Jump to content

VP TAMD41A: Slange for tømming av olje har satt seg fast


Kompismannen

Recommended Posts

Har to stk VP TAMD41A motorer i båten og kjørte en tur idag for å fylle diesel og varme motorene før

tømming av olje. Kjøpte en slik oljepumpe sak (se link nedenfor) hos Biltema her om dagen

og kjørte slangen ned slik jeg gjorde ifjor. Røret kom nedi bunnpannen slik det skal og jeg

fikk sugd ut all olja. Når røret skulle opp var det bum stopp. Røret går opp og ned, men på vei

opp sopper det. Virker nesten som at det kanskje har smeltet litt i enden slik at det har blitt

en kant som hekter seg på vei opp. :headbang:

 

Gode råd settes pris på og jeg er dessverre redd motoren må ut slik at man får tatt av bunnpanna

og trukket ut røret. Det skal sies at jeg forsøkte å dra røret med makt slik at det strakk seg

og røk til slutt. Nå har jeg fjernet peilepinne-røret og plastslangen henger ut og opp av motorblokka

på ovensiden av bunnpanna. Røret går fremdeles fin opp og ned, så det sitter forsåvidt ikke fast.

 

Hvis motoren antageligvis må ut, er det noen som har formening om pris, vt hvor dette kan gjøres rimelig?

Motoren må i såfall kobles fra, løftes ut, bunnpanna demonteres, røret fjernes og alt monteres på plass igjen.

 

Noen som har vært borti lignende?

 

 

Har jeg evt en mulig sak ift Biltema? :discuss:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82772

Link to post
Share on other sites

Du har lirket,vridd og dratt i timesvis? Litt usikker på peilepinne rør patenten din,men har du plastrør som er festet på et metallrør som går inn i bunnpanna el blokka? da kan du muligens slippe unna med å løsne dette,da burde sugerøret følge med ut.

 

Er det over hodet ikke plass til å skru løs og senke bunnp ned? Du trenger bare en liten sprekk for å fiske ut slangen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har løsnet peilepinne-røret, men opp fra blokka stikker det et nytt kort rør som ser ut til at det ikke kan demonteres.

Jeg har dratt med makt lirket og knotet, men det sitter dønn. Dvs slangen går opp og ned, men stopper plent på vei opp

på samme sted. Jeg er redd det er skikkelig tuklete å få løsnet bunnpanna rundt omkring og få lirket ut røret. :headbang:

 

Jeg er redd enden på slangen har smeltet litt og at det har blitt en form for kant som henger fast på vei opp.

Redigert av Comicguy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan toppen av peilerøret ser ut på VP, men dette er ikke første gangen (ikke andre gangen heller) at jeg hører om folk som har fått dette problemet. De potensielle konsekvensene er så store at jeg tør ikke å putte noe sånt nedi peilerøret på min Yanmar. Jeg har en PELA PL14 fra Maritim, og der kunne jeg låne den svarte startgummien fra et av de medfølgende rørene og tre over toppen av peilerøret. Så stakk jeg hoved-røret til Pela-pumpa inn i den og pumpet ivei. Det fungerte veldig bra. Helt tett og ingen problemer med å få opp oljen selv om jeg ikke hadde varmet opp motoren.

 

Ikke så mye hjelp i dette innlegget heller, beklager.....

Link to post
Share on other sites

Kan tenke meg at når du fører slangen ned peilerøret,vil den bøye seg når den kommer ned for enden på røret.Når du skal trekke slangen opp,er det mulig at den kan "skjære"seg fast i enden på røret hvis der er en skarp kant.Prøv å stikk en stiv ståltråd (feks. en tykk stiv autogen sveisetråd) helt til bunns i slangen,så slangen får rette seg ut,prøv da om du kan lirke det opp.Bare et forslag.Lykke til. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Prøv å stikk en stiv ståltråd (feks. en tykk stiv autogen sveisetråd) helt til bunns i slangen,så slangen får rette seg ut,prøv da om du kan lirke det opp.

Testet faktisk dette. Har en annen litt mindre pumpe jeg bruker til å suge opp vann og andre ting. I en av slangene til denne er det en tynn ståltråd-sak

som jeg tredde nedi slangen som sitter fast. Ståltråden kom hel i bunn og jeg hørte den skrapet mot bunnpanna. Det hjalp dessverre

ikke å å dra med denne inni.

