Lunde14 Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Ville gått for Nevermind sitt forslag og undersøkt lit om det ikke er mulig og demonter og ta ut hele peile røret, det pleier og være en grei sak på de fleste motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Ville gått for Nevermind sitt forslag og undersøkt lit om det ikke er mulig og demonter og ta ut hele peile røret, det pleier og være en grei sak på de fleste motorer. IMO er det her det eneste stedet denne slangen kan sitte fast Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Etter det jeg kan huske sitter peilerøret kun festet med en skrue oppe ved varmeveksleren. Skru ut den og trekk røret rett opp. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Nej nej ta inte ut motor. Lossna olljetråg på undersidan och ta det den vägen. Jag har prövat på samma motor. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Orket ikke lese alt. Slangen min satt litt fast på en 5.0l v8. Dro mens jeg vridde å den kom. Disse sugeslangene er som regel armerte å du har nok fått en bøy eller sitter fast i sila. Litt makt nå da mann ? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 (redigert) Sett en spiker i slangen, sett slangen i chucken på en batteri-drill. Kjør sakte rundt mens du drar bakover. Evt er oljerør av neste. Redigert 28.Mars.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 29.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 :-) da var slangen ute. Løsningen var å fjerne peilepinne røret, kappe plastslangen ca 10 cm over resten av peilepinne røret og bruke peile pinne til å stappe ned i plastslange. Med jobbing, noen ukvemsord og lirking løsnet plastrøret og hele kom ut. Det var en del små sår/hakk i plast slangen men ingen biter som manglet. Nå er jeg mildt sagt livredd å bruke denne metoden igjen men ser ingen andre valg for å ut oljen, hva gjør dere ? Tusen takk for hjelpen og støtten dere har gitt meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Noen ukvemsord pleier alltid å hjelpe, og som nordlending kunne jeg sikkert hjulpet deg med noen saftige gloser, men det glemte jeg i farten. Godt det ordnet seg for deg :-) Jeg har selv kjent at slangen møter motstand når den skal trekkes opp, men det har ikke vært så ille at jeg ikke har fått den opp uten å ta så alt for hardt i :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Hyggelig det løste seg. den har nok kilt seg i motorblokken. Du må bruke samme metode, men bruk en tynnere slange neste gang. Personlig kjører motorene til ca 60 grader (med vilje ikke helt varme). Da er oljen ganske lettflytende og det er bare å sette i gang å pumpe ut. Jeg bruker en slange som glir greit inn og ut av peilehullet. Så må man leve med at en liter til 1,5 kommer aldri opp. Det er største minuset med å suge opp. Bunnpannene er heller ikke konstruert slik at det finnes en naturlig dump som siste oljerest vil samle seg i og dermed dytte sugeslange dit. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Har ikke denne motoren hull nederst bak på høyresiden av motor med evnt rør opp til topp for og tappe av olje med pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 29.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Boble65, motoren har et rør som skal brukes til oljeskift, får ut ca 4 liter av de 12 som motoren har. Riktig nok får jeg ca 1 liter med filter :-) Rart Volvo ikke har en løsning får dette. Jeg tror om motoren blir tatt ut en gang skal jeg montere i panne en liten tilkobling for oljebytte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Sjekk lenge på peilepinnerøret. Eg setter bare suget rett på toppen av peilerøret. Det er godt nok. På min maskin får eg ikkje opp meir en ein dl eller to ekstra dersom eg stapper sugeslange ned til bunn. Så røret går ganske til bunn. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jori Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Båtfyren, jeg tar ut ca. 9,5 liter av de 11 som mine 41B har. Dette er på vannet, for da vinkler motorene seg ca 10-15 grader bakover, ergo samler oljen seg i den bakerste delen av bunnpannen. Også jeg har eget hull for å tømme olje, men bruker ikke det, Går igjennom peilepinnen og ned. På mine B stopper peilepinnerøret i motorblokken, er ikke gjennomgående, regner med at det er det samme for deg? Sikkert noen forandringer på 40 og 41, derfor jeg ikke vil uttale meg skråsikkert. Men viktig at du har varm motorolje, ellers vil slike sugepumper fungere heller dårlig Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Et tips for oljebytte; ta av påfyllingslokket etter å ha kjørt motoren varm. Slå et par hull på oljefilteret hvis det er montert med toppen opp, da renner oljen fort ned i bunnpannen. Etter å ha ført sugerøret ned i peilepinnen, tett det med tape e.l. mellom sugerøret og peilepinnen slik at det ikke suger falsk luft. Jeg fikk opp 9 1/2 liter av 10 liter olje ved bruk av vakumpumpe på min motor, Yanmar290 6LPA. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 -VP har løst dette på D- motorene ved at det er en egen slange man kobler pumpa til. Så sa bruker man ikke peilehullet i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Jeg benytter samme metode som Sæbø og Dykker.Legger litt tape rundt enden av sugeslangen slik at den blir tykkere og tetter godt når jeg putter den ned i peilerøret. Til slutt et par runder med tape rundt overgangen mellom røret og slangen - og pump i vei! Jeg får opp ca like mye olje med denne metoden som å dytte sugeslangen helt til bunns i peilerøret. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 (redigert) Henger meg på de over. Skift olje på vannet+ temp på olja+av med lokk. Bruker både pumpe som deg + vakuumsug. Med vakuumet mater jeg sugerøret opp og ned og hører når det slurper(tomt) ca 9,5+filter på AD41P. Bruker en mye stivere blå slange enn orginalt. Denne bruker jeg til å suge fra bunnen av dieseltank også(styres rundt og suger i tankbunn) Redigert 29.Mars.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Litt sent kanskje - men apropos alle tipsene om å prøve å tre en ståltråd (og peilepinnen ble vel faktisk brukt til slutt?) ned røret, jeg har tidligere kjøpt denne: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/oppsug-av-spillolje/olje-vaskeskiftpumpe-192056/ - og der følger det faktisk med en ståltråd som passer inn i en av slangene. Jeg har alltid undret meg over hva den ståltråden skal være godt for... :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
arnearmoa Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Søk litt rundt på forumet her. Det har vært flere i samme situasjon. Mener å huske at peilerøret er forlenget med en "slangeskjøt" der det går inn i blokka. Vet ikke om det er til hjelp... Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Sorry. Hadde ikke lest hele. Fokus har vel endret seg til hvordan man skal unngå tabben. Andre har allerede vært inne på løsningen. Bruk peilerøret som sugerør. Det når visst helt i bunn. Bare skjøt deg videre på en eller annen måte. Jeg har en 14 liters PELA pumpe, der kan jeg bruke gummi-delen fra en av de andre plastrørene som kom med pumpa som skjøtemuffe. Ingen teip eller triks nødvendig. Peilerøret på min Yanmar går ut under bunnpanna og opp på utsiden av blokka. Da får man iallfall ut det meste. Her er en tilsvarende tråd, som bl.a. inneholder noen bilder. https://baatplassen.no/i/topic/61383-vp-tamd41a-slange-for-tømming-av-olje-har-satt-seg-fast/ Har vært flere tråder med samme problem med VP motor, trur eg... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.