Roald Sagmyr Startet 29.Mars.2015 Del på Facebook Startet 29.Mars.2015 (redigert) Alle med båter under 8 meter må bruke vest i fart, Har en HUWA 26 fot allså under 8m Hva kan jeg gjøre, mangler 8 cm,? kan jeg støpe fast badeplattformen eve baug spyd, noen som har greie på dette ? hvis noen med huwa 26 er intrisert har jeg støpeform til badeplattform som er meget detaljert. kommer til å bli ett hett tema dette Redigert 29.Mars.2015 av Roald Sagmyr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Det blir helt klart ett hett tema. Ett dårlig gjennomtenkt vedtak. Skulle de stoppe deg, vær bastant, be de ta fram målebåndet og bevis! Da får de ihvertfall jobbet litt for pengene enn må ut med. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
navid Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Ja, interessant problemstilling dette. Hva med hekkaggregatet som stikker ut bak? det må vel også tas med i målingen? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 (redigert) Er vist noen som synes det er sååå plagsomt å bruke redningsvest på sjøen at de planlegger å støpe ekstra lengde på båten for å slippe unna påbudet... Redigert 29.Mars.2015 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 (redigert) Drev teller vel ikke. Samme lengde på båter uavhengig om de har aksel, vannjet, vanlig drev, eller Arneson drev. Men her i europa er jo lengden normalt med badeplatform (derav andre navn på båtene her og i USA. Min er en 300 i USA, men 335 her). Så med lengre "integrert" platform så er det vel bare å oppgradere registreringen av båten. Men koster jo litt om den f.eks. er registrert i NOR. Samme med baugspyd. Vet jo noen båter er målt med baugspyd. Men det er kanskje avhengig av hvordan baugspydet er konstruert? (støpt inn, eller beslag?). Edit: Hehe, tenker de med båt rett over 8m smiler bredt. Deres båtene hopper jo helt klart en del hakk opp på ønskelistene til mange folk kontra båter rett under Redigert 29.Mars.2015 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Roald Sagmyr Svart 29.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 tekniske kontrollorganet IMCI, International Marine Certification Institute, slår fast at det er ISO-standarden 8666 som gjelder. På det tørre fagspråket betyr det at all relevant informasjon om båtlengde, her snakker vi om skrogets lengde (LH), finnes i Norsk Standard-EN ISO 8666, mindre fartøy – Hoveddata.Mål det som er fastKort fortalt er skroglengden den nøyaktige avstanden mellom den fremste og bakerste del av skroget på båten. Skrogets lengde (LH) omfatter alle såkalte strukturelle og faste deler av båten. I lengdeberegningen skal du ikke ta med deler som kan demonteres uten at det har konsekvenser for konstruksjonen. Eksempler på det er baugnebb, pulpitt og beslag på akter- og forstevn, ror, hekkaggregater, utenbordsmotorer og påmontert badeplattform.Har du en båt fra 1998 eller nyere skal slike informasjoner finnes i brukerhåndboka.Etter at Stortinget tirsdag vedtok endringen i Småbåtloven har det ikke manglet på kommentarer på sosiale medier. Mange applauderer loven, andre rister på hodet og henviser mangel på logikk. For slik loven er formet er det altså ikke krav til flyteplagg for noen, heller ikke barn, i båter fra 8.01 meter og over, mens det er påbudt i båter på 8.0 meter og under. Det flyr mange RIB-er, daycruisere og skjærgårdsjeeper, som er litt over åtte meter lange, i 40-50 knops fart i skjærgården... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Det er vel fortsatt krav om at det skal finnes egnet flyteplagg til alle ombord for båter over 8 meter, men ikke krav om at de skal være på? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Einsereier Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 BRUK VEST! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Snålt at det skal være såpass motstand mot at man ønsker å ivareta de minste og svakeste og oftest de minst erfarne som dupper utpå fjorden blandt større skuter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roald Sagmyr Svart 29.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Nå må du slutte å tulle Rune, din båt er jo mye mer en 8 meter, vi snakker her om saktegående snekker som kjører i 5 knop, skall dama ligge å sole seg i vest, i 30 grader, det blir nok noen fine tegninger på kroppen da, det bør jo henge sammen med antall (knop ) eksempel 12 knop, det må jo henge på greip. jeg mener jo ikke 10 fot med 20 hk, selfølgelig skall de ha vest, og det har de jo også, de fleste som drukner har smekken oppe, de kjører vel ikke da eller........,,,, ? Sitér dette innlegget Link to post