 

Jeg holder en ørliten knapp på å forsøke å løsne bunnpanna og fiske ut røret. Sjekket sprengskisser og vi snakker 30 skruer som holder

bunnpanna oppe. Tipper det er no dritt å komme til for å løsne disse. Jeg vet ikke hvordan pakningene her er laget, men dersom det er

papplignende, så regner jeg med at denne ryker og ny pakning også må monteres. :puke:

Link to post
Share on other sites

Hva om du lager en liten krok i enden på ståltråden,som du trer gjennom plastslangen,som igjen hekter seg i enden av slangen.Da kan du bruke mer kraft på å dra den opp,dra og vri-lirke-lirke--.Jeg ville førsøkt noen timer med "lirking" før jeg gikk løs på bunnpanna. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Volvo 31 og 41 motorer har vel eget sugerør utenom peilerøret?

Så. suge gjennom peilerøret var vel feil i utgangspunktet.

Men, når skaden først er skjedd, tviler på om å løsne bunnpanna er en god ide.

Tror det ender opp i oljelekkasje. Du får ikke skiftet pakningen uten å ta den helt av.

Oljepumpen stopper det forsøket.

Link to post
Share on other sites

Har en annen litt mindre pumpe jeg bruker til å suge opp vann og andre ting. I en av slangene til denne er det en tynn ståltråd-sak som jeg tredde nedi slangen som sitter fast. Ståltråden kom hel i bunn og jeg hørte den skrapet mot bunnpanna.

Kan du ikke bruke en lignende slange (helst ikke plastik) for å blåse varmluft (varmluftpistol) ned i de siste par cm av av slangen ?

For å myke opp "klumpen" i enden av den, samtidig som du drar i den ytre slangen. I teorien bør da bare nederste enden bli skikkelig myk.

Link to post
Share on other sites

hvor gikk suge-slangen ned i motoren? Peile-hullet? Påfyllingslokket?

Stakk suge-slangen i peilerøret ned i bunnpanna.

 

 

Volvo 31 og 41 motorer har vel eget sugerør utenom peilerøret?

Dette var jeg i såfall ikke klar over. Hvorfor skulle det være et eget rør for dette?

 

 

Tror det ender opp i oljelekkasje. Du får ikke skiftet pakningen uten å ta den helt av.

Oljepumpen stopper det forsøket.

Jeg fikk sugd opp all olja, men slangen ville ikke opp igjen. Dersom pakningen er

gummi-aktig så vil den vel holde?

Link to post
Share on other sites

Volvo 31 og 41 motorer har vel eget sugerør utenom peilerøret?

Så. suge gjennom peilerøret var vel feil i utgangspunktet.

Det er et eget sugerør på disse motorene, det er riktig. Men jeg får ikke ut mere enn drøyt halvparten av olja gjennom det på min 41-motor ihvertfall. Jeg bruker akkurat samme metode og utstyr som Comicguy for å få ut mest mulig olje. Men jeg ikke hatt slike problemer, og håper det løser seg på en eller annen måte.

Link to post
Share on other sites

Det er et eget sugerør på disse motorene, det er riktig.

 

Har selv en 41p motor,der er ikke eget sugerør,som jeg vet om. Hadde oljeskift på motorverksted en gang,da koblet de bare vakumslangen på toppen av peilerøret.Da må nødvendigvis dette gå helt til bunn av bunnpanna.Hvis du mener det er ett eget sugerør,hvor sitter det itillfelle? Nå går der 2 paralelle tråder ang.oljeskift :confused:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill. Etter å ha lest den andre tråden med liknende problem og tittet på sprengskisser

har jeg kommet fram til at "sugerøret" må ha smeltet litt og hekter nå i enden av røret (rød sirkel). (knabbet bilder fra en annen tråd)

volvo_kad42_underside.jpg

 

 

Selve peilepinnerøret har jeg fjernet og sitter nå med sugerøret hengende ut av et rør i blokka i sirkelen på bildet.

volvo_kad42_peilepinne.jpg

 

 

Dessverre så har jeg allerede forsøket å trekke ut sugerøret med makt og det røk av ca 20cm utenfor blokka.

Røret har allerede strukket seg en del, slik at jeg nok er litt usikker hvor mye "styrke" som er igjen.

Samtidig synes jeg det kan være fristende å teste med å kjøre motoren skikkelig varm for å håpe at

jeg kan trekke den opp igjen. Likevel føler jeg meg ikke trygg på hva som skjer med sugerøret

når motoren kjøres varm. :crazy:

Redigert av Comicguy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...