Jump to content

Er det mulig å skifte olje uten gris og søl?

Vestafor

Recommended Posts

Jeg søler også noe fælt når jeg skal bytte olje og ikke minst oljefiler, dieselfilter og det meste. Har en vacumpumpe fra biltema, etter at jeg begynte å bruke den har det blitt mindre søl, og de 500 kronene jeg spanderte på meg å bruke på pumpa viste seg å være en god investering. Den lille håndpumpa er liten fiende. Men uansett så var ikke bilde fra din båt noe særlig annerledes enn hos meg, det så snarere bra ut i forhold. Jeg bruker en dorull eller to for å tørke hver gang, selv med vacumpumpe. Og en halv flaske zalo og noe ajax-greier for å vaske etterpå...

Vakumpumpe hjelper nok ikke for filterskift nei.. Zalo er blitt uunværlig. Slapp å sette inn området rundt motor med teak-olje i år iallefall.

Har også rengjort dieseltank og den kan ikke tas ut og pga vanskelig tilkomst har jeg tømt 55 liter diesel med den samme lille håndpumpen.  :sad: Nå nærmer det seg brukbar båt igjen iallefall.

Pela vakumpumpe er tingen.

Har brukt 14l versjoneni mange år på biler og båter og søler stort sett ikke en dråpe :-)

Se der ja. Bytter den filtere også? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei

Eg har montert eit bend, ein kuleventil og slange der botnpluggen var. Slangen går til ei lita pumpe som er festa til skroget.

Før eg byrjar jobben klipper eg til ein melkekartong og plasserer den under filteret. Under der plassrer eg eit par ubrukte bleier.

Filteret er plassert horisontalt, og er umogeleg å skifta utan søl.

For å drenera filteret slår eg eit hol i overkant, før eg slår eit hol i underkant. Då renn mesteparten av olja ned i mjølkekartongen,

Lykke til.

Ask

Søler alltid uansett. Enten i motorrommet, på dekk eller på meg selv. Har byttet utallige filtre & tusenvis av liter olje opp gjennom årene som maskinist, men det virker som det er en forbannelse i Viknesen. Det går galt hvert år. Bytter på andre biler og båter uten problemer, men min egen...

Vacuum pumpa er bra til lufting av dieselfiltre også.

Jeg har brukt biltema-vakuumpumpe uten noe problem: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljesuger-manuelltrykkluftdrevet-191479/

Ellers bruker jeg et gammelt bomullshandkle, strategisk plassert når jeg skifte filter. Dette brenner jeg i peisen etterpå, som jeg tror er den enkleste og mest miljøvennlige måten å bli kvitt denne. 

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Akkurat det har vakuum-pumpa et problem med, men det står jo mange gode tips i ovenstående innegg for å kunne minske det sølet.

Har prøvd dem alle. Fortsatt et hæ#¤%&es mess ved filterbytte. Skal sies att dette gjelder bypassfilteret til Stb motor hvor jeg må henge over motoren for å nå ned med fingertuppene. De øvrige oljefilterne går lett som en lek.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Oljefilter på min yanmar er montert liggende i bakkant. Har mange ganger lurt på hvor dum en ingeniør kan bli. Slår hull i filteret og drenerer det, men det blir alltid søl. Uansett. Forrige uke velta isboksen som det dryppa frå filteret medan eg var oppe å tømte av vakumsugeren...

Vurderer å få dreid meg en adapter med slanger på, å flytte filteret.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ser jeg traff med mine frustrasjoner, godt å se jeg ikke er ensom. 

Smart triks med å slå hull i oljefilter, det skal gjøres neste gang det skal byttes. Og vakumpumpe skal kjøpes inn. Den kan sikkert brukes for å lufte diesellinjen etter filterbytte/tømming av vannutskiller. Tenker kanskje det var det "hanto1" mente med lufting av oljefilter? 

Ingeniørdesign er jo ikke et positivt laded uttrykk. Tenker nok mindre på brukervennlighet enten det er motorer eller videospillere de lager. 

Filteret er plassert horisontalt, og er umogeleg å skifta utan søl.

Ikke enig,  men nå har jeg god tilgang til motor Volvo D2-55 HK gjennom luke i styrbord lugar.

Under filteret taper jeg fast en plast kopp, tapen lager en slags trakt slik at oljen renner ned i koppen.

Tømmer ut olje gjennom eget tappe rør før jeg skrur ut filterer.  Da blir det ikke søl, men skal innrømme et det kom 4 dråper på dørken som var enkelt å tørke opp.

Du kan fastmontere en elektrisk sugepumpe i motorrom, det har jeg god erfaring med.  Da suger den til det er tomt for olje uten søl, du trenger da kun å passe på slangen.

Plasser en  tom isboks/ melkekartong eller liknende under filter.

Filter kan dreneres ved å slå et hull i filter først. Du kan også legge en en fille/bleie/ oljesugefille under der du bytter filter, så slipper du å tørke opp så mye oljesøl.

Husk å varmkjøre motor først slik at olje er tyntflytende.

Det er greit å skrive opp volum olje og type , slik at du har det til neste gangs oljeskift.  Peil oljenivå både før og etter oljeskift, da det ofte går med ca en halv liter olje til å fylle oljefilter.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...