Hvalen Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Trist å høre at påbud om redningsvest ble realitet. Det er latterlig dumt. Massefolk på det norske storting som vel aldri har hatt egen båt, er frustrert , forbannet og holder nesten på og klikke. "Vegen til helvete er brolagt med gode intensjoner." Sitér dette innlegget Link to post
Roald Sagmyr Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 Fra 1. juli neste år gjelder nye regler for bruk av vest i fritidsbåter Sitér dette innlegget Link to post
båtmann87 Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Heisann. Jeg har selv en huwa 26. Jeg har den gamle tegningen på båten og der står det att lengden på båten er 800cm. Dette skal Være tegningen ifra produsent. Redigert 5.April.2015 av båtmann87 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtmann87 Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Redigert 5.April.2015 av båtmann87 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Alle med båter under 8 meter må bruke vest i fart, Har en HUWA 26 fot allså under 8m Hva kan jeg gjøre, mangler 8 cm,? kan jeg støpe fast badeplattformen eve baug spyd, noen som har greie på dette ? hvis noen med huwa 26 er intrisert har jeg støpeform til badeplattform som er meget detaljert. kommer til å bli ett hett tema dette Ny regel som ingen har fått med seg? "Egnet flyteutstyr" er ordlyden, det være seg flyteplagg, seilvest, redningsvest eller noe annet man kan påstå er egnet. Ingen konkrete krav til "vest" forstått som godkjent seilvest/redningsvest. Er det ikke på sin plass å skjønne konkret hva loven sier før man går til konkrete tiltak? Men for all del, en kan ta på seg en svær oransje redningsvest med stor krave pluss overlevingsdrakt og oppfylle loven. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Trist å høre at påbud om redningsvest ble realitet. Det er latterlig dumt. Massefolk på det norske storting som vel aldri har hatt egen båt, er frustrert , forbannet og holder nesten på og klikke. "Vegen til helvete er brolagt med gode intensjoner." Du anser det som et rimelig krav at alle med stemmerett på Stortinget må oppfylle konkrete krav relatert til hva de stemmer på? Feks at alle som stemte på denne loven må ha egen båt? :-D Dra opp noen flere eksempler da. Kun innvandrere på Stortinget som får stemme hvis utlendingsloven skal endres? Hehe. Hørt om "representativt demokrati"? Ditt forslag er en radikal omlegging av hele demokratiet, og ikke i en positiv retning. ------------------- Alle de store interessorganisasjonene for sjø og båtliv ble hørt (dvs du ble hørt, men kanskje du ikke engasjerer deg gjennom din organisasjon og dette gikk deg hus forbi?). Så satt regjeringen (som du/vi har stemt frem og utgår fra Stortinget ut fra hvordan stemmene har fordelt seg) seg ned og laget et lovforslag som Stortinget (som du/vi har stemt frem) stemte på. Litt sent å klage nå. Men om det skal gjøres så husk riktig adresse, din interesseorganisasjon og selvsagt den sittende regjering. -------------------- Dog er nok kravet om eierskap i båt for å kunne stemme i overkant søkt, vil jeg tro. En veldig enkel løsning er å ta på et flyteplagg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Nå må du slutte å tulle Rune, din båt er jo mye mer en 8 meter, vi snakker her om saktegående snekker som kjører i 5 knop, skall dama ligge å sole seg i vest, i 30 grader, det blir nok noen fine tegninger på kroppen da, Stoppe båten og ligge og drive er da fint? Eller hive anker en fin plass. Eller ligge i båsen og sole seg for den saks skyld. Syns ikke "tegninger på kroppen" er et veldig vektig argument mot å øke sikkerheten i åpne småbåter. Men ser jo forsåvidt at det er et lite poeng hvis man ikke er i stand til å stoppe båten på noen som helst måte for å ligge i ro. Om man har ankret/fortøyd så kan man jo skjenke seg litt også. Dama blir brun, du blir "brun" så kjører dama båten hjem. To fluer i en smekk! