Jump to content

Har jeg D... meg ut ?


båtfyren

Recommended Posts

:-)  da var slangen ute. Løsningen var å fjerne peilepinne røret, kappe plastslangen ca 10 cm over resten av peilepinne røret og bruke peile pinne til å stappe ned i plastslange. Med jobbing, noen ukvemsord og lirking løsnet plastrøret og hele kom ut. Det var en del små sår/hakk i plast slangen men ingen biter som manglet.

Nå er jeg mildt sagt livredd å bruke denne metoden igjen men ser ingen andre valg for å ut oljen, hva gjør dere ?

 

Tusen takk for hjelpen og støtten dere har gitt meg :-)

Link to post

Noen ukvemsord pleier alltid å hjelpe, og som nordlending kunne jeg sikkert hjulpet deg med noen saftige gloser, men det glemte jeg i farten.  Godt det ordnet seg for deg :-)  Jeg har selv kjent at slangen møter motstand når den skal trekkes opp, men det har ikke vært så ille at jeg ikke har fått den opp uten å ta så alt for hardt i :-)

Link to post

Hyggelig det løste seg. den har nok kilt seg i motorblokken. Du må bruke samme metode, men bruk en tynnere slange neste gang. Personlig kjører motorene til ca 60 grader (med vilje ikke helt varme). Da er oljen ganske lettflytende og det er bare å sette i gang å pumpe ut. Jeg bruker en slange som glir greit inn og ut av peilehullet. Så må man leve med at en liter til 1,5 kommer aldri opp. Det er største minuset med å suge opp. Bunnpannene er heller ikke konstruert slik at det finnes en naturlig dump som siste oljerest vil samle seg i og dermed dytte sugeslange dit.

Link to post

Båtfyren, jeg tar ut ca. 9,5 liter av de 11 som mine 41B har. Dette er på vannet, for da vinkler motorene seg ca 10-15 grader bakover, ergo samler oljen seg i den bakerste delen av bunnpannen. Også jeg har eget hull for å tømme olje, men bruker ikke det, Går igjennom peilepinnen og ned. På mine B stopper peilepinnerøret i motorblokken, er ikke gjennomgående, regner med at det er det samme for deg? Sikkert noen forandringer på 40 og 41, derfor jeg ikke vil uttale meg skråsikkert.

 

Men viktig at du har varm motorolje, ellers vil slike sugepumper fungere heller dårlig

Link to post

Et tips for oljebytte; ta av påfyllingslokket etter å ha kjørt motoren varm. Slå et par hull på oljefilteret hvis det er montert med toppen opp, da renner oljen fort ned i bunnpannen. Etter å ha ført sugerøret ned i peilepinnen, tett det med tape e.l. mellom sugerøret og peilepinnen slik at det ikke suger falsk luft. Jeg fikk opp 9 1/2 liter av 10 liter olje ved bruk av vakumpumpe på min motor, Yanmar290 6LPA.

 

 

 

Link to post

Jeg benytter samme metode som Sæbø og Dykker.
Legger litt tape rundt enden av sugeslangen slik at den blir tykkere og tetter godt når jeg putter den ned i peilerøret. Til slutt et par runder med tape rundt overgangen mellom røret og slangen - og pump i vei!
 

Jeg får opp ca like mye olje med denne metoden som å dytte sugeslangen helt til bunns i peilerøret.

Link to post

Henger meg på de over. Skift olje på vannet+ temp på olja+av med lokk. Bruker både pumpe som deg + vakuumsug.

Med vakuumet mater jeg sugerøret opp og ned og hører når det slurper(tomt) ca 9,5+filter på AD41P. Bruker en mye stivere blå slange enn orginalt. Denne bruker jeg til å suge fra bunnen av dieseltank også(styres rundt og suger i tankbunn)

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post

Litt sent kanskje - men apropos alle tipsene om å prøve å tre en ståltråd (og peilepinnen ble vel faktisk brukt til slutt?) ned røret, jeg har tidligere kjøpt denne: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/oppsug-av-spillolje/olje-vaskeskiftpumpe-192056/ - og der følger det faktisk med en ståltråd som passer inn i en av slangene. Jeg har alltid undret meg over hva den ståltråden skal være godt for... :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Sorry. Hadde ikke lest hele. Fokus har vel endret seg til hvordan man skal unngå tabben. Andre har allerede vært inne på løsningen. Bruk peilerøret som sugerør. Det når visst helt i bunn. Bare skjøt deg videre på en eller annen måte.

Jeg har en 14 liters PELA pumpe, der kan jeg bruke gummi-delen fra en av de andre plastrørene som kom med pumpa som skjøtemuffe. Ingen teip eller triks nødvendig.

Peilerøret på min Yanmar går ut under bunnpanna og opp på utsiden av blokka. Da får man iallfall ut det meste.

 

Her er en tilsvarende tråd, som bl.a. inneholder noen bilder. https://baatplassen.no/i/topic/61383-vp-tamd41a-slange-for-tømming-av-olje-har-satt-seg-fast/

Har vært flere tråder med samme problem med VP motor, trur eg...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...