Jump to content

Kan jeg bruke lamineringsepoksy til innstøping av gjennomføring

lippert

Recommended Posts

Jeg pusset det gamle hullet med sånn sylinderformet sandpapir festet på drillen. Da ble hullet rent og fint.

Maskerte utsiden av skroget rundt ytterkant av kraven på gjennomføringen. I tillegg maskerte jeg den delen av gjennomføringen som ble synlig inne. Så tok jeg ganske tyntflytende epoksy rundt "roten" på gjennomføringen, slik at det var litt overskudd av epoksy hele veien rundt kraven på utsiden av skroget når jeg dyttet den på plass. Etter noen minutter hang gjennomføringen fast av seg selv, så jeg gned av overskytende epoksy på utsiden med fingeren før jeg sikret den med litt teip. Deretter gikk jeg inn i båten og fylte opp med epoksy i klaringen mellom gjennomføringen og skroget.

Med denne metoden ble det omtrent ikke noe søl, selv om epoksyen var litt mer tyntflytende enn vanlig Araldit eller lignende.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Det beste er om du fortykker epoxyen litt med noe som virker som armering. F.eks bomullsfiber-kapp eller andre typer fiberstrukturer.

Når det gjelder mikroballonger brukes det til å lage sparkel som er lett(ere) å forme. De gir ingen spesiell styrke, da du fyller støpen med mikroskopiske hulrom. Så velg rett fyllstoff ift hva du skal bruke det til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...