Jump to content

Impeller problem, - fremdeles!


Lars H.

Recommended Posts

Hei, nok en gang.

 

For en enorm respons på mitt problem, tusen takk!

 

Til Morten: Vingene var myke og fine og lette å få lagt rett vei. Tviler på at del lå igjen noen gummirester i pumpehuset da impelleren ikke var skadet av tørrkjøringen.

 

Til Andreas: Ja, navet sitter fast i gummien.

 

Og så var det kontakt med Yanmar og andre på telefonen.

Jeg ringte først til Yanmar. Dessverre var ikke servicefolket tilstede (var på kurs), men Bjørnsveen hadde ingen betenkelighet med å bruke Jabsco impeller. At det var 12 og ikke 9 vinger, skulle heller ikke ha noe å si. Og det var riktig at jeg skulle kunne blåse gjennom systemet.

 

Han anbefalte meg imidlertid å ringe Nils hos Marineservice i Drøbak som skulle være guru på slikt. Har fremdeles ikke fått svar der.

 

Fikk så bekreftet hos TSG i Strømmen der jeg kjøpte impelleren at det var rett type. De har selv Yanmar verksted, og bruker denne impelleren selv ved impellerbytte.

 

Ringte så Fuglevik Marina syd for Moss som også er Yanmar-eksperter. Fikk de samme svarene der, men i tillegg mente han at det eneste som kunne være feil var at lokket ikke tettet slik at jeg sugde falsk luft. Det skulle svært lite til, og skulle ikke vise seg som vannlekkasje rundt lokket. Han anbefalte å legge godt med fett (eventuelt tettningscement) mellom lokk og kanten på pumpehuset. Hjalp ikke det, fikk jeg ringe ham på mobilen, så skulle han ta en tur og se på problemet. Det er heldigvis ikke langt fra Moss til Son. Det er værre for meg som har 7mil hver vei for å komme til båten.

 

Så får vi se da, om det er falsk luft eller hva. Får neppe anledning til å dra til Son idag, men imorgen får jeg ta en tur.

 

Fortsatt tusen takk for alle ideer og tanker.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

[bmo: Som forklart ovenfor, det er ikke noen kile med spor med i bildet. Akslingen er riflet med 12 grove spor som passer som hånd i hanske i impelleren. Høyden på impellerne er helt identisk.

 

Takk til alle så langt, nå har de vel snart våknet hos Yanmar borti svingen her. Får kaste meg på telefonen og se om jeg får noe hjelp der.

 

Lars H.

 

 

Jeg mente ikke kile i akslingen men den delen i selve husets ytterkant som skal presse skovlene sammen på impelleren når de passerer.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

[bmo: Som forklart ovenfor, det er ikke noen kile med spor med i bildet. Akslingen er riflet med 12 grove spor som passer som hånd i hanske i impelleren. Høyden på impellerne er helt identisk.

Lars H.Jeg mente ikke kile i akslingen men den delen i selve husets ytterkant som skal presse skovlene sammen på impelleren når de passerer.

Ahaa?

Fyren hos TSG nevnte også noe slikt, festet med en skrue. Men jeg skulle vel merket om den delen fallt ut under montering/demontering av impelleren? Uansett, skal ta med et speil for å få sett grundig inne i pumpehuset imorgen. Men jeg kjente ikke noe løst med fingrene i hvertfall. Kanskje vi er på rett spor nå?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ahaa?

Fyren hos TSG nevnte også noe slikt, festet med en skrue. Men jeg skulle vel merket om den delen fallt ut under montering/demontering av impelleren? Uansett, skal ta med et speil for å få sett grundig inne i pumpehuset imorgen. Men jeg kjente ikke noe løst med fingrene i hvertfall. Kanskje vi er på rett spor nå?

 

Lars H.

 

Ja slik du beskriver problemet ditt er ikke dette utenkeligt. Denne "kilen " er montert rett før utløpet på pumpen. Når skovlene pesses sammen over kilen vil vannet bli presset ut åpningen.

