Mr_Stian Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Siden jeg har samme båt som deg så må jeg følge denne tråden! Fått en del tips allerede. Blant annet hvor jeg skal plassere den elektriske pumpen! :) Den patenten med drikkevannet var fin. Den skal jeg og få på plass hos meg! :) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 "Litt skitt renser magen." Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zitt Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Den patenten med drikkevannet var fin. Den skal jeg og få på plass hos meg! :) Det er jo mulig at systemet også kan brukes til øl og vin, men husk på promillegrensen! Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Det er jo mulig at systemet også kan brukes til øl og vin, men husk på promillegrensen! Haha! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 14.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 I dag lurer jeg på denne ankervinsjen! Som dere ser er ankerkjettingen festet med en krok med tau i. Det er sikkert lurt det, slik at man ikke risikerer at ankeret ikke ved et uhell eller feil farer ut av seg selv, men........ ....det er måten det er gjort på som får meg til å undre litt. Ser dette riktig ut? Det kan vel ikke være slik at ting skal bøyes til side for å få tak i kjettingen, og den saken som er bøyet til side, med den tappen på, er det den som opprinnelig skal hindre ankeret å rase ut av seg selv, og er det den tappen som egentlig skal ned i et ledd i kjettingen? Og hvordan skal egentlig dette betjenes når ankeret skal slippes? Må man på forhånd løsne den "vingemutteren" som vi ser ytterst her? Her ser det jo ut som om alt er ute av kurs. Med andre ord, skal noe av dette vekk før man slipper ankeret? En annen ting er denne stigen, som er bundet opp med tau. Hvis jeg trakker på en makrell på bryggen, og havner på sjøen, er stigen grei å ha for å komme seg på land igjen, og det betinger jo at jeg får stigen ned. Har ikke "knuteprofessoren" her vært overivrig i jobben? Har denne stigen i det hele tatt mulighet for å falle ned av seg selv, så fremoverlent som den er? Jeg håper ekspertisen her har noen gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 (redigert) Den "plata " som kjettingen har kilt seg bak, er frittfallfunksjonen på vinsjen. (kjettingen skal oppå denne buede plata) Når du Kjører ut (slipper ankeret) vil den gå "bakover" og løfte kjettingen ut av kabelaret. Kjettingen raser fritt over denne plata. Når du da strammer inn kjettingen igjen vil plata gå "framover" og ned. Kjettingen havner igjen i kabelaret, og kan strammes inn. Skru lås den store vingemutteren på siden og få løsnet kjettingen. Husk når du setter dette sammen igjen (dersom det ikke er noen skevheter) å ikke stamme mutteren for stramt igjen. Det sitter en clutch inne i her som skal sørge for at den slurer dersom ankeret sitter fast, eller at du kjører ankeret helt inn i beslaget og ikke stopper. Man får låseklips til slike stiger. http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Ovrig/Klips-for-badestige-2000032576/ Redigert 14.April.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 14.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Tusen takk for svar, SoBo! Jeg må prøve meg frem med ankeret en dag, på grunt vann. Får jeg noen problemer, så kommer jeg tilbake. Det kan virke som om systemet ikke har vært i drift på en stund, er du ikke enig? Jeg får ta et mål slik at jeg får riktig dimensjon på klips til badestigen, står nå på handlelisten! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Kanskje du bør flytte sikringstauet/kroken ned på beslaget på badeplattformen. Så kutter du tauet så det rekker ikke opp og inn imellom kabelaret og frittfall plata. Er rimelig sikker på at røra på badestigen er 25mm, men det blir ikkeno veddemål Om du skulle være så uheldig og "ufrivillig" kjøre vinsjen ut, gjør det jo ikke noe om ankeret kommer en 30-40 cm ut. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 14.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Mottatt og forstått! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Har alltid hengende et tau som såvidt går til vannflata fra badestigen. Den er festet til det trinnet som henger høyest opp (som vel blir det nederste trinnet) når stigen henger oppe for å lett kunne dra ned stigen når en ligger i vannflata. Klips til stigen er nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Mulig jeg ser feil? Men det ser ut som om ankeret er på feil side av ankerrulla? Ankeret skal vel på utsiden av rulla akterover, og ikke mellom båten og rulla slik det ser ut nå? Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Ankeret går jo opp mellom 2 ruller så det er plassert riktig Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
cosmic Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Når jeg skulle prøvekjørte min vinsj i sommer,så hang den seg opp i innover, da var det godt ikke noen lemmer var i nærheten av vinsj/tau. Kunne blitt farlig.finn ut på forhånd hvordan du kan nødstoppe,og pass fingrene. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 14.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 cosmic, jeg får ta en testkjøring en dag jeg er på grunt vann, f.eks. i Ervikane! Husker du nevnte faren for liv og lemmer, så jeg skal stå på trygg avstand med fjernkontrollen! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 (redigert) Hus når du demonterer "vingemutteren" på kabelaret, for å få løs kjettingen så pass på litt. Det er noen plater/skiver (clutch) på baksiden av den store skiven, altså inni der. Så ikke du mister noe i vannet. Redigert 15.April.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Ja, det skal jeg passe på! Det er vel ikke noen fjærer, som kan komme susende ut, inni der også vel? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Hvordan gikk det med vinsjen din Zitt ? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Jeg har ikke fått sett på den enda, men den står øverst på listen! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 18.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Utgangspunktet var slik på denne vinsjen. Jeg fikk vekk kjettingen som hadde kilt seg fast, og...... ......og prøvde å kjøre vinsjen med fjernkontrollen. Den gikk noen få cm tilbake og stoppet så igjen. Når jeg prøver igjen, så hører jeg bare en tikking inne i systemet, men den går ikke. Jeg går ut fra at denne buete platen må lengre vekk for at kabelaret skal å tak i kjettingen når den skal inn. Jeg tror jeg skal gå inn i materien og se hva som dukker opp. Jeg prøvde å løsne denne mutteren, men den sitter godt gitt. Jeg prøvde å slå på den, men hadde bare en skiftenøkkel å slå med. Kan det tenkes at den har links gjenger? Jeg får se hvordan jeg skal få delene fra hverandre, men innover her må jeg vel. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Ja du ser at det ikke er linet. Prøv med et rør på mutteren, eller en plast hammer. Tror ikke dette er links gjenger. Ta en sjekk på de gjengene du ser ytterst på "mutteren" Zitt, så ser du hvem vei gjengene går. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 18.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Jeg synes ikke det ser ut som links gjenger, selv med det lille vi ser der. Er du ikke enig? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Synes det er vanskelig å se jeg. Har nå vært borte i å skru på disse men husker ikke i farta. Sikkert lett å se, når man ser på mutteren. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gabi Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Noen har vært ute for tilsvarende før Zitt! Du kan lese følgende tråd, gjerne siste innlegg først! Normale gjenger og rå makt ble løsningen i dette tilfellet! https://baatplassen.no/i/topic/2659-demontering-av-ankervinsj/ Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Takk for tips, nopain99! Sitat: Siden mutteren skal løsnes samme veg som vinsjen trekker kjettingen inn var det umulig å skru den av! Sitat slutt. Sett fra muttersiden så går kabelaret med klokken når kjettingen går inn. Og hvis mutteren skal løsnes samme veien, så er det vel links gjenger da. Er det riktig oppfattet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.