Stradivarius Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Jeg må si meg enig med tobixen her, rent bortsett fra at jeg mener han burde skrevet 0 - 15 menneskeliv per år på landsbasis. Vi har ikke noe godt grunnlag for å tro at et vestpåbud vil redde noen menneskeliv i det hele tatt. For at vestpåbudet skal redde et menneskeliv, må dette være et menneske som ikke vil bruke vest for å redde sitt eget liv, men som vil bruke vest for å slippe et forelegg. Jeg tror ikke det er så mange av disse og det betyr at det ikke nødvendigvis omkommer noen av dem hvert år uten et vestpåbud. Dessuten er det fullt mulig for de mest uvørne å omkomme på sjøen selv om de bruker vest. Jeg vil også på det sterkeste advare mot å tenke at "hvis det kan redde minst ett menneskeliv, så er det verdt det". Det er ikke slik verden fungerer. Hadde det vært det, ville det ikke blitt vedtatt et påbud om bruk av vest, det ville blitt vedtatt et forbud mot bruk av båt, ettersom det ville reddet enda flere menneskeliv. Dette handler om å veie fordeler og ulemper mot hverandre. I trafikken drepes det rundt 200 mennesker hvert år i Norge og det er mye mer akseptabelt enn å forby motorisert ferdsel. Vi vet at folk dør av røyking, men det er likevel tillatt å omsette og nyte tobakk og det finnes utallige slike eksempler som viser at et menneskeliv faktisk ikke er verdt allverden. Link to post
Lingefan Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 (redigert) Har et spørsmål. En nesten helt ny båt med utenbordsmotor har oppgitt følgende info i tekniske spesifikasjoner i instruksjonsboken som ligger ombord: LH: 782cm Lengde eksludert motor: 806cm Lengde inkludert motor: 839cm Har lest meg opp på lovteksten og det står bare at båt med lengde under 8 meter er det påbud med godkjent flyteplagt. Det står ikke hvordan lengden måles noe sted i loven. Kan denne båten tolkes å være over eller under 8 meter? I mine øyne heller jeg mot å se på tallet for lengde ekskludert motor. For LH betyr ikke det Length Hull? Altså skroglengde? Redigert 8.August.2022 av Lingefan (see edit history) Lingefan Link to post
nomen Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 Det står at kravet til vest gjelder båter med lengde under 8 meter. Står det at båten er 806 cm lang i båtens dokumenter så må en vel kunne stole på det? Har du målt den selv, og sjekket? Om det er slik at båten er i grenseland, ville jeg registrert den i småbåtregisteret som over 8 meter lang, det samme hos forsikringen. Da har de blåkledde lite å fare med om du blir stoppet. Den vestreglen er jo så toskete allikevel, har liten respekt for slike "poitisk korrekte" regler. Blir litt det samme med 50 knopsreglen for høyhastighetsbevis. Tenker vi etterhvert ser nye båter blir oppgitt til 49 knop toppfart. Målt med den "slappeste" propellen man kan sette på, problem løst?? Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lingefan Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 (redigert) nomen skrev for 7 timer siden: Det står at kravet til vest gjelder båter med lengde under 8 meter. Står det at båten er 806 cm lang i båtens dokumenter så må en vel kunne stole på det? Har du målt den selv, og sjekket? Om det er slik at båten er i grenseland, ville jeg registrert den i småbåtregisteret som over 8 meter lang, det samme hos forsikringen. Da har de blåkledde lite å fare med om du blir stoppet. Den vestreglen er jo så toskete allikevel, har liten respekt for slike "poitisk korrekte" regler. Blir litt det samme med 50 knopsreglen for høyhastighetsbevis. Tenker vi etterhvert ser nye båter blir oppgitt til 49 knop toppfart. Målt med den "slappeste" propellen man kan sette på, problem løst?? Jeg ringte faktisk sjøfartsdirektoratet for å få de til å svare, de kunne ikke svare pp stårnde fot og måtte komme tilbake til meg. Men ja tanken har slått meg, jeg kan sende inn 806cm til båtregisteret. Jeg sjekket småbåtregisteret og der står det ikke cm i lengden, men i småbåtregisteret bruker de fot. jeg har unsett tallet i instruksjonsboken og kan dermed si at jeg er i god tro. Sjøfartsdirektoratet sa at de opererer med begreper LOA (Length over all), men de sa at ting som kan tas bort med skrutrekker, inkludert en påhengsmotor, ikke regnes i lengden. Det visste jeg for så vidt allerede, men spørsmålet er vel om det er Lengde eks motor på 806cm eller LH 782cm som er båtens lengde. Det kan jo fort vøre like rett begge deler. Vedrørende 50 knops grensen sier flere av produsentene jeg har snakket med at de må sende inn lister til riktig etat, og at det derfor ikke hjelper at båten bytter propell og går tregere i virkeligheten, men at det er oppgitt knop som teller. Redigert 9.August.2022 av Lingefan (see edit history) Lingefan Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn