Jump to content

Zitt lurer på tekniske ting....!

Zitt

Recommended Posts

• 3 uker senere...

I dag lurer jeg på denne ankervinsjen! :yesnod:

Som dere ser er ankerkjettingen festet med en krok med tau i. Det er sikkert lurt det, slik at man ikke risikerer at ankeret ikke ved et uhell eller feil farer ut av seg selv, men........

bilde

....det er måten det er gjort på som får meg til å undre litt.

bilde

Ser dette riktig ut? Det kan vel ikke være slik at ting skal bøyes til side for å få tak i kjettingen, og den saken som er bøyet til side, med den tappen på, er det den som opprinnelig skal hindre ankeret å rase ut av seg selv, og er det den tappen som egentlig skal ned i et ledd i kjettingen?

bilde

Og hvordan skal egentlig dette betjenes når ankeret skal slippes? Må man på forhånd løsne den "vingemutteren" som vi ser ytterst her? Her ser det jo ut som om alt er ute av kurs. Med andre ord, skal noe av dette vekk før man slipper ankeret?

bilde

En annen ting er denne stigen, som er bundet opp med tau.

Hvis jeg trakker på en makrell på bryggen, og havner på sjøen, er stigen grei å ha for å komme seg på land igjen, og det betinger jo at jeg får stigen ned.

bilde

Har ikke "knuteprofessoren" her vært overivrig i jobben? Har denne stigen i det hele tatt mulighet for å falle ned av seg selv, så fremoverlent som den er?

Jeg håper ekspertisen her har noen gode svar. :yesnod::pray:

bilde

Den "plata " som kjettingen har kilt seg bak, er frittfallfunksjonen på vinsjen. (kjettingen skal oppå denne buede plata)

Når du Kjører ut (slipper ankeret) vil den gå "bakover" og løfte kjettingen ut av kabelaret. 

Kjettingen raser fritt over denne plata. Når du da strammer inn kjettingen igjen vil plata gå "framover" og ned.

Kjettingen havner igjen i kabelaret, og kan strammes inn.

Skru lås den store vingemutteren på siden og få løsnet kjettingen. Husk når du setter dette sammen igjen (dersom det ikke 

er noen skevheter) å ikke stamme mutteren for stramt igjen. Det sitter en clutch inne i her som skal sørge for at den slurer dersom ankeret sitter fast, eller at du kjører ankeret helt inn i beslaget  og ikke stopper.

Man får låseklips til slike stiger. http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Ovrig/Klips-for-badestige-2000032576/

Redigert av SoBo (see edit history)

:smiley:   Kanskje du bør flytte sikringstauet/kroken ned på beslaget på badeplattformen.

Så kutter du tauet så det rekker ikke opp og inn imellom kabelaret og frittfall plata.

Er rimelig sikker på at røra på badestigen er 25mm, men det blir ikkeno veddemål  :smiley:

Om du skulle være så uheldig og "ufrivillig" kjøre vinsjen ut, gjør det jo ikke noe om 

ankeret kommer en 30-40 cm ut.

Utgangspunktet var slik på denne vinsjen.

Jeg fikk vekk kjettingen som hadde kilt seg fast, og......

bilde

......og prøvde å kjøre vinsjen med fjernkontrollen.

Den gikk noen få cm tilbake og stoppet så igjen.

Når jeg prøver igjen, så hører jeg bare en tikking inne i systemet, men den går ikke.

Jeg går ut fra at denne buete platen må lengre vekk for at kabelaret skal å tak i kjettingen når den skal inn.

Jeg tror jeg skal gå inn i materien og se hva som dukker opp.

bilde

Jeg prøvde å løsne denne mutteren, men den sitter godt gitt.

Jeg prøvde å slå på den, men hadde bare en skiftenøkkel å slå med.

Kan det tenkes at den har links gjenger?

bilde

Jeg får se hvordan jeg skal få delene fra hverandre, men innover her må jeg vel.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...