Jump to content

Mercury 4hk spm. ang. ombygge til styring med kontrollboks og ratt

Bodehode

Recommended Posts

Jeg vurderer å bygge om gummibåten jeg har slik at jeg får en senterkonsoll med ratt og fjernbetjent gir og gass. Det er en eldre gummibåt med en 4hk Mercury. Tanken er at min sønn på 12år skal kunne betjene båten med litt sikkerhet, han har CP og sliter med å kjøre jolla med en hånd og samtidig holde seg fast i båten. Det jeg tenkte var å bygge en senterkonsoll han kan sitte på som har ratt og fjernbetjening av gass og gir. 

Så spørsmålene til ekspertisen er som følger: 

Hvor får jeg tak i ombyggingsett som passer til en eldre Mercury 4hk?

Hvordan finner jeg ut hvor gammel motoren er? (arvet denne fra svigerfar, som ikke husker nøyaktig når han kjøpte den)

Ratt og gearkonsoll, tilpassinger, hva må jeg tenke på? 

Som vanlig er dette et lavbudsjettprosjekt, så jeg tenkte litt brukte deler, noe nytt og mye hjemmelaget :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Biltema har nå både styresnekker og vaiere med strømpe til styring, gir og gass, de blir vel gjerne det billigste om du skal kjøpe ting nytt. Men følger du med litt på finn.no skal du ikke se bort fra at du får tak i passende utstyr til en langt billigere penge.

Tviler egentlig litt på om det finnes dedikerte braketter og slikt til å justere gass og gir til en såpass liten motor.. Har sett gir- og gasskontroll montert på ned til 8hk motor, men ikke under dette. Spørs om du ikke heller må se litt på hvordan 9,9-ere (som ikke er uvanlig med fjernstyring) og oppover er koblet for så å lage til noe selv for din motor.

Da er det kjøpt inn polyester, 300g duk og annet som trengs til støpejobb.

Er på reise i helgen så det blir litt stillstand i prosjektet, men søndag starter jeg med å lage en ramme som det skal støpes på :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...