Vestafor Startet 7.April.2015 Link til dette innlegget Startet 7.April.2015 Hver gang jeg skifter olje blir det et gris uten like. Den lille standard oljepumpen for å pumpe opp fra peilehullet er noe dritt. Utløpsslangen har det med å hoppe av og spraye olje utover det som måtte stå i veien. Er det noen som har noen tips for å skifte olje uten alskens gris og kliss? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Kjøp en olje skifter som bruker vakuum til å suge opp oljen, har god erfaring med dette selv. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Haba Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Du har altså ikke hørt om Pela vakuum-pumpe til oljeskift? Bruker du den kan gjøre grisejobben i smoking. Fås hos Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 (redigert) Pela vakumpumpe er tingen. Har brukt 14l versjoneni mange år på biler og båter og søler stort sett ikke en dråpe :-) Redigert 7.April.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vestafor Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Har vel så vidt hørt om de, men aldri prioritert det. Får vel testes til neste skift. Merkelig hvordan det alltid skal skje noe dritt når jeg skifter olje. Murphys er tungt til stede hver gang jeg starter den lille oljehåndpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Jeg søler også noe fælt når jeg skal bytte olje og ikke minst oljefiler, dieselfilter og det meste. Har en vacumpumpe fra biltema, etter at jeg begynte å bruke den har det blitt mindre søl, og de 500 kronene jeg spanderte på meg å bruke på pumpa viste seg å være en god investering. Den lille håndpumpa er liten fiende. Men uansett så var ikke bilde fra din båt noe særlig annerledes enn hos meg, det så snarere bra ut i forhold. Jeg bruker en dorull eller to for å tørke hver gang, selv med vacumpumpe. Og en halv flaske zalo og noe ajax-greier for å vaske etterpå... Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Vakumpumpe hjelper nok ikke for filterskift nei.. Zalo er blitt uunværlig. Slapp å sette inn området rundt motor med teak-olje i år iallefall. Har også rengjort dieseltank og den kan ikke tas ut og pga vanskelig tilkomst har jeg tømt 55 liter diesel med den samme lille håndpumpen. Nå nærmer det seg brukbar båt igjen iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Pela vakumpumpe er tingen. Har brukt 14l versjoneni mange år på biler og båter og søler stort sett ikke en dråpe :-) Se der ja. Bytter den filtere også? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
boble65 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Har du plass så prøv og dytte en isboks og litt filler under filteret ved bytte :-) og legg en oljesugepute eller hva det nå heter i kjølen under motor :-) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Tømmer med pumpe på motor(har vakuum suger,men pumpa er raskere) løsner oljefilter å skrur det ut med bærepose rundt. Null søl. Hadde jeg bare funnet hvordan jeg tar dieselfilterne og lufting uten søl nå... Tips motas gjerne Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Hei Eg har montert eit bend, ein kuleventil og slange der botnpluggen var. Slangen går til ei lita pumpe som er festa til skroget. Før eg byrjar jobben klipper eg til ein melkekartong og plasserer den under filteret. Under der plassrer eg eit par ubrukte bleier. Filteret er plassert horisontalt, og er umogeleg å skifta utan søl. For å drenera filteret slår eg eit hol i overkant, før eg slår eit hol i underkant. Då renn mesteparten av olja ned i mjølkekartongen, Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Se der ja. Bytter den filtere også? Akkurat det har vakuum-pumpa et problem med, men det står jo mange gode tips i ovenstående innegg for å kunne minske det sølet. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Søler alltid uansett. Enten i motorrommet, på dekk eller på meg selv. Har byttet utallige filtre & tusenvis av liter olje opp gjennom årene som maskinist, men det virker som det er en forbannelse i Viknesen. Det går galt hvert år. Bytter på andre biler og båter uten problemer, men min egen... Vacuum pumpa er bra til lufting av dieselfiltre også. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Jeg har brukt biltema-vakuumpumpe uten noe problem: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljesuger-manuelltrykkluftdrevet-191479/ Ellers bruker jeg et gammelt bomullshandkle, strategisk plassert når jeg skifte filter. Dette brenner jeg i peisen etterpå, som jeg tror er den enkleste og mest miljøvennlige måten å bli kvitt denne. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Lars H. Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Vakuumpumpe er jo også grei til å suge opp vannrester i kjølen fra trange steder Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
