasinet.

 

Vi hadde ca 7 knop (7 på GPS, 6,5 på logg - altså 7 knop i forhold til granitten!)

 

Vi traff en grunne da vi gikk for motor på flatt vann - det ser ut til at vi traff med forkant av bulben på kjølen - altså helt nede på en 2,35 meter dyp racingkjøl!

 

Skadene i båten var ikke store! Innredningen så godt som uskadet. Små sprekker i ene bunnstokken, men ingen større sprekker. Båten tok ikke inn vann, og kjølen satt så godt at det ikke var mulig å merke bevegelse på den i sideveis dønninger som til tider var kanske kraftige på vei hjem!

 

Min konklusjon fra dette er at disse båtene virkelig tåler en smell! Etter det jeg har lest om 42 Match var jeg skeptisk, og "stupte" ned under dørken etter smellet (og det var et forferdelig smell!!) for å se etter skader! Stor var min overraskelse da jeg så resultatet!

 

SE

......noe skaket etter en lite hyggelig opplevelse etter en flott regatta!!

Link to post
Share on other sites

HALLO

Dette høres jo "fryktelig" ut:

Alle kan jo ikke ha vært i berøring av moderjord

 

Inte bara det, av de 13 som deltog så visade det sig att;

 

"The advance inspection detected that 7 boats have obvious, visible construction lesion around the keel. In the course of the first technical control proved that the failures have the same type and denote structural weaknesses. The injury of the boat could originate in designing or producing failure."

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Den siste kommentaren til Lunde, om "stakkar dem som må påkoste dette av egen lomme".

 

Spar meg, hva f.... regner dere med når dere selger båter for 100 eller 200 millioner i året.

 

Et firma som ikke skjønner at med dette salgsvolumet så må man ta slike problemer på strak arm, begriper jeg ikke.

 

Jeg har kritisert Bavaria før og fått masse kjeft for det, hvor er dere nå folkens??

 

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke invitere dem ombord til deg for å beundre den syrefaste ramma di da? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo da, Comfortina`n er god kvalitet den.

 

Men litt slurv der i gården også. Dimmensjonene rundt kjølen og matrialvalg virker mer enn sterkt nok. Men på min 22 år gamle båt hadde jeg en skikkelig drittjobb oppe i kjølkassa i år.

Grunn; når de har dratt til boltene har 3 av hjørnene på de firkantede skivene dreiet litt inn i gelcoaten/laminatet. Etter 22 år så har det ligget mye rart vann nedi der, så rundt de 3 punktene var det råttent. Nedsliping, 2 uker tørking med varme, oppbygging av nytt laminat, 3 strøk topcoat, avrunding av knallharde syrefaste stålskiver og tiltrekking av bolter.

 

En liten slurvefeil som etter mange år kunne kanskje blitt litt småkritisk.

 

Men derifra til at kjølen faller av på nye båter....er det langt!

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...