Dersom denne har flyttet på seg vil du miste effekten. Skulle du ha lekasje av en eller annen art bør denne være av en viss størrelse for at pumpen skal svikte helt.

Lekasje muligheter har du i lokket, porselens tettingen på akslinge eller inngående/utgående slange. sistnevnte er vel ikke aktuelle da du ville fått en del søl i kjølen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Denne "kilen " er montert rett før utløpet på pumpen. Når skovlene pesses sammen over kilen vil vannet bli presset ut åpningen.

Kilen, eller kammen som det egentlig heter, er det som får pumpa til å pumpe. Når vingene passerer kammen reduseres volumet mellom dem mer eller mindre til 0 (avhengig av kam og impeller kombinasjon). Når vingene forlater kammen kommer de umiddelbart til sugeporten og etterhvert som volumet øker fylles rommet med vann. Vannet følger da mellomrommet mellom to vinger til disse treffer motsatt ende av kammen. Da presses vannet ut utløpsporten etterhvert som volumet mellom vingene reduseres mens vingene klatrer opp på kammen igjen.

 

Lars: Jeg tok et kjapt mål på impellerene dine. Ytterdiameter på bosset (der vingene starter) er 32 og 35mm (på min skjerm) på hhv. gammel og ny. Dette vil nok kunne påvirke kapasiteten noe. Jabsco leverer forskjellige kammer for forskjellige kapasiteter. En pumpe med størst kam gir omtrent dommelt så stor kapasitet som med liten kam. Kan det være kammen din som er slitt eller har flyttet seg? Den skal stå mellom inn- og utløpsportene og fylle ut hele rommet mellom portene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok et kjapt mål på impellerene dine. Ytterdiameter på bosset (der vingene starter) er 32 og 35mm (på min skjerm) på hhv. gammel og ny. Dette vil nok kunne påvirke kapasiteten noe. Jabsco leverer forskjellige kammer for forskjellige kapasiteter. En pumpe med størst kam gir omtrent dommelt så stor kapasitet som med liten kam. Kan det være kammen din som er slitt eller har flyttet seg? Den skal stå mellom inn- og utløpsportene og fylle ut hele rommet mellom portene.

Hei.

 

Yttermålet på bosset er omtrent slik du har funnet ut, 32 og 36mm. Det er virkelig nyttig med digitalkamera og mulighet til å legge ut bilder her på forumet når det er noe en vil forklare.

 

Om kammen er slitt eller har flyttet seg skal bli spennende å sjekke imorgen. Var ikke klar over denne kammen, trodde at det var selve huset som var ovalt eller at akslingen ikke sto midt i et sirkelformet hus. Men en lærer så lenge osv. . .

 

Så det blir frem med to skrutrekkere og vippe ut impelleren igjen imorgen. Håper jeg ikke skader den. Nå skulle jeg hatt spesialuttrekkeren til Jabsco, tror den koster ca. 600, men TSG hadde den ikke på lager.

 

Tilbakemelding kommer selvfølgelig så snart noe skjer. Blir noen bensinutgifter på denne måten med 7 mil hver vei til havnen(!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars.

"Spesialverktøyet" du etterlyser finnes hos Bilteme til  kr 49,- såvidt jeg husker. Husker ikke artikkelnummeret, men det er en såkalt "Wisegrip"-tang med lange kjever. Har benyttet det ved flere anledninger og det fungerer utmerket.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvordan føles det egentlig å ha Norges mest omtalte impeller?  :confused:

Håper tinga løser seg på en enkel måte.

Jeg føler meg virkelig ydmyk , det er mye mer gøy å hjelpe andre med strømproblemer!

 

Siste Nytt:

Snakket nettopp med Nils hos Marineservice i Drøbak (Yanmar-guru), og han sa at det ikke er noen separat kam som kan forskyve seg i pumpehuset på denne pumpetypen. Det er selve formen på huset som klemmer sammen vingene! Så nå blir det å sjekke om impelleren virkelig går rundt og dersom det er OK, sjekke for falsk luft.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars.