FM 8-12 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Hvordan bruke vakumen på dieselfilteret? Skru lufteskruen helt ut å sette tuppen så vidt nedi? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Akkurat det har vakuum-pumpa et problem med, men det står jo mange gode tips i ovenstående innegg for å kunne minske det sølet. Har prøvd dem alle. Fortsatt et hæ#¤%&es mess ved filterbytte. Skal sies att dette gjelder bypassfilteret til Stb motor hvor jeg må henge over motoren for å nå ned med fingertuppene. De øvrige oljefilterne går lett som en lek. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Bruker også isboks ved filterbytte, Henning Olsen Vanilje fungerer bra hos meg. I tillegg bruker jeg Marco oljepumpe både til å tømme og å fylle på igjen. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 (redigert) Jeg brukte og vakuumpumpen til å suge saltvann med. Noen deler inni var ikke rustfrie,så den var nok beregnet kun for olje. Redigert 7.April.2015 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Oljefilter på min yanmar er montert liggende i bakkant. Har mange ganger lurt på hvor dum en ingeniør kan bli. Slår hull i filteret og drenerer det, men det blir alltid søl. Uansett. Forrige uke velta isboksen som det dryppa frå filteret medan eg var oppe å tømte av vakumsugeren... Vurderer å få dreid meg en adapter med slanger på, å flytte filteret. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vestafor Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Ser jeg traff med mine frustrasjoner, godt å se jeg ikke er ensom. Smart triks med å slå hull i oljefilter, det skal gjøres neste gang det skal byttes. Og vakumpumpe skal kjøpes inn. Den kan sikkert brukes for å lufte diesellinjen etter filterbytte/tømming av vannutskiller. Tenker kanskje det var det "hanto1" mente med lufting av oljefilter? Ingeniørdesign er jo ikke et positivt laded uttrykk. Tenker nok mindre på brukervennlighet enten det er motorer eller videospillere de lager. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Se der ja. Bytter den filtere også? Ja da :-) gjør ikke dine det? ;-) Nei da. Passer på å ha motorer med hengende filtre eller innsatsfilter. Når de er av, stikkes sugeslangen ned og tømmer filtrene også så de er lettere å håndtere uten søl. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lett match Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Filteret er plassert horisontalt, og er umogeleg å skifta utan søl. Ikke enig, men nå har jeg god tilgang til motor Volvo D2-55 HK gjennom luke i styrbord lugar. Under filteret taper jeg fast en plast kopp, tapen lager en slags trakt slik at oljen renner ned i koppen. Tømmer ut olje gjennom eget tappe rør før jeg skrur ut filterer. Da blir det ikke søl, men skal innrømme et det kom 4 dråper på dørken som var enkelt å tørke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Det bildet ditt sap_2000, ikke en dråpe olje på hvit gelcoat? Er du flink med Photoshop billedredigering? :giggle: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Otto R Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Du kan fastmontere en elektrisk sugepumpe i motorrom, det har jeg god erfaring med. Da suger den til det er tomt for olje uten søl, du trenger da kun å passe på slangen. Plasser en tom isboks/ melkekartong eller liknende under filter. Filter kan dreneres ved å slå et hull i filter først. Du kan også legge en en fille/bleie/ oljesugefille under der du bytter filter, så slipper du å tørke opp så mye oljesøl. Husk å varmkjøre motor først slik at olje er tyntflytende. Det er greit å skrive opp volum olje og type , slik at du har det til neste gangs oljeskift. Peil oljenivå både før og etter oljeskift, da det ofte går med ca en halv liter olje til å fylle oljefilter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.