Jump to content

Impeller problem, - fremdeles!


Lars H.

Recommended Posts

"Høyden er helt lik, og "vingene" ligger i utgangspunktet ikke i noen som helst retning."

 

Når du monterer impelleren vil den jo måtte ligge klemt ganske kraftig mot "kammen" som gjør at selve pumpen virker.

Denne kammen er festet til pumpehuset av en liten messingskrue fra utsiden av huset.

 

Kan det være at du har demontert kammen og " glemt å montere den igjen ? (hehe) :eek:

Kan skruen være knekt, og kammen rotere med impelleren ?  

 

 

Føler forresten med deg i denne "tunge" stund   :eek::wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Lars!

Jeg vet hva som er problemet. Så hvis du føler deg desperat og har lyst til å brenne av unødig mange penger, så kjøp denne originale impelleren.

Høres ut som en god ide ja, he, he.

 

Så nettopp et program på TV der komikeren Rune Andersen var med. Han fortalte om da han jobbet som selger og solgte penner til 1200 - 1500 kroner. Da folk syntes det var litt dyrt, var svaret: "Men du får de garantert ikke dyrere noe annet sted!" Og han fikk solgt penner.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når du monterer impelleren vil den jo måtte ligge klemt ganske kraftig mot "kammen" som gjør at selve pumpen virker. Denne kammen er festet til pumpehuset av en liten messingskrue fra utsiden av huset.

Takk for tipset, men har fått forståelse at "kammen" ikke kan skrues løs. Se svaret jeg fikk på telefon fra Marineservice i Drøbak, innlegg #35, kl 1414 idag.

 

Skal bli godt å komme seg til båten imorgen og gyve løs på problemet i stedet for å sitte her å tvinne tommeltotter!

 

Ellers er jeg om mulig ennå mer ydmyk over alle gode forslag.

 

Hilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ingen del av impelleren som er forsvunnet inn i systemet. Impelleren er fullstendig uskadet.

 

Lars H.

Bare en kommetar til denne. Vi har byttet båt nylig og byttet da impelleren som en naturlig del av en vårsjekk. Den gamle impelleren hadde alle bladene inntakt dog noe sprukne inne mot senteret.

 

Etter impellerpumpen kommer oljekjøleren. Den har et lokk festet med 6 skruer og det sitter også en sinkanode der. Bak dette lokket lå det ikke mindre enn 5 -FEM- impellerblader fra tidligere år.

 

Bytter du impeller og noen blader mangler bør du absolutt sjekke foran veksleren som kommer etter pumpen. Vi ble overasket da gjennomgangen i kjølerne var omtrent blokkert av impeller blader (uten at dette var synlig på temp måleren).

 

 

Når det gjelder avtrekker for impellere benyttet vi en modifisert biltema utgave til 39?? kr. Denne gjorde jobben utmerket. Det er meget trangt hos oss både radielt og aksielt rundt impellerhuset.

 

Skal se om jeg kan ta et bilde av den modifiserte og legge ut.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Hei allesammen :wink::seeya:

 

Her er den stolte nybakte motorseilereier igjen :smiley: like såre fornøyd med tilværelsen som sist, bortsett fra at jeg ikke har prøvd seilene enda :seeya:, og dessverre ikke deltatt på forumet, selv om jeg har fulgt godt med :drink:

 

Men det er en utrolig mengde av ypperlig kompetanse innpå her, og det er ingen spørsmål som står ubesvart :cheers:. Og uten å nevne navn på en annen side, det finnes ikke dumme spørsmål, det finnes bare dumme svar.....

 

Over til temaet....

Jeg hadde samme problemet på en Jabscopumpe som sto på en lensevannsseparator i en båt jeg jobbet på for mange år siden. Prøvde alt, ny impeller, gammel impeller, krittmerker for å se om spetakkelet gikk rundt og så videre. Til slutt viste det seg å være gummikoblingen mellom motor og pumpe som var "gåæn" som vi sier på disse kanter av landet :wink:. Dette var en stjernekobling som var utslitt, men som hadde nok motstand til å drive impelleren ubelastet, men som ga opp når vannet kom frem. Har ikke noe erfaring med din motor, men jeg ville skjekket koblingen mellom drivverk og pumpe for å forsikre meg om at den var hel. Ellers pleier disse pumpene å glefse i seg det meste, men jeg monterer alltid nye impellere med en solid dose silikonfett eller vaselin slik at de har noe å "gå seg til" i. Vingene retter seg på sugesiden uansett hvordan du monterer den. Luft er et problem om den står over vannlinjen, men under burde du kjapt merke om det er en lekasje.

 

Håper du finner ut av det og regner med å få "løsningen" når du finner ut av det. Lykke til og håper du snart er på tur igjen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Pumpa di suger luft den Lars.

 

*****

 

Dersom du har mistanke om at der kan suges inn luft kan du her få en grei og billig måte for å trykkteste.

 

Utstyret du trenger er en avklippet sykkelslange og ei helt vanlig sykkelpumpe.

 

Du løsner slangen på sjøvannsinntaket og der hvor sjøvannet går innpå eksosbendet. Sykkelslangen kobles til slangene som er løsnet og det er bare å pumpe i vei til sykkelslangen er passende oppblåst.

 

Lekker det vil du fort merke det ved at sykkelslangen slakner. Hvor det lekker er noe annet. er lekkasjen liten må det kanskje såpevann til på kablinger og slangeforbindelser.

 

Sykkelslangen er elastisk og lett å koble til uansett dimensjon og man slipper overganger ol.

 

Kretsen fra vanninntak via sjøvannsfilter, pumpe, varmeveksler, oljekjølere etc. skal være tett

og den eneste plassen der skal komme ut sjøvann er inn på eksosbendet.

 

Sjekk for ordens skyld også i ekspansjonstanken om det bobler her. Det skal det spesielt ikke

gjøre for da er det lekkasje mellom sjøvann og ferskvann (sidesprang, men fikk lyst å nevne det)

 

Siden jeg nå er inne på det med sykkelslangen så kan tilsvarende nyttes på ferskvannssiden eller for den saks skyld også  på andre ting der man måtte ha mistanke om lekkasjer.

 

Kan det forresten tenkes at det kan ha skjedd noe med sjøvannsfilteret ditt ved at det er

blitt suget i stykker?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Problemet er nå løst, se egen tråd med bilder på adressen under!
https://baatplassen.no/i/topic/1182-impeller-problem-loest-andre-probl-i-koe


Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Problemet er nå løst, egen tråd med bilder kommer!

Flott at det endelig er i orden. Blir spennende å høre årsaken. Men egen tråd med bilder? Det er utrolig mye kunnskap samlet i denne tråden allerede. Det er ikke best å ha alt i en tråd da, med tanke på de som leser tråden for ettertiden.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...