"Spesialverktøyet" du etterlyser finnes hos Bilteme til  kr 49,- såvidt jeg husker.

Ja, de kaller det sveise-tang der... :confused: Ulempen er at man må ha relativt god plass foran pumpa for å få plass til vise-grip'en.

Bilde

 

Jeg pleier å bruke en vanlig polygrip-tang, her er kjeften mer vinklet mot armene så den krever ikke så mye plass.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, de kaller det sveise-tang der... :confused: Ulempen er at man må ha relativt god plass foran pumpa for å få plass til vise-grip'en.

Jeg pleier å bruke en vanlig polygrip-tang, her er kjeften mer vinklet mot armene så den krever ikke så mye plass.

Har ikke plass til vise-grip'en (har kun ca.10cm) ,og fikk det heller ikke til med polygrip-tang.

 

Spesialuttrekker fra Jabsco ser forresten slik ut i aksjon:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, de kaller det sveise-tang der... :confused: Ulempen er at man må ha relativt god plass foran pumpa for å få plass til vise-grip'en.

 

Fordelen med Biltemas "Sveisetang er at den er relativt liten (kort), har smale kjever slik at den får plass mellom impellerbladene uten å skade bladene, og har et langt nebb slik at flatetrykket reduseres samtidig med at friksjonen mot gummien bibeholdes. Anbefales.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har ikke plass til vise-grip'en (har kun ca.10cm) ,og fikk det heller ikke til med polygrip-tang.

 

Spesialuttrekker fra Jabsco ser forresten slik ut i aksjon:

 

Bilde

 

Lars H.

 

Sjekk med Universal Diesel (i nærheten av Karihaugen/Rasta).  De hadde for et par uker siden det spesialverktøyet du beskriver.  Pris ca 450,-

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Sjekk med Universal Diesel (i nærheten av Karihaugen/Rasta).  De hadde for et par uker siden det spesialverktøyet du beskriver.  Pris ca 450,-

Ringte og spurte, men den har steget stygt i pris på de siste ukene, 745 pluss moms Kan ødelegge mange impellere til 270 kr. med skrutrekkeren til den prisen

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her var det mange hjelpere. Vil gjerne kommentere noen av ideene.

 

Ingar: Du foreslår spesialverktøy for å ta ut impeller? Det finnes, i monteringsanvisningen for Jabsco impelleren er det et bilde av en slik! Skal sannelig sjekke pris og tilgjengelighet.

Ja, jeg lurer også på hvorfor jeg skulle kunne blåse gjennom hele systemet med impeller på plass og lukket pumpe. Skal spørre hos Yanmar om det.

O-ring? Ja min pumpe har O-ring under lokket. Til den nye impelleren fulgte det bare med en papirpakkning som ikke passet, så jeg bruker fremdeles den gamle O-ringen som så OK ut. Skulle den vært dårlig ville jeg vel fått vannlekkasje ved lokket?

 

Kåre: Har studert gammel og ny impeller, og senterhullene ser helt identiske ut.

 

Jonny: Impelleren sitter nok godt fast på akslingen som er riflet med 12 grove rifler. Så dersom akslingen går rundt (får da håpe det!), må impelleren gå rundt.

 

Kai: Ikke skrem meg slik! Men det er jo en mulighet at det er selve pumpen med hus og zimmerringer osv. som ikke tålte tørrkjøringen. Får drøfte det også med folket hos Yanmar.

 

Andreas: Det du sier om tangential lengde har jeg også vært inne på, 12 vinger er jo ikke det helt samme som 9 vinger. Avstanden mellom vingene blir jo en del mindre, og også vannmengden som "stenges inn" mellom to vinger blir jo mindre.

 

Svein: Bildet viser til høyre den impelleren (original?) som har sittet inne siden -95 i nær 600 timer (som forøvrig er anbefalt skiftinterfall av Yanmar) og som jeg plukket ut nå i våres. Den til venstre er den nye Jabsco impelleren som jeg så satte inn og "tørrkjørte". Nå har jag kjøpt en til og satt inn, men fremdeles er det nærmest ingen pumpeeffekt.