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Å bli gammel er ikke noe spesielt, det kommer av seg selv. Selv har jeg rukket å bli gammel nok til at jeg husker en tilsvarende diskusjon omkring påbudet om bilbelte Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Vanntett Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Vest og bilbelte kan ikke sammenliknes. Bilbelte redder tusenvis av mennesker fra død og skader hvert år. Vestpåbudet, slik det er utformet i dag, vil i beste fall kunne redde kanskje ett par personer pr år? Altså hvis alle følger reglene.. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Skulle de stoppe deg, vær bastant, be de ta fram målebåndet og bevis! Da får de ihvertfall jobbet litt for pengene enn må ut med. Ækkesån det vil funke. Purken vil ilegge deg et forelegg basert på egne vurderinger av båtlengde mv. Så blir det opp til deg om du vil godta forelegget når det kommer eller om du vil anke. Anker du er det du som må bevise at båten er over 8 meter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
båtmann87 Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Ville vel tru att grensa da går på 7999mm så lenge det står under 8m i lovteksten? Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 For slik loven er formet er det altså ikke krav til flyteplagg for noen, heller ikke barn, i båter fra 8.01 meter og over, mens det er påbudt i båter på 8.0 meter og under. Det flyr mange RIB-er, daycruisere og skjærgårdsjeeper, som er litt over åtte meter lange, i 40-50 knops fart i skjærgården... Nå må du ikke komme med uriktig informasjon som kan skake opp alle med båter på 8.00 meter da! Loven påbyr bruk av flyteplag (populært kalt vest selv om det strengt tatt finnes andre egnede flyteplagg også) underveis i båter under 8 meter. En båt på 8.00 meter ikke under 8 meter og påpbudet gjelder følgelig ikke for båter på 8.00 meter. Sagt på en enkel måte: Grensen går på 8 meter, ikke på 8.01 meter. Forøvrig begynner det vel å bli nok like eksempler på at loven ikke er så treffsikker. Vi trenger ikke å høre mer om snekker rett under 8 meter og RIBer rett over 8 meter. Slik er alle lover. Når man ikke har lov til å skjenke etter klokken 03:00, er dette en like kunstig grense og det innebærer at det er lov å skjenke en dobbel whiskey klokken 03:00, men det er forbudt å skjenke en liten lettøl klokken 03:01. Det er praktiske grunner for å skjære alle over en kam når det kommer til alkoholholdige drikker og det samme gjelder båter. Man kunne hatt hundrevis av forskjellige lover for hver type båt hvor man tar hensyn til lengde, bredde, deplasement, topphastighet, byggeår, byggemateriale osv. Men av praktiske årsaker, skiller man bare mellom båter under 8 meter og båter på 8 meter og over. Selv tror jeg det er en tabbe, nettopp fordi det skaper så sterke reaksjoner og tror dette svekker den holdningsskapende effekten. Jeg skjønner at man ikke vil ha dette på danskebåten, men det hadde vært enkelt å unnlate dette skillet og si at det gjelder alle, men at rederen kan søke om dispensasjon og så kunne man gitt dette til danskebåten og andre båter man måtte mene kvalifiserte for dispensasjon. Men at en lov trekker en klar grense er i utgangspunktet ikke noe argument imot loven. Fartsgrenser opp til 80 km/t på norske veier gjelder alle kjøretøy, uavhengig av kjøretøyets masse, lengde og kjøreegenskaper. Slik er det av praktiske hensyn selv om det er farligere å kjøre en sprek motorsykkel på vinterføre enn en stasjonsvogn på tørr asfalt. