Jump to content

"kjølen falt av" er det mulig??


Fairytale

Recommended Posts

Det var sju like båter med skader i området ved kjølen.

<{POST_SNAPBACK}>

Nettopp, og det er vel utenkelig at alle har vært på grunn……

 

Interessant artikkel, og spesielt interessant at magasinet tør å antyde en årsak. Imidlertid er man forsiktig med videre spekulasjoner hvorfor bunnstokkene eventuelt har sluppet. I dette forum er vel ingen nødt til å ”prostituere” seg, verken for produsenter eller tekniske kontrollorgan, slik at det er legitimt å tenke videre………….

 

Underlagsplatene under kjølboltmutrene bærer karakter av et hjelpeløst provisorium. I utgangspunktet er de selvsagt anbrakt for å fordele belastningen over et større areal enn det som oppnås kun med de runde skivene. Hvorfor er det funnet nødvendig av anbringe disse platene? Er det for få kjølbolter i forhold til laminattykkelsen i skrogbunnen? – Trolig noe i den retningen.

 

En slik underlagsplate må ha den egenskap at kreftene som opptas i platen avtar mot ytterkantene. Hva har man så gjort med platen i midten (4 bolter)? Jo, ved å knekke opp to ”steg” bygger man styrke inn i platen, men denne ”styrkedelen” avsluttes på et uavstivet laminatfelt. Ideelt sett skulle kreftene i platen vært fordelt videre via langskips kraveller for så å opptas i bunnstokkene. Som anbrakt vil platen i stedet, i større grad ta med seg kreftene til ytterkantene og virke som en ”laminatknekker”.

 

En annen ting er bunnstokkene. Den minimale høyden på bunnstokkene er jo kjennetegnende på slike flatbunnede båter og manglende høyde kompenseres med U-profilet. Imidlertid kan det se ut som bunnstokkene med sin glatte finish bare er ”limt” til bunnlaminatet. I den grad bunnstokkene er laminert til bunnen må utførelsen sies å være av slett karakter. Det kan antydes en kant i akterkant på den midtre bunnstokken som muligens er avslutningen av et festende vinkellaminat. Hvis det er slik, avsløres fundamentale feil. Overgang mellom bunnstokk og bunn er for skarp, her vil fibrene i vinkellaminatet knekke. Det er ikke foretatt avtrapning slik at hvert lag i vinkellaminatet har heft både i bunnstokk og i bunnen. Videre synes det eventuelle vinkellaminatet å bestå av sparsomt få lag. Det er også uforståelig at det i så fall lamineres kun noen få cm opp på den lave bunnstokken. At det ikke er en bunnstokk rett i akterkant av kjølen kan man jo også undres over.

 

Videre kan man filosofere over hvordan kreftene i bunnstokkene fordeles videre. På bildene skjuler jo dørken fortsettelsen av bunnavstivningen. Det eneste som med sikkerhet kan sies er at ekstrem liten høyde mellom bunn og dørk gjør det vanskelig å anbringe effektive langskipsbærere for å kunne oppta vertikalkreftene i bunnstokkene.

 

Det er jo snart bare unntaksvis man i dag ser fritidsbåter der dekk og skott er skikkelig laminert til skroget. Hvis det også har blitt slik at styrkedeler i bunnen i større grad bare ”limes” fast, må det være betimelig å stille spørsmålet: Bør seilebåtene bli billigere nå?

 

Det er et paradoks at for båter i CE-kategori A, som i dette tilfellet, har et teknisk kontrollorgan vært inne i bildet og typegodkjent konstruksjonen. Produsenten har ikke vært alene om å sørge for at alle standarder tilfredstilles. Man bør vel imidlertid være klar over at enhver regel eller standard kan være gjenstand for fortolkning – liberal sådan……

Link to post
Share on other sites

Det er jo snart bare unntaksvis man i dag ser fritidsbåter der dekk og skott er skikkelig laminert til skroget. Hvis det også har blitt slik at styrkedeler i bunnen i større grad bare ”limes” fast, må det være betimelig å stille spørsmålet: Bør seilebåtene bli billigere nå?

 

 

Man får det man betaler for. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Are Wiig hos Lunde Båt får ros av båteierne for sitt engasjement, men det er til syvende og sist produsenten som må bære ansvaret for den situasjon båteierne nå befinner seg i. Båteierne savner også oppfølging fra verftet vedr. CE sertifikat som skal utstedes på nytt etter reparasjon.

-----------

 

Lunde Båt må selvsagt bære omkostningene om ikke verftet gjør dette. Det er de som som er ansvarlige for 5 års norsk reklamasjonsrett som importør og eneforhandler i Norge. Generelt står Norske kunder mye sterkere enn i andre europeiske land. De kommer til og tape med glans i en rettsak.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bavaria furter, og trekker seg fra årets båt kåring, grunnet negativ omtale i båtpressen om at båtene deres ramler fra hverandre

 

FURTEPETTER er omtalt her...

 

Svært offensiv holdning, av verftet som kanskje har konstruert, produsert og solgt en av moderne båthistores mest feildimensjonerte båter.. :rolleyes:

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Svært offensiv holdning, av verftet som kanskje har konstruert, produsert og solgt en av moderne båthistores mest feildimensjonerte båter.. :rolleyes:

Ja...dette er virkelig traurig. En ting er å drite seg ut men og så til de grader ikke å ta dette innover seg ligner ingenting. Vitner om svært lav forståelse for kommunikasjon hos enkelte.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Fast 42.... men det er vel ikke Bavaria.... Jeg som hadde fått den oppfatningen her at det kun var Bavria som laget så elendige båter at kjølen ramlet i hytt og vær... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det ikke det da.

Fast 42 er laget i Syd Afrika, har norsk importør i Stavanger(hvis de holder på ennå?)

De har vel truffet en Hval. Det er fryktelig mye hval ute på de sydlige hav for tiden.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...