 

bmo: Som forklart ovenfor, det er ikke noen kile med spor med i bildet. Akslingen er riflet med 12 grove spor som passer som hånd i hanske i impelleren. Høyden på impellerne er helt identisk.

 

Takk til alle så langt, nå har de vel snart våknet hos Yanmar borti svingen her. Får kaste meg på telefonen og se om jeg får noe hjelp der.

 

Lars H.

Hei

Det er mulig at noe av impelleren har "forsvunnet" videre inn i kjølesystemet.

Hvis mulig kan du prøve med å få trykk "i feil retning" å få tilbake den lamellen

(eller del av den) som har blitt med videre.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Bare en kommentar til kam eller ikke kam.  I mitt Mercruiser Alpha-1 drev er akslingen eksentrisk i forhold til impeller-huset.  Det er dette som skaper kompresjon/ekspansjon av vann-volumet mellom to blader når impelleren roterer.  Som en konsekvens blir selvsagt impeller-bladene flekset kontinuerlig når motoren går.  Höres ut som det er samme prinsipp på din Yanmar.  Jeg er enig at falsk-luft kan være en årsak.  Et tynt lag med pakningssement burde hjelpe.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Hei

I de impellerne jeg har sett, er radien fra akselsenter til innervegg impellerhus

konstant hele veien rudt.

Ved inn/ut av impeller er det en "halvmåne" som klemmer impellervingene sammen.

Dette skaper sug/skyv av vannet. Dette sug/skyv kan justeres med skruen på

yttersiden av impellerhus.

Jeg har liten tro på at aksel er eksentrisk, da dette vil lage unødvendige slitasjer på opplagring, og muligens noe ekstra støy.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

Det er mulig at noe av impelleren har "forsvunnet" videre inn i kjølesystemet.

Det er nok ingen del av impelleren som er forsvunnet inn i systemet. Impelleren er fullstendig uskadet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ved inn/ut av impeller er det en "halvmåne" som klemmer impellervingene sammen.

Dette skaper sug/skyv av vannet. Dette sug/skyv kan justeres med skruen på

yttersiden av impellerhus.

Jeg har liten tro på at aksel er eksentrisk

Akslingen er selvfølgelig ikke eksentrisk. Og det er ingen skruejustering slik du anntyder på pumpen min (etter hva Yanmar-guruene sier).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ingen del av impelleren som er forsvunnet inn i systemet. Impelleren er fullstendig uskadet.

 

Lars H.

Hei

"beats me".

Men da må det være noe fundamentalt galt med gjennomstrømningen i kjøle-

systemet ditt som bare du kan finne ut av. Du har i hvert fall ikke manglet

innspill i problemløsning.

mvh

giver :eek:

Link to post
Share on other sites

Akslingen er selvfølgelig ikke eksentrisk. Og det er ingen skruejustering slik du anntyder på pumpen min (etter hva Yanmar-guruene sier).

 

Lars H.

Hei

Jeg vet ingenting om "Hjalmar" :eek:, men jeg har hatt Penta, og nå har jeg Ford.

Det samme gjelder begge to.

Jeg tror det muligens kommer an på hvem som her marinisering av din motor.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei Lars!

Jeg vet hva som er problemet. Du har ikke kjøpt en impeller som koster 50 kroner å lage og som Yanmar derfor selger for den nette sum av 825 kroner. Pakningen følger ikke med, men kjøpes utenom .

 

Her er impelleren som løser problemet ditt    :eek:

 

http://www.kkemotorer.dk/yanmar.htm

 

For hvis man kan kjøpe en impeller til over 825 danske kroner, må den jo være i særklasse bra? Kanskje den kan mer enn å bare pumpe vann?

 

Så hvis du føler deg desperat og har lyst til å brenne av unødig mange penger, så kjøp denne originale impelleren.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...