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Fartsgrenser opp til 80 km/t på norske veier gjelder alle kjøretøy, uavhengig av kjøretøyets masse, lengde og kjøreegenskaper. Slik er det av praktiske hensyn selv om det er farligere å kjøre en sprek motorsykkel på vinterføre enn en stasjonsvogn på tørr asfalt. Men hva om fartsgrensen hadde blitt satt til 25 km/t fordi det var noen få idioter som kjører i 80 på vinterføre med motorsykkel...? Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 Men hva om fartsgrensen hadde blitt satt til 25 km/t fordi det var noen få idioter som kjører i 80 på vinterføre med motorsykkel...?Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du vil frem til her. Fartsgrensene på norske veier settes vel i stor grad ut ifra reelle data om den aktuelle veistrekningen. Ser man at det er mange ulykker på en bestemt veistrekning, så gjør man nettopp det du sier, man setter ned fartsgrensen og da gjelder den nye fartsgrensen for alle uansett om det skulle være noen typer kjøretøy som aldri har vært spesielt utsatt for ulykker der. Eller hvis man har oppgradert veien og ser at det er få eller ingen ulykker der, så setter man kanskje fartsgrensen opp. Det kjører ganske mange ulike typer motoriserte kjøretøy på veien og det er stor forskjell på hvilken risiko de utgjør. Men alle følger samme fartsgrense. Det er stort sett også slik at fartsgrensen er den samme hele tiden, uavhengig av sesong, vær, sikt og kjøreforhold forøvrig. Men vi har andre paragrafer som pålegger alle å kjøre etter forholdene slik at det faktisk er et lovbrudd idet man forårsaker en ulykke. Så hvis jeg oppfatter deg riktig, er det i høyeste grad slik allerede. Jeg har aldri vært innblandet i noe trafikkuhell, men må følge en lavere fartsgrense enn jeg ellers måtte fordi andre forårsaker ulykker. En strekning jeg kjører ganske ofte ble skiltet ned fra 80 til 70 for noen år siden på grunn ulykker hvor jeg ikke var innblandet selv. Jeg må likevel forholde meg til den lavere fartsgrensen og det er både vanlig og rimelig etter min mening. loven erav natur slik at den behandler forskjellige folk likt og det må vi finne oss i. Derfor synes jeg ikke det er noe poeng i å fortsette mase om snekker på 25 fot og RIBer på 27 fot. Det man burde fokusere på er hvilken reell effekt loven vil ha. Er det slik at ulykker inntreffer helt tilfeldig? Eller er det slik som jeg liker å tro at fornuftige mennesker i meget stor grad kan begrense risikoen for å kantre, falle i vannet eller kollidere? Er det rimelig å gå ut ifra at de som i dag opptrer slik at det er en spesielt høy risiko for at de havner i vannet vil ta på seg redningsvest/flyteutstyr som følge av påbudet? Hvorfor følger de i så fall ikke eksisterende lover som pålegger dem å opptre slik at farlige situasjoner ikke kan oppstå, dersom de er så lovlydige av seg? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 Det man burde fokusere på er hvilken reell effekt loven vil ha. Er det slik at ulykker inntreffer helt tilfeldig? Eller er det slik som jeg liker å tro at fornuftige mennesker i meget stor grad kan begrense risikoen for å kantre, falle i vannet eller kollidere? Er det rimelig å gå ut ifra at de som i dag opptrer slik at det er en spesielt høy risiko for at de havner i vannet vil ta på seg redningsvest/flyteutstyr som følge av påbudet? Hvorfor følger de i så fall ikke eksisterende lover som pålegger dem å opptre slik at farlige situasjoner ikke kan oppstå, dersom de er så lovlydige av seg? Bifalles (uthevet av meg). Selvfølgelig vil det oppstå situasjoner hvor en i båt større enn 8m som går i jolla og må ta på seg vest for å komme i land. Kan vel ikke oppstå som et ork, dersom en er noe fleksibel i sin optreden i båt. At grensen blir satt til 8m blir jo et politisk dilemma en må leve med. jfr. 70 og 80 km i bil som sikkert irriterer mange, men loven er satt og bør følges enten en liker dette eller ikke. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.