Sampas Startet 6.April.2015 Link til dette innlegget Startet 6.April.2015 Skulle ta en prøvetur i går, men kom ikke utenfor havna, da gikk motor varm. ca 95` bakket tilbake og stoppet motoren. Byttet impeller etter at motor var blitt kald. båten har ligget på sjøen i vinter. Ny impeller montert, motoren bakker seg varm, stopper motor og sjekker sjøvannsfilteret. ser at vannet renner ut av filteret og tilbake gjennom impeller. I filterboksen lå deler av gammel impeller. Se bilde av byttet impeller.. Prøver å fylle vann i filterboksen, men alt forsvinner.. Skal det ikke stå vann i denne? Hva kan eventuelt være feil? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 (redigert) Det kan gå på en del vann. Tror jeg helte på rundt 2-3 liter sist. Når du har startet motoren kan du også skru opp lokket til sjøvannsfilteret til det begynner å pumpe ut vann. Da hjelper du systemet med å lufte. Hvis det tar tid kan du også kjenne på messingdekselet til impelleren. Dette leder godt temperatur og du kan kjenner om det begynner bli varmt, noe som tyder på at du ikke har gjennomstrømning. Redigert 6.April.2015 av diaX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Eller bare se på eksosen Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Eller bare se på eksosen Vrient hvis det er drev. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 (redigert) Ja kanskje det er en drevbåt. Vandt med at det ikke er løst sjøvannsfilter på de Redigert 6.April.2015 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sampas Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Det er drev ja. Diax sier det kan gå på 2-3 liter, jeg fylte på 4x1,5 liter nedi røret og alt blir borte. Virker som om det ikke er tett i impellerhuset. Det pumpes vann når lokket er av. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Ny impeller montert, motoren bakker seg varm, stopper motor og sjekker sjøvannsfilteret. ser at vannet renner ut av filteret og tilbake gjennom impeller. I filterboksen lå deler av gammel impeller. Se bilde av byttet impeller.. Hva kan eventuelt være feil? Normalt går vannet fra sjøvann-filteret og til impeller-pumpen og til kjøler, siden du mangler biter vil det være naturlig å si at de ligger et sted og blokkerer. Men siden du sier at deler havnet i filteret men ikke alle etter foto å dømme, lurer jeg på sjøvannets gang til din motor. Har du en tegning over sjøvanssystemet? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Frode Stiansen Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Blåskjell i inntaket. Har selv opplevd det Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Normalt går vannet fra sjøvann-filteret og til impeller-pumpen og til kjøler, Ikke på VP! De foretrekker sjøvannsfilter etter pumpen av en eller annen grunn. En fordel er at det fanger opp impellerbiter... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 (redigert) Ja en fordel når en strekker impellerbytte for langt. Men hva med sjø-gress i Danske farvann?. sitat "Virker som om det ikke er tett i impellerhuset. Det pumpes vann når lokket er av."" Hvis vannpumpa virker når lokket på filteret er av så høres det ut som lite vann eller en fortetning en plass etter filter. Sett på filter-lokket og ville jeg koplet fra på neste plass for å se om det kommer vann der, og så videre. Som foreslått sjekk inntaket først. Redigert 7.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jori Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 (redigert) Kan jo være så enkelt at kjølesystemet er i ferd med å tette seg. (oljekjøler og varmeveksler). Helt riktig som index sier at impellerhus er rett før filteret. Etter filter begynner så vandringen av vannet i motorsystemet. Frem til impellerhus suges sjøvannet rett opp fra drevet, går så i kobberrør frem til impeller. Kommer det vann i filteret og i gode mengder, er ikke inntaket tett. Da er systemet tett på motorsiden, noe som kan skyldes groing/forkalkning eller at det sitter impellerbiter lengre inn i systemet. Jeg ville prøvd med systemrens først. Bør vurderes om man vil skru av oljekjøler og varmeveksler først, gjøre de rent separat før man kjører systemrens. Selv fikk jeg alt gullende rent i fjor med tingene på plass, men kjørte systemrens og lot det sirkulere i ett par døgn. Dvs sirkulerte ett par timer, stod stille ett par timer, så sirkulasjon igjen, etc etc. Redigert 7.April.2015 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sampas Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Impeller ble byttet høsten 2014,båten ble kjørt sist i midten av desember. Da var temperaturen normal ca85 grader. Kan inntaket gå tett på noen få vinter måneder i Troms. Hvordan sjekke inntaket mens båten er på vannet? Hvis Impeller tetter skal det ikke da stå vann i filteret? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Du kan ta ut impeller, sette på lokket, så blåse trykkluft gjennom sjøvannsfilteret inntaksveien for vannet. Du vil da se om det kommer bobler opp fra drevet. Gjør det så er det ikke tett. Du kan også kjøre vann i stedet for luft, men da blir det mer å registrere at vannet du kjører inn blir borte, Vanskelig å se ved drevet om det gir noen veldig effekt eller ikke. Både inntak og motor kan tette seg ved å stå stille ja. Inntakene på drevene er små riller, der kan det fort tette seg med ru og skjell Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 (redigert) Det er drev ja. Diax sier det kan gå på 2-3 liter, jeg fylte på 4x1,5 liter nedi røret og alt blir borte. Virker som om det ikke er tett i impellerhuset. Det pumpes vann når lokket er av. Hvis du heller på vann, og det forsvinner, så er det vel neppe tett? Da er det vel heller åpent ?? På min Yanmar GM20/SD20 renner vannet rett ut hvis jeg fyller på i filterhuset. Det renner altså ut gjennom inntaket. Det jeg må gjøre når det er tørt i systemet (altså etter impellerskifte eller slipping) er : 1 stenge sjøvanns vanninntaket. 2 Helle vann på til det står fullt i filterhuset. 3 Skru på lokket til filterhuset slik at det er tett og ikke kan renne ut uten å skape vakuum, 4 Åpne sjøvannsinntaket. 5 Starte og se at det sirkulerer. Kan det være noe liknende hos deg? Redigert 7.April.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
mthoms Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Hvis din impeller er gået i stykker, vil kun enkelte dele fra den følge med vandstrømmen og lande i søvandsfilteret. Resten af impelleren vil falde ned, drevet af tyngdekraften når vandstrømmen ophører, og du finder dem i tilgangsrøret, inden pumpen. Det er det som skete på min 41a motor, og ifølge http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18330.aspx er de to motorers søvandssystem meget lig hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Hadde trudd filter stod før impeller :-) Uansett, her har du noe tett før impeller. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sampas Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Da var problemet løst Ved bytte av impelleren brukte jeg pakningen som var der fra før, denne var drøye 3mm mens den nye i pakka er 1mm. Det som trolig har skjedd er at pumpa ikke klarte å presse opp nok vann når lokket har vært på slik at det ikke kom nok kjølevann til motor. Når jeg brukte den pakninga som skulle vært brukt i utgangspunktet fungerer alt ok, er sikkert en grunn til at det følger med pakninger i impellerpakka Nok en gang har det sivet litt lærdom inn, håper jeg.. Tusen takk for alle gode innspill og forslag Legger ved bilde som viser forskjellen på pakningene, den nye til høyre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.