k1mbo Startet 1.April.2015 Del på Facebook Startet 1.April.2015 Noen som har erfaringer med åpning av powertrim sylindre til Vovlo 290 drev? Kjøpte nye skrapepakninger, for de på min trengs å byttes. Fikk med et tool som var til å åpne sylinderen med. Skulle være en lett sak. Men mitt sitter som bare det! Har prøvd å varme litt på sylinderen, da det skulle hjelpe. Men vet ikke kor mye eg skal tørre å varme opp sylinderen. Fikk beskjed av leverandør at sylinderen var links gjenget i toppen. En kammerat av meg har nettop gjort samme jobben på sylindrene sine, han hadde ikke links gjenger, men så hadde han igjen nyere volvo drev enn eg har. Men uansett hvilke vei og hvor hardt eg drar til så får eg det ikke opp. Nå ga til slutt verktøyet eg fikk med etter. Noen her inne som har gjort en slik jobb på tilsvarende drev og kan komme med noen lure tips? Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 1.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2015 (redigert) Bilde av den ene sylinderen https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52585/img_0077.jpg Redigert 1.April.2015 av k1mbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Rekker ikke å søke nå, men det pleier å være en på finn som selger både verktøy og servicesett. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
k1mbo Svart 1.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2015 Det er sikkert han eg kjøpte av, men verktøyet klarte ikke jobben. Så sant det ikke er noe eg gjør feil. Sitér dette innlegget Link to post
Aquamatic Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 Jeg gjorde samme jobben for noen uker siden på den eldre utgaven med firkantede endestykker. Endestykkene satt utrolig hardt, måtte til med varme og en 50-cm lang rørtang. Måtte bruke MYE kraft før disse løsnet. Du har en annen konstruksjon, men poenget er at hvis dine endestykker sitter fast i samme grad som mine så skal det mye kraft til, kanskje mer enn det du vil klare å generere med det medfølgende verktøyet, som jeg antar er av beskjeden lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 Har du demontert sylinderen, eller står den på båten? Jeg har aldri demontert en av disse tiltsylinderne, men jeg har demontert mye annet av hydraulikksylindere, også store. Som Aqamatic skriver over er det kraft som skal til. Hvis verktøyet ikke holdt mål må du klare å overføre kraften på en annen måte. Ut fra hva jeg ser på bildet er sylinderen i alu. og gavlen i rustfritt, stemmer det? I slike vanskelige tilfeller har jeg laget meg et spesialverktøy og sveiset det fast i gavlen. Problemet med de verktøyene du trer ned i hullene i gavlen er at det har en tendens til å glippe ut av sporet, sporet blir rundet, samt at tappene på verktøyet kan ryke. Hvis du ikke har tilgang til å lage et verktøy selv, kan du kanskje få hjelp av en venn eller gå til et mekanisk verksted. Jeg ville skjært ut en sirkel av en tykk rustfri plate (6-8mm) med diameter litt mindre enn gavlen og hull for stempelstanga, deretter kappet et spor lik diameter på stempelstanga slik at man kan tre den inn på. På denne hadde jeg sveiset på et tykt flattstål (f.eks. 40x10 og 100 langt) som håndtak. Dette hadde jeg igjen sveiset fast i gavlen. Sylinderen settes i stikka, tre et rør på håndtaket av ønsket lengde, og varme sylinderen forsiktig opp til ca 100 grader, da slipper du å ødelegge pakningene. Kommer den ikke da er det bare å bestille en